رنج اکستندر(Range Extender) چیست و چه زمانی از آن استفاده میکنیم ؟

  پنجشنبه، 23 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
رنج اکستندر(Range Extender) چیست و چه زمانی از آن استفاده میکنیم ؟
خیلی از کاربرهای اینترنت با مشکلی با عنوان «نقطه کور» (Dead Zone) روبه‌رو هستن که به اون‌ها اجازه‌ی دسترسی به شبکه‌ی وایرلس رو نمیده. نقاط کور حتی ممکنه در محیط‌‌های نه چندان بزرگ هم وجود داشته باشن و مانع اتصال کاربرها به شبکه‌ی وای فای بشن. برای پیدا کردن جواب این سوال که « رنج اکستندر چیست و چه کاربردی دارد؟ »
فرقی نمی کنه برای تماشای فیلم و بازی از اینترنت استفاده کنید یا انجام وظایف شغلی تون به اون وابسته باشه، در هر صورت شما نیاز به اینترنتی دارید که بتونید روش حساب باز کنید. ارتباطی که نوسان داشته باشه باعث آزارتون میشه و کارهاتون رو عقب میندازه. قرار گرفتن در نقطه ی کور شبکه وایرلس و دور بودن از روتر، دلایل اصلی نداشتن اینترنت ایستا در نقاط خاصی از خونه یا محل کار هستن؛ البته درصورتی که مشکل از طرف ارائه دهنده ی خدمات اینترنت ( ISP ) نباشه. هردوی این مشکل ها رو میشه با رنج اکستندر رفع کرد که مدل های جدید اون از نسل آخر اینترنت یعنی Wi-Fi 6 هم پشتیبانی می کنه.
تصویرتوضیح رنج اکستندر

رنج اکستندر دقیقا چه کار می کنه ؟

اکستندر با دریافت اینترنت از روتر و انتشار دوباره ی اون به نقاط دورتر، شبکه ی وای فای شما رو گسترش میده و تقویت می کنه. اکستندرها به راحتی نصب و آماده به کار میشن؛ فقط کافیه نقطه ی مناسبی رو پیدا و دستگاه رو به برق وصل کنید و به کمک قابلیت WPS اون رو با روتر خودتون هماهنگ کنید. با این کار، سیگنال های وای فای به نقاط دورتری میرسن و مکان هایی که قبلا تحت پوشش شبکه نبودن، حالا می تونن به اون متصل بشن. ضمن اینکه نقاط کور شبکه هم با استفاده از رنج اکستندر به امواج نسبتا قوی تری دسترسی پیدا می کنن که میتونه مشکل اون ها رو حل کنه.

تصویرتوضیح رنج اکستندر

ویژگی های Wireless Range Extender

گسترش دهنده ی وای فای مثل هر وسیله ی دیگه ای، خوبی ها و ایرادهای خودش رو داره و باید با اطلاعات کافی سراغش برید تا گزینه ی درست و مناسب رو انتخاب کنید. در ادامه به مهم ترین ویژگی های مثبت و منفی اکستندر اشاره می کنیم.

برتری ها

مهم ترین نکته ای که رنج اکستندر رو به وسیله ای ارزشمند تبدیل می کنه، انتقال اینترنت به نقاط دورتر بدون نیاز به کابل کشی مجدده. اگه در منزلتون این امکان وجود داشته باشه که روتر رو به نقطه ی دیگه ای منتقل کنید، شاید با جابه جایی بتونید مسئله رو رفع کنید و محل موردنظرتون رو تحت پوشش شبکه قرار بدید. اما اگه فقط در یک نقطه از خونه امکان استفاده از روتر رو داشته باشید، اون موقع یا باید کابل کشی ساختمون رو بررسی کنید، یا راه کم هزینه و کم دردسر استفاده از اکستندر رو انتخاب کنید. در چنین موقعیت هایی Extender گزینه ای ایدئال برای رسیدن به هدف گسترش پوشش شبکه محسوب میشه.

کاستی ها

وای فای اکستندر در کنار خوبی هاش، معایبی هم داره که شاید شما رو از خرید اون منصرف کنه. مهم ترین نقطه ضعف Extender اینه که وقتی در کنار روتری قدیمی قرار می گیره که سیگنال هاش ضعیف هستن، نمیتونه برای تقویت امواج هیچ کاری انجام بده. خیلی از کاربرها به این نکته اشاره کردن که برخلاف ادعای سازنده های اکستندرها، در بسیاری از مواردی که برند اکستندر و روتر یکی نبوده، دستگاه ها با هم سازگار نشدن و مشکلات زیادی رو برای دستگاه های متصل به شبکه ایجاد کردن.

تصویرسوکت شبکه

تفاوت گسترش دهنده وایرلس با WiFi Repeater

خیلی از کاربرها اکستندر و ریپیتر رو با هم اشتباه می گیرن و حتی موقع خرید گزینه ی اشتباهی رو انتخاب می کنن. برای همین لازم دونستیم تفاوت های این دو دستگاه رو که به عنوان WiFi Booster شناخته میشن براتون توضیح بدیم.

روش کار رنج اکستندر به این صورته که سیگنال های موجود رو از طریق کابل کواکسیال یا اترنت از روتر می گیره و اون رو در کانالی جدید منتشر می کنه.

وای فای ریپیتر کاری شبیه به اکستندر انجام میده با این تفاوت که از طریق امواج وایرلس و در همون فرکانس به روتر متصل میشه. از اون جایی که این ارتباط به صورت بی سیم شکل می گیره، پهنای باند به دلیل تداخل دستگاه های الکترونیک کم میشه و تقریبا به نصف میرسه.

تصویرتفاوت گسترش دهنده وایرلس با WiFi Repeater

معیار انتخاب رنج اکستندر چیست؟

با توجه به مساحت و نقشه ی خونه یا محل کارتون، باید اکستندری رو انتخاب کنید که پوشش مورد انتظار شما رو فراهم کنه. البته یادتون باشه معمولا در ساختمون هایی که با استفاده از آجر، بتن، گچ و آهن ساخته شدن، ضعیف شدن امواج اتفاق میفته. همچنین خونه هایی که طبقات و دیوارهای متعددی دارن، بیشتر از ساختمون های یک طبقه و دارای فضای باز، مستعد افت سیگنال هستن. نکته ی دیگه ای که باید در نظر داشته باشید، انتخاب Extender مناسب برای استفاده از امکانات روتره. مثلا اگه روتر شما دوبانده است، بهتره اکستندر دوبانده تهیه کنید تا هزینه ای که بابت خرید روتر پرداخت کردید، حیف نشه. در مورد امکانات دیگه مثل MU-MIMO هم اوضاع به همین ترتیبه.

تصویرمودم

انواع Wifi Range Extender

رنج اکستندرهای وایرلس در دو گروه کلی رومیزی و آداپتوری دسته بندی میشن. خیلی از اکستندرهای رومیزی شبیه مودم روترهای معمولی هستن؛ یعنی آنتن خارجی قابل تنظیم، چند پورت LAN و احتمالا پورت USB برای اتصال به حافظه ی فلش یا پرینتر دارن. Extender های آداپتوری کوچیک تر از نوع رومیزی هستن و برخلاف اون ها، اکثرا به آنتن های داخلی مجهز میشن. کوچیک بودن اندازه ی اکستندر آداپتوری باعث شده اکثر اون ها فقط یک پورت لن داشته باشن و از وجود پورت USB محروم بمونن.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (168 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...