روان رنجوری چیست و چه علائمی دارد؟

  پنجشنبه، 29 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روان رنجوری چیست و چه علائمی دارد؟
روان رنجوری یا نوروتیزیسم (Neuroticism) برای فرد استرس، اضطراب، مشکوک بودن به خود و دیگران، نااُمیدی، حسادت، تعصب و حتی بدخُلقی را به همراه دارد. در ادامه علائم و روش های درمان روان رنجوری را بررسی می کنیم.

روان رنجوری (Neuroticism) یا روان آزرده گرایی یک تمایل طولانی مدت به یک حالت عاطفی منفی یا اضطراب است. روان رنجوری یک بیماری نیست بلکه یک ویژگی شخصیتی است. افراد مبتلا به روان رنجوری تمایل بیشتری به افسردگی دارند. و بیشتر از دیگران احساس گناه، حسادت، عصبانیت و اضطراب می کنند.آن ها نسبت به تنش های محیطی حساس هستند و ممکن است شرایط روزمره را تهدیدآمیز و مهم تلقی کنند. سرخوردگی هایی که ممکن است برای دیگران بی اهمیت باشد، می تواند برای این افراد مشکل ساز شده و منجر به ناامیدی شود.

فرد مبتلا به روان رنجوری ممکن است خودآگاه و خجالتی باشد. آنها ممکن است تمایل به درونی سازی فوبیا و سایر ویژگی های عصبی مانند اضطراب، وحشت، پرخاشگری، منفی گرایی و افسردگی داشته باشند. روان رنجوری یک حالت عاطفی مداوم است که توسط این واکنش ها و احساسات منفی تعریف می شود.با اینکه روان رنجوری یک بیماری تلقی نمی شود، اما روانشناسان و روانپزشکان گرایش شدید به نارکوتیسم را برای سلامت روان مهم می دانند. زیرا این ویژگی می تواند مشکلات مختلف روحی و جسمی را تغذیه کند.

روان رنجوری چیست؟

روان رنجوری به عنوان یک ویژگی شخصیتی طبقه بندی می شود که در آن فرد بیش از حد بر حالات عاطفی منفی تمرکز می کند. در واقع روان رنجوری به عنوان تمایل به خشم، بی ثباتی عاطفی، اضطراب، افسردگی، شک و سایر احساسات منفی تعریف می شود. افراد روان رنجور اغلب به راحتی دچار نگرانی و استرس می شوند؛ یا در هنگام ناراحتی توانایی آرام کردن خود را ندارند.فردی که روان رنجور است ممکن است مشکلات و فوبیاهای خود را درونی کند و اغلب علائمی را از خود نشان دهد که برخلاف هنجارهای پذیرفته شده اجتماعی است. روان رنجوری می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود که رایج ترین این اشکال، استرس و اضطراب است.

علائم روان رنجوری

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم روان آزرده گرایی یک ویژگی شخصیتی است، نه یک اختلال روانی قابل تشخیص. یک شخصیت نارکوتیک در برابر استرس دارای ضعف است و شرایط روزمره را بسیار بدتر از واقعیت می بینید. سپس خود را به خاطر بدبینی و منفی گرایی شدید سرزنش می کند. یک فرد روان رنجور ممکن است دائماً احساس های زیر را داشته باشد:

  • گرایش کلی به احساسات منفی
  • احساس شک به خود
  • احساس اضطراب یا تحریک پذیری
  • ثبات عاطفی ضعیف
  • افسردگی
  • ناتوانی در کنترل استرس و ناراحتی
  • احساس خود آگاهی یا خجالتی بودن
  • تغییرات خلق وخو
  • عدم انعطاف پذیری یا تلاش برای بازگشت پس از سختی ها
  • نگرانی مزمن در مورد مسائل مختلف
  • تمایل به تفسیر موقعیت های خنثی به عنوان موقعیت تهدیدکننده
  • تمایل زیاد به مشاهده مشکلات جزئی و بزرگ نمایی آن ها
  • مشکل در کنترل خواسته ها یا احساسات در لحظه
  • حسادت
  • احساس ناامیدی یا عصبانیت در مورد وقایع روزمره
  • احساس ترس یا احساس گناه در مورد مسائل جزئی.

روان رنجوری

دلایل روان رنجوری

علل مختلفی وجود دارد که باعث می شود یک فرد دچار روان رنجوری شود. برخی از این عوامل را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

  • آسیب های دورران کودکی:قرار گرفتن در معرض برخی رویدادها در کودکی، ممکن است سبب آسیب های روحی روانی متعددی در کودک شود. این آسیب ها، تاثیرات زیادی در تمام زندگی فرد می گذارند. روان رنجوری هم ممکن است نتیجه یکی از همین آسیب ها باشد.
  • جنسیت:یک مطالعه نشان می دهد که زنان احتمالا بیشتر از مردان در معرض روان رنجوری قرار می گیرند. این اتفاق به احتمال زیاد به دلیل تبعیض جنسیتی در طی تاریخ است.
  • ژنتیک:برخی تحقیقات نشان می دهد که روان رنجوری می تواند ژنتیکی باشد. تقریبا به همان اندازه که ویژگی های دیگر مانند قد می توانند به ما ارث برسند، روان رنجوری هم به همین گونه است. ژن و وراثت تاثیرات زیادی بر جسم و روان انسان دارند.

چطور می توان رفتارهای روان رنجورانه را متوقف کرد؟

چند روش برای متوقف کردن رفتارهای روان رنجورانه این ها هستند:

  • بالا بردن اعتماد به نفس؛
  • تلاش برای انجام کارها برای خود؛
  • تشخیص دقیق مسئولیت ها؛
  • قناعت به داشته ها؛
  • مراقبت از خود، حتی وقتی حالش را ندارید؛
  • یادآوری اینکه اتفاقات کوچک ارزش ناراحت شدن ندارند.

اگر شما هم روان رنجور هستید، ولی نمی توانید رفتارهای روان رنجورانهٔ خود را تغییر بدهید، باید از مشاور متخصص کمک بگیرید. این آنجایی اهمیت می یابد که مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ نشان داد کسانی که رفتارهای روان رنجوری دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به روان پریشی هستند.دارو، رفتاردرمانی شناختی و روش های آرام بخشی، مانند تنفس عمیق، از درمان های رایج روان رنجوری هستند. ثابت شده رفتاردرمانی هایی که شامل آموزش و تقویت باشند هم در تغییر رفتارهای روان رنجورانه مؤثر هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان