ساعدنیوز
ساعدنیوز

رمزگشایی از توافق دریایی لبنان و اسرائیل؛ از عقب نشینی اسرائیل تا ایجاد زمینه برای عادی سازی

  شنبه، 30 مهر 1401 ID  کد خبر 227409
رمزگشایی از توافق دریایی لبنان و اسرائیل؛ از عقب نشینی اسرائیل تا ایجاد زمینه برای عادی سازی
توافق جنجالی لبنان و اسرائیل بر سر منابع انرژی مدیترانه در خط مرزی مورد منازعه میان دو طرف در اوج تنش های بازار انرژی در جهان، یکی از بمب های خبری اخیر در خاورمیانه بوده است. این در حالی است که مسائلی فراتر از انرژی حواشی این توافق را می سازند. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل به این موضوع پرداخته است.

ساعدنیوز: با توجه به شرایط بحرانی انرژی در لبنان و تنش های موجود در جامعه لبنانی، دولت لبنان در چه شرایطی توافق با دولت اسرائیل درباره منابع انرژی متنازع فیه را پذیرفته است؟

دکتر منصور براتی: به نظر می رسد، دولت لبنان که با بحران های مختلف اقتصادی و ناکارآمدی روبه روست، امید زیادی به منابع نفت و گاز موجود در بستر دریای مدیترانه و آبهای مدیترانه شرقی بسته است. از سال 2009 که مشخص شد، آب های مدیترانه شرقی دارای منابع قابل توجهی نفت و گاز است، شور و شوق زیادی در هیئت حاکمه و مردم لبنان به وجود آمد و آنها تصور می کردند به زودی همچون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زندگی مرفهی را تجربه خواهند کرد. اما به سه دلیل این تصور برای لبنانی ها به یک سراب شبیه شد؛ اولاً محدوده دارای منابع نفت و گاز در منطقه انحصاری اقتصادی قرار دارد و نه محدوده «آب های سرزمینی». در ثانی، این ناحیه از همان زمان مورد مناقشه با اسرائیل قرار داشته و لبنانی ها عملاً نتوانسته اند در این مناطق هیچگونه فعالیت اکتشافی انجام دهند، چه رسد به ساخت میدان گازی و استخراج از آن. و سوم اینکه لبنان به دلیل کمبود منابع مالی دولت لبنان ابتکار عمل چندانی در این زمینه نداشته و ناچار از همکاری با کنسرسیومی از شرکت های حفاری (توتال در رأس همه) شده است.

از سوی دیگر، باید در نظر گرفت که تا کنون چند دور مذاکره بر سر منطقه مورد اختلاف لبنان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا و سازمان ملل متحد به انجام رسیده است. نخستین دور مذاکرات از سال 2011 آغاز شده و در آن زمان دولت وقت لبنان براساس نقشه مورد پذیرش سازمان ملل مذاکرات را پیش برد. این نقشه مرز میان دو طرف را به نحوی ترسیم می کند که هم میدان گازی کارش در قلمرو تحت حاکمیت رژیم اسرائیل قرار می گیرد و هم میدان گازی قانا. براساس این مفروضات که بر روی نقشه نیز قابل مشاهده است، خط مرزی 1 به عنوان مرز میان دو طرف به رسمیت شناخته می شد.

اما در سال های بعد لبنانی ها با تغییر مفروضات خود خواستار تغییر مرز فرضی میان دو طرف شد. لبنانی ها برای پیشبرد مقصود خود از آمریکا در خواست میانجیگری کرد. در سال 2013 «اریک هٌف»، سفیر وقت آمریکا در لبنان با میانجیگری پیشنهاد کرد. هٌف نیز پس از برگزاری چندین نشست با طرف های لبنانی و اسرائیلی خط فرضی موسوم به «خط مرزی هُف» را پیشنهاد کرد که بخشی از میدان گازی قانا را در محدوده مرزهای دریایی لبنان قرار می داد، اما دیگر بار اکثریت بخش های این میدان گازی در اختیار اسرائیلی ها قرار می گرفت.

این مذاکرات نیز به دلیل اختلافات داخلی در لبنان نیمه کاره رها شد و دور جدید مذاکرات با میانجیگری «آموس هوکشتاین»، نماینده دولت آمریکا از سال 2020 آغاز شد. این مذاکرات نیز در نهایت به بن بست رسید و ادامه پیدا نکرد. در سال 2021 اسرائیل برای افزایش فشارها به طرف لبنان عملیات اکتشافی خود در میدان های گازی قانا و کاریش را از سر گرفت. حزب الله لبنان در واکنش به این اقدام چندین تهدید علیه اسرائیلی ها مطرح کرد و آنها را تهدید کرد در صورتی رژیم اسرائیل که تا پیش از توافق میان دو طرف در این مناطق اقدام به هرگونه عملیات اکتشافی و یا بهره برداری کند، با واکنش شدید مقاومت روبه رو خواهد شد. این تهدیدها سرانجام در ماه ژوئن 2021 با عملیات شناسایی پهپادهای حزب الله بر روی میدان گازی کاریش تحقق پیدا کرد. در واکنش به این تهدیدات، رژیم اسرائیل بهره برداری از میدان کاریش را تا ماه اکتبر میلادی (ماه جاری) به تعویق انداخت و در مذاکرات حاضر به امتیاز دادن شد. در نهایت خط مرزی 23 میان دو طرف به عنوان مرز احتمالی پذیرفته خواهد شد.

تصویر

ساعدنیوز: برخی اخبار حاکی از نهایی شدن این توافق با رویکرد مثبت حزب الله به این موضوع است. آیا دولت اسرائیل در قبال این توافق با حزب الله در مورد سرزمین های اشغالی به توافقاتی دست یافته است یا اساساً دولت لبنان خارج از اراده حزب الله این توافق را نهایی کرده است؟

دکتر منصور براتی: در اوایل ماه اکتبر دو طرف از افزایش احتمال دستیابی به توافق سخن به میان آوردند و نهایتاً در 11 اکتبر توافق میان دو طرف اعلام شد. البته باید درنظر گرفت که در این مذاکرات طرف لبنانی به صورت مستقیم با طرف اسرائیلی مذاکره نکرده و طرف آمریکایی به عنوان میانجی عمل کرده است. موضع حزب الله در این فقره بر سه گزاره مبتنی بود: «اولاً جلوگیری از عملیات اکتشافی و بهره برداری اسرائیل در این منطقه تا پیش از حل و فصل موضوع»، «ثانیاً به حداکثر رساندن منافع دولت لبنان» و «ثالثاً عدم ورود به مسائل فنی و تخصصی مذاکرات». به این ترتیب حزب موضع حزب الله، کاملاً به عنوان یک موضع کاملاً حرفه ای و ملی نگریسته شد که فارغ از هرگونه نگاه های فرقه ای و جناحی و در راستای منافع این گروه باشد. پس از اعلام توافق نیز حزب الله از آن پشتیبانی کرده است.

تصویر

ساعدنیوز: این توافق چه تأثیری در آینده سیاسی دولت موقت یائیر لاپید خواهد داشت؟ آیا اساساً می توانیم از تأثیر این توافق بر انتخابات آتی در سرزمین های اشغالی صحبت کنیم؟

دکتر منصور براتی: به طور مشخص این توافق بر انتخابات اسرائیل تأثیر مستقیمی دارد. با توجه به عقب نشینی های رژیم اسرائیل در این توافق و امتیازاتی که طرف لبنانی داده، بسیاری از سیاستمداران و احزاب اسرائیلی از این توافق انتقاد کردند. از آن جمله جناح راست (که در حال حاضر در جایگاه اپوزیسیون قرار دارند) به شدت علیه آن موضع گرفته اند. به عنوان مثال «بنیامین نتانیاهو»، رهبر اپوزیسیون و حزب لیکود این توافق را تسلیم دولت لاپید در برابر حزب الله لبنان خوانده و اعلام کرده اگر در انتخابات پیروز شود ممکن است به آن پایبند نماند. همچنین دیگر اعضای بلوک راست – مذهبی به رهبری نتانیاهو نیز این توافق را منفی و امتیاز دهی دانسته اند. از جمله «نفتالی بنت»، جانشین نخست وزیر اسرائیل نسبت به توافق سکوت کرده و «آیلت شکد»، وزیر کشور کنونی در جلسه هیئت دولت به توافق رأی ممتنع داد. همزمان با اعلام توافق میان دو طرف و با بالا گرفتن انتقادات از آن در روزهای اول جایگاه کابینه یائیر لاپید در نظرسنجی ها دچار خدشه شد و از حدود 57 کرسی به 54-55 کرسی تنزل کرد. همچنین نظرسنجی ها در آن مقطع نشان می داد جناح نتانیاهو با 61 کرسی پیروز انتخابات خواهد بود. اما با گذشتن چند روز تأکید بر دستاوردهای آن برای رژیم اسرائیل، به خصوص با ارائه چشم انداز آغاز به کار مجدد میدان گازی کاریش، جایگاه کابینه عجالتاً تا حدی ترمیم شده و میزان کرسی های ائتلاف لاپید به 55-56 کرسی افزایش یافته است. در چنین شرایطی نتانیاهو نمی تواند به 61 کرسی لازم برای تشکیل ائتلاف دست پیدا کند و سناریوی اصلی انتخابات تداوم بحران است.

تصویر

ساعدنیوز: آیا ارتباطی میان جنگ انرژی جاری در جهان در پی جنگ اوکراین و نهایی شدن توافق دولت لبنان با اسرائیل وجود دارد؟

دکتر منصور براتی: به طور مشخص یکی از ابعاد اهمیت این توافق را می توان ناشی از تداوم جنگ اوکراین و وضعیت دشوار اروپا در تأمین انرژی دانست. با پیدا شدن نفت و گاز در بستر مدیترانه شرقی رژیم اسرائیل از وارد کننده انرژی به صادر کننده انرژی مبدل شده و مایل است با یافتن مسیری برای صدور انرژی به اروپا (از طریق مصر یا ترکیه) بخشی از نیاز این قاره به انرژی را تأمین کند. با توجه به اینکه سرمایه گذاری و تأمین امنیت صدور انرژی از اهمیت بالایی برای تحقق این امر برخوردار است، اسرائیل نیازمند برقراری آرامش در این منطقه است و لذا حاضر به امتیاز دادن برای برقراری امنیت شد. در صورت تداوم امنیت در این منطقه است که رژیم اسرائیل می تواند به عنوان یکی از منابع جایگزین اروپا برای انرژی درنظر گرفته شود. در شرایطی که جنگ اوکراین، روابط روسیه با اروپا را تیره و تار کرده، تأمین حتی کسری کوچک از نیاز به انرژی این منطقه و جایگزینی انرژی روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تصویر

ساعدنیوز: آیا می توانیم توافق اخیر لبنان با اسرائیل را یکی از گام های مهم در راستای عادی سازی و تنش زدایی منطقه ای اسرائیل بدانیم؟

دکتر منصور براتی: این سوال بسیار مهم است. باید توجه کرد که در نهایت توافق اخیر را باید مانند سکه ای بنگریم که دو رو دارد. روی نخست آن «نقش برجسته حزب الله لبنان در عقب نشینی اسرائیل» است و روی دوم این سکه «احتمال کشاندن لبنان به نوعی عادی سازی روابط» در نتیجه این توافق خواهد بود. در تحلیل نهایی نباید هیچ یک از این دو را فراموش کرد. با توجه به اینکه لبنان نه از فناوری لازم برای انجام عملیات اکتشافی و بهره برداری از میدان گازی قانا برخوردار است و نه منابع مالی قابل توجهی را برای این مهم در اختیار دارد و در مقابل رژیم اسرائیل کاملاً در وضعیت متفاوتی از این لحاظ قرار دارد. از سوی دیگر به نظر می رسد این توافق صرفاً به موضوع مالکیت میدان های گازی پرداخته و نیازمند تکمیل شدن با توافقات دیگری برای تعیین دقیق مرز آبی و تقسیم منابع بستر دریا باشد. اسرائیل درصدد است این تصور را دست کم در بخشی از احزاب و شهروندان لبنانی ایجاد کند، که توافق اخیر نشان داده حتی با اسرائیل نیز می شود مذاکره و توافق کرد لذا از این طریق باید به مذاکرات و توافقات بعدی فکر کرد. همچنین با فرض استخراج موفقیت آمیز انرژی از سوی طرف لبنانی، عبور دادن آن به سوی سواحل و سپس صدور آن برای فروش نیازمند سطحی از همکاری با رژیم اسرائیل و یا شرکت هایی خواهد بود که با این رژیم همکاری می کنند. از این رو به نظر می رسد اساساً طرف اسرائیلی بخشی از امتیازات را به همین دلیل واگذار کرده تا زمینه عادی سازی با لبنان را تقویت کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1020 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (257 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (114 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (59 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (57 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (44 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (40 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (33 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (28 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (27 نظر) نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 (ویدئو) راز جوانی یانگوم "جواهری در قصر" در 53 سالگی / یانگوم هیچ درکی از پیر شدن نداره مثل اینکه هدیه خاص و ویژه ملیکا رسولی، قهرمان کاراته ملی پوش به علی دایی / خانم کاراته کا ارزشمندترین دارایی اش را به اسطوره داد ... (ویدئو) صدایی که هم‌اکنون می‌شنوید، اعلام وضعیت قرمز است، معنی و مفهوم آن این است که کنکور از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است... رونمایی از استایل دامادی فوق العاده شیک و باکلاس هادی کاظمی در روز عقد با سمانه پاکدل/ آقا و خانم بازیگر مثل همیشه خاص‌پسند+عکس جدیدترین عکس پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران با لباس های اصیل و ایرانی/رنگ و بوی بهار رو میده خلاقیت جالب و خنده دار یک ایرانی برای درست کردن گاری لوکس با استفاده از خودروی فرسوده و اسب/ انگار سوار بنز شده😂+عکس نگاهی به تولد 30 سالگی امیرحسین فتحی بازیگر سیاوش سریال جیران در دل جنگل/ چه خلوت +عکس ماجرای عجیب انتقال پیکر حضرت یوسف توسط حضرت موسی به فلسطین صبحانه عاشقانه رضا گلزار با عشق زندگیش/ چه میزی چیده برا آیسان خانومش+ عکس اذان گفتن جالب حامد شاکرنژاد قاری برنامه محفل در گوش دختر ناز و زیبای مهران غفوریان+ویدیو رونمایی از مادر شوهر واقعی ریما رامین فر هما سریال پایتخت/ بیشتر شبیه عروسش هست تا پسرش! +عکس (تصاویر) خلق شاهکار مینیاتوری بر روی نوک مداد پذیرش دانشگاه با آیلتس 6، امکان پذیر است یا خیر؟ خلاقیت تحسین‌برانگیز شهرداری ساری در طراحی مار با مانع های U شکل پیاده‌رو+عکس/ دست مریزاد و باریکلا به این ذهن 👌 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم دکوراسیون شیک و مدرن خانه سارا و نیکای سریال پایتخت در سوئد/ هنر استفاده از شمع ها در چیدمان خانه جدیدترین سلفی گلزار در کنار همسرش، آیسان/ بنظرتون کیکه یا واقعیه؟😄 (ویدئو) خورشت کرفس به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان/ ببین باز چه میکنه! ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (فیلم) خواندن شعر دوران کودکی با صدای کودکانه توسط حاج آقا/ از شدت خنده اشک نیما شعبان نژاد دراومد آیا میدانستید آمریکا دو رئیس جمهور وسرود ملی دارد؟/یکی از عجایبی که راجع به آمریکا نمیدانستید! (ویدئو) شرکت کننده حذف شده برنامه "صداتو" با صدای شگفت انگیزش حاضران را حیرت زده کرد/ ببینین صحنه رو چطور تو مشتش گرفته! واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (ویدئو) نگاه های جذاب و عاشقانه هانده ارچل و شهاب حسینی بهم/ در نقش شمس تبریزی و کیمیاخاتون (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! نگاهی به رستوران شیک و مجلل خسرو حیدری با چیدمان شیک و منحصر به فرد در زعفرانیه تهران+عکس (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست!
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی!