رنگ کابینت های آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
رنگ کابینت های آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟
ساعد نیوز: آشپزخانه یکی از مکان های مهم خانه می باشد که اغلب با کابینت بندی به چینش وسایل آن نظم بیشتری داده می شود، اغلب سعی می کنیم با سلایق شخصی خود رنگ کابینت ها را انتخاب کنیم، اما قبل از انتخاب بهتر است نکاتی در رابطه با رنگ ها و آشپزخانه بدانیم تا بتوانیم کابینت های زیباتری را انتخاب نماییم.

با توجه به دکوراسیون خانه ها به راحتی می توان متوجه شد آشپزخانه نیز نقش بسیاری در دکوراسیون منزل دارد و مهم ترین قسمت خود آشپزخانه شامل کابینت ها می باشد که ما برای انتخاب رنگ و نوع کابینت طیف گسترده ای از رنگ ها و چوب ها را داریم. اما با مطالعه متن حاضر می توانید، متوجه شوید که برای آشپزخانه شما کدام نوع مناسب تر می باشد.

چرا انتخاب رنگ کابینت مهمه؟

آشپزخونه های جدید به خاطر اپن بودنشون دیگه به عنوان بخشی از خونه به حساب میان، به همین خاطر نمیشه اونا رو از دکوراسیون خونه جدا بدونید و هر طرح و رنگی که برای کابینت آشپزخونتون انتخاب می کنید باید با دکوراسیون کلی خونه هماهنگ باشه و مثل یک بخش جداگانه توی خونه دیده نشه. از طرفی یکی از زیبایی های هر خونه، آشپزخونه و نمایی هست که از بیرون آشپزخونه به چشم می خوره و داشتن یک کابینت ام دی اف با ترکیب رنگ جذاب به خوبی می تونه به دلباز بودن محیط خونه و آشپزخونه کمک کنه. اما با این وجود بحث انتخاب بهترین رنگ برای کابینت ام دی اف یک بحث کاملاً سلیقه ای هست و طبیعتا سلیقه ها با هم خیلی متفاوته، از طرفی نمیشه بدون توجه به برخی نکات مهم، رنگ کابینت رو انتخاب کرد.

تاثیر رنگ های خنثی در دکوراسیون آشپزخانه

به گفته ی بسیاری از کارشناسان که در زمینه ی رنگ و دکوراسیون داخلی فعالیت می کنند، رنگ های خانواده ی خنثی، از هوشمندانه ترین رنگ ها برای دکوراسیون آشپزخانه و رنگ کابینت ها به حساب می آیند. رنگ های خنثی با سایر رنگ ها از جمله رنگ های گرم و رنگ های سرد، هم خانواده و ترکیب می شوند و مشکلی از نظر ترکیب و چیدمان وسایل و تجهیزات ایجاد نمی کنند.

رنگ های خنثی، خصوصا اگر از نوع کم رنگ آن انتخاب شوند، همیشه قابل قبول هستند و فرد از دیدن آن ها خسته و دلزده نمی شود. بهره گیری از یک نورپردازی حرفه ای و مناسب در آشپزخانه، می تواند رنگ های خنثی را تا حد قابل توجهی، زیبا و چشم نواز نماید و تاثیر آن ها را تا چند برابر در نظر شما بیشتر نماید.

رنگ های خنثی، احساس آرامش و راحتی را در اهل خانه ایجاد می کنند و به دلیل آنکه ترکیبات رنگی ملایمی هستند، به ذهن و روان شما، احساس آرامش می بخشند. رنگ های خنثی، با آرامشی که از خود به محیط ساطع می کنند، نظر خریدار و مشتری را به سمت خود جلب می کنند و این مزیتی ویژه برای کسانی است که قصد دارند خانه یا آپارتمان خود را بفروشند و یا اجاره بدهند.

چنانچه تمایل داشته باشید با اضافه کردن چند المان کوچک در رنگ های گرم و پر انرژی می توانید آشپزخانه ی خود را شاد تر و انرژیک کنید و یا اگر تمایل داشته باشید آشپزخانه شما، کمی آرامش دهنده تر و سرد باشد، می توانید چند المان از رنگ های سرد به آن اضافه کنید.همانطور که اشاره شد، رنگ های خنثی این قابلیت را دارند که با رنگ های گرم و سرد ترکیب شوند و خصوصیات آن ها را به خود جذب کنند و فضایی متعادل با آن ها بسازند، بنابراین دست شما باز است تا فضایی متعادل و مطابق میل و سلیقه ی خود بسازید. این بهترین روش برای ایجاد تعادل در آشپزخانه است و می تواند تضمین کند که محیط آشپزخانه شما، سال های متمادی جذاب و زیبا باقی بماند.

تاثیر رنگ های روشن و تیره در آشپزخانه

استفاده از رنگ های روشن نسبت به رنگ های تیره در آشپزخانه ارجحیت دارند. آشپزخانه محیطی است که شما وقت زیادی را در آن صرف می کنید؛ آشپزی، آماده کردن مواد غذایی، شست وشوی ظروف، تهیه و سرو غذا و در بسیاری از آشپزخانه صرف غذا، در این مکان انجام می گیرد؛ بنابراین لازم است آشپزخانه، محیطی روشن و دلباز باشد، همچنین نور کافی، در آن جاری باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به ما پیشنهاد می دهد از رنگ های روشن که نور را بیشتر بازتاب می دهند در آشپزخانه بیشتر استفاده شود تا فضای آن روشن تر و پر نورتر باشد. رنگ های تیره، مانند کابینت هایی به رنگ مشکی یا قهوه ای سوخته، اگر چه زیبا و جذاب هستند اما فضا را تیره و کدر می کنند و اگر تمایل به استفاده از آن ها داریم، حتما باید در آشپزخانه هایی که متراژ بالایی دارند و علاوه بر آن، به اندازه ی کافی نورگیر هستند، بکار بروند تا باعث افسردگی و ایجاد فضای دلگیر و خسته کننده نشوند.

استفاده از کابینت هایی با رنگ های تیره، مستلزم بکارگیری نورپردازی حرفه ای است تا بتواند روشنایی را به طور متوازن به تمام قسمت های آشپزخانه بتاباند و از کدر بودن فضا پیشگیری کند؛ در مقابل، استفاده از رنگ های روشن مانند سفید، باعث بزرگتر دیده شده آشپزخانه می شود و نیاز نیست که خیلی بابت نورپردازی هزینه و انرژی صرف کنید.چنانچه آشپزخانه شما کوچک است، استفاده از کابینت هایی با رنگ های سفید یا سایر رنگ های روشن مانند شیری، کرم و غیره، فضایی پاکیزه و شفاف را برایتان ایجاد می کند.

رنگ سفید و رنگ های مشابه آن، رنگی لوکس و ویژه در دکوراسیون محسوب می شود و اگر چه از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و امروزه هم از رایج ترین رنگ هایی است که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد، اما کماکان می توان تضمین داد که کابینت های سفیدرنگ، تا سال ها و بلکه قر ن های آتی نیز، هنوز جزئی مهم از دکوراسیون خانه و آشپزخانه به حساب می آید و هرگز از مد نمی افتد.

چه رنگ هایی برای آشپزخانه شما بیشتر مناسب است؟

رنگ ها خصوصیات قابل توجهی دارند و ویژگی های خود را به محیط و روحیه ی افراد منزل بازتاب می دهند، بنابراین دکوراسیون آشپزخانه باید با توجه به ویژگی های محیطی وسلایق شخصی تعیین شود. متراژ آشپزخانه، میزان نورگیر بودن، سبک دکوراسیون و بسیاری ویژگی های محیطی دیگر، نقش بسزایی در تعیین رنگ کابینت ها و دکوراسیون آشپزخانه دارند، از سویی دیگر، این شما هستید که قرار است در آشپزخانه به فعالیت بپردازید و در آن رفت وآمد داشته باشید؛ بنابراین سلیقه و نیاز شما، نقش مهمی در انتخاب رنگ کابینت ها خواهد بود.

روانشناسی رنگ ها و به دنبال آن، اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به ما می گوید استفاده از رنگ های تیره و سرد مانند آبی تیره یا سبز تیره، می تواند در کاهش اشتها موثر باشد و در مقابل، رنگ هایی مثل زرد و نارنجی در تحریک اشتها موثرند، بنابراین کاربرد و نیاز مشتری، می تواند در تعیین رنگ کابینت آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون آن موثر باشد. به بیان دیگر، با انتخاب مناسب رنگ کابینت ها و دیوارهای آشپزخانه، می توان اشتها را تحریک کرد و یا از پرخوری جلوگیری نمود.

تاثیر رنگ های گرم در دکوراسیون آشپزخانه

رنگ های که خاصیتی گرم و انرژی دهنده دارند، مانند قرمز یا نارنجی، به شما و همراهان تان انرژی می دهند و باعث ایجاد فضایی صمیمی و با نشاط می شوند در عین حال، استفاده افراط گونه از آن ها ممکن است شما را خسته و دلزده نماید.برخی از رنگ های خانواده گرم، مانند قهوه ای ملایم، یکی از بهترین رنگ ها برای دکوراسیون آشپزخانه به حساب می آیند و صمیمت و گرمای خاصی را در فضا پراکنده می کنند. از سوی دیگر، برخی رنگ های گرم مانند نارنجی یا قرمز، مهیج و انرژی دهنده اند و سطح انرژی شما را افزایش می دهند و در کوتاه مدت باعث می شوند دکوراسیون و چیدمان شما شیک و مدرن به نظر برسد، اما نباید به مدت طولانی و یا به شکل غالب از آن ها استفاده کرد.

رنگ های روشن

رنگ های روشن برای همه نوع آشپزخانه ای مناسب هستند. چه آشپزخانه شما بزرگ باشد و چه کوچک، می توانید از رنگ های روشن در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه و سایر اجزای آن استفاده کنید. رنگ های روشن باعث می شوند، آشپزخانه خلوت و ساده به نظر برسد و به دلیل بازتاب نور بیشتر، باعث بزرگتر دیده شده فضای عمومی آشپزخانه خواهد شد. تم خانوادگی رنگ های روشن، بهترین انتخاب برای آشپزخانه های کوچک و کم نور است.

عوامل موثر در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

تناسب با دکوراسیون منزل:

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه تابع آیتم های بسیاری است و یکی از آن ها، تناسب با دکوراسیون منزل از نظر سَبک و رنگ است. تناسب، از مهم ترین گزینه هایی است که باعث ماندگاری خواهد شد. چنانچه تناسب اجزای آشپزخانه با سایر قسمت های منزل هماهنگ و هم سو باشد، دیرتر از آن خسته خواهید شد و می توانید در مدت طولانی تری از زیبایی آن لذت ببرید، چرا که ذهن اجزای هارمونیک و هماهنگ را بیشتر می پسندد.

توجه به سایز آشپزخانه:

از آنجا که رنگ های تیره، بازتاب نور بسیار کمی دارند، باعث می شوند فضای کلی آشپزخانه کوچکتر به نظر برسد. بنابراین بهتر است در محیط های کوچک از رنگ های تیره و کدر استفاده نکنید و به جای آن از رنگ های روشن و منعکس کننده نور، بیشتر بهره بگیرید.اگر محیط آشپزخانه تان کوچک است، از رنگ های روشن و طرح های ساده استفاده کنید تا بتوانید فضای آشپزخانه را دلبازتر و منظم تر جلوه دهید.

توجه به نور آشپزخانه:

همانطور که اشاره شد رنگ های تیره، بازتاب نور بسیار کمی دارند و نیاز هست که نور بیشتری به آن ها تابیده شود. چنانچه آشپزخانه تان پنجره ندارد یا نور کافی به آن نمی تابد، از کابینت هایی با رنگ های روشن و براق استفاده کنید تا نور دریافتی را به طور کامل به محیط منعکس کنند و باعث شود دلبازتر به نظر برسد.اگرچه هیچ نوری جای نور طبیعی آفتاب را نمی گیرد، اما کمبود نور دریافتی آشپزخانه را می توانید با نورپردازی اندازه و کارآمد جبران کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (47 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
روایتی از دوران بیماری رهبر معظم انقلاب: از انتخاب بیمارستان دولتی حاکی از ساده زیستی رهبر تا استفاده صحیح از بیت المال/زندگی رهبر همانند طبقه پایین جامعه...
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!