رویه و زیره کفش کوهنوردی زمستانی و انواع آن

  شنبه، 13 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رویه و زیره کفش کوهنوردی زمستانی و انواع آن
عمدتا قیمت کفش‌های کوهنوردی نسبت به سایر کفش‌ها بیشتر است؛ به همین دلیل اگر کفشی که انتخاب می‌کنید، دوام زیادی دربرابر سایش و پوسیدگی نداشته نباشد، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نخواهد بود.

بدون شک یکی از مهمترین ملزومات در رشته کوهنوردی کفش است. زمانی که کوهنوردی میکنید هر قدم مهم است و شاید در مواقعی حتی مرگ و زندگی شما به آن قدم بستگی داشته باشد. به همین خاطر خیلی مهم است که پر اهمیت ترین وسیله مورد نیاز کوهنوردی یعنی پای شما ، برای انجام کوهنوردی مجهز شده باشد. کفش کوهنوردی دارای خصوصیاتی باید باشد تا شما با استفاده از این ویژگی­ها بتوانید با شرایط کوهستان هماهنگ باشید. اولا باید بدانید که از کفش کوهنوردی در چه شرایط و محیطی استفاده خواهید کرد. زیرا شرایط محیط ویژگی­های کفش شما را مشخص خواهند کرد. در حقیقت با توجه به مسیر کوهنوردی و فصل انجام آن که به زمستان یا سه فصله تقسیم میشود کفش ها ویژگی­های متفاوتی خواهند داشت. در اینجا با توجه به نوع مسیر انتخاب شده و شرایط آب و هوایی مختلف ، مهمترین خصوصیات مناسب کفش کوهنوردی را به شما خواهیم گفت

عمدتا قیمت کفش های کوهنوردی نسبت به سایر کفش ها بیشتر است؛ به همین دلیل اگر کفشی که انتخاب می کنید، دوام زیادی دربرابر سایش و پوسیدگی نداشته نباشد، از لحاظ اقتصادی به صرفه نخواهد بود. در کنار این موضوع باید توجه داشت که محیط های کوهستانی دارای شرایط ویژه ی آب وهوایی و محیطی هستند که ممکن است بر افزایش سرعت پوسیدگی کفش تاثیر زیادی بگذارند. با توجه به تمامی این شرایط، سازندگان کفش های کوهنوردی برای ساخت رویه از موادی استفاده می کنند که دربرابر شرایط محیطی مختلف مقاوم باشد. علاوه بر ساختار رویه ، این دسته کفش ها در قسمت هایی نظیر پنجه، پاشنه یا قسمت های کناری به وسیله موادی نظیر چرم مصنوعی، چرم طبیعی، پلی اورتان یا لاستیک تقویت می شوند.

لایه ی میانی کفش

لایه ی میانی مناسب در کفش کوهنوردی برای کسانی که از این کفش ها استفاده می کنند، دو مزیت به دنبال دارد. اگر در ساخت لایه ی میانی کفشی که استفاده می کنید، موادی مناسب نظیر EVA به کار رفته باشد، فشاری که از ضربات واردشده به سطح زمین به پای شما برمی گردد تا حد بسیار زیادی کم می شود. این مسئله باعث می شود در زمان ورزش کمتر احساس خستگی کنید و درعین حال به واسطه ی ساختار منعطف کفش، کنترل بهتری روی حرکات خود داشته باشید. همچنین داشتن لایه ی میانی ضخیم باعث می شود گرمای کمتری از طریق کف کفش هدر برود و در نهایت بتوانید از پای خود به خوبی در برابر سرما حفاظت کنید.

وزن کفش

رویه کفش کوهنوردی

رویه کفش کوهنوردی با توجه به نوع استفاده و کاربردی که دارد، تولید می شود. جنس رویه کفش کوهنوردی باید در برابر سایش و پارگی مقاوم باشند که از مواد زیر ساخته می شود:

پارچه گورتکس

تکنولوژی گورتکس در تولید پوشاک و رویه کفش کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد تشکیل دهنده پارچه گورتکس 20 هزار برابر کوچک تر از مولکول آب و 700 برابر درشت تر از مولکول بخار آب است. بنابراین برای داشتن تنفس و تبادل رطوبت برای ساخت رویه کفش کوهنوردی استفاده می شود تا در شرایط بارانی و برفی از نفوذ آب و باد جلوگیری شود.

Tinsulate

یک عایق حرارتی از الیاف مصنوعی پلی استر است و به دلیل حفظ گرمای بدن برای تولید پوشاک و رویه کفش کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد.

کولار (Kevlar)

پارچه های مقاوم در برابر فشار و ضربه هستند که برای مسیرهای سنگلاخی و ناهموار برای تولید رویه کفش کوهنوردی، کاربردی اند.

الیاف پریمالوفت

یک عایق گرمایشی نانو نقره و یا ذرات طلا است که در تولید پوشاک، کیسه خواب و رویه کفش کوهنوردی به کار می رود. این الیاف کم حجم، گرمایش فوق العاده ای دارند و در ساخت رویه کفش کوهنوردی زمستانی استفاده می شوند. تنفس پذیری عالی و انتقال رطوبت از ویژگی های این الیاف است که باعث خشک نگه داشتن پا حین فعالیت می شود.

ویژگی های رویه کفش کوهنوردی زمستانه مناسب:

_ قابلیت ضدآب داشته باشد.

_ تنفس پذیر باشد.

_ در صورت خیس شدن، سریع خشک شود.

_ مقاومت کامل در برابر سرما، رطوبت داشته باشد.

_ از روی پا و تا قسمت غوزک را کاملاً بپوشاند.

_ انعطاف پذیر باشد، در حدی که به پا فشار وارد نکند.

زیره کفش کوهنوردی

باید گفت هیچ کفشی بدون زیره کامل نمی شود. در واقع زیره کفش کوهنوردی ستون اصلی کفش است. زیره کفش کوهنوردی در قسمت بیرونی آن است که در تماس مستقیم با زمین قرار دارد و از پاهای شما در برابر عوامل بیرونی محافظت می کند. برخی زیره ها آنقدر زیبا هستند که خودشان معیاری برای خرید کفش کوهنوردی اند! هر زیره کاربرد خاص خود را دارد و هنگام خرید کفش کوهنوردی باید به نوع و کاربردهای آن دقت زیادی کنید تا از ترک خوردن و شکستگی های زیره کفش کوهنوردی پیشگیری کنید.

زیره ویبرام

کمپانی ویبرام یک شرکت مطرح ایتالیایی در زمینه تولید انواع زیره کفش کوهنوردی است. این کمپانی با توجه به نوع کاربرد و برنامه های مختلف زیره های گوناگونی نیز تولید می کند. قسمتی از زیره ویبرام که با سطح زمین در تماس است دوام و اصطکاک بالایی دارد تا در شرایط سخت و دشوار از پای شما محافظت کند. کمپانی های بسیاری در سراسر جهان از این زیره کفش کوهنوردی مقاوم در تولید و طراحی محصولات خود استفاده می کنند. شرکت ایرانی لاوان دارای گواهینامه ساخت کفش های کوهنوردی، ترکینگ و همچنین سنگنوردی است که از زیره ویبرام در ساخت کفش هایش استفاده می کند. برندهای خارجی مانند Bestard، Meindl، Grisport نیز در ساخت زیره کفش کوهنوردی خود از این جنس بهره می برند.

مزایای زیره ویبرام:

_ دوام و اصصکاک بالا در تماس با سطح زمین

_ مقاومت بسیار در برابر سایش

_ مقاوم ترین زیره در برابر عوامل بیرونی

_ قابلیت جذب ضربه های وارد شده به پا

_ ضدلغزش

_ مقاومت بالا در برابر نفوذ آب

زیره EVA

یکی از پرطرفدارترین مواد مورد استفاده در تولید زیره کفش کوهنوردی می باشد. این نوع زیره بسیار سبک می باشد و به دلیل تغییر شکل در دماهای مختلف با لاستیک و TPU (پلی یورتان ترموپلاست) ترکیب می شوند تا تغییر شکل پیدا نکنند. فوم EVA در محیط های آبی لغزنده است به همین دلیل قسمت تحتانی زیره کفش کوهنوردی که با زمین در تماس است را با لاستیک و قسمت بالایی را با EVA ترکیب می کنند.

مزایای زیره EVA:

_ انعطاف پذیری بالا

_ عایق حرارتی مناسب در برابر سرما

_ قابلیت استفاده در زیره میانی کفش کوهنوردی

_ استفاده از آن برای تولید زیره بیرونی در کفش های سبک

زیره PU

این نوع زیره کفش کوهنوردی از ترکیب پلیپول و ایزوسیات ساخته می شود. به دلیل چگالی پایینی که دارد باعث سبکی کفش می شود. البته نسبت به زیره های ویبرام اصطکاک پایین تری دارد که در دو نوع سخت و نرم تولید می شود.

مزایای زیره پلی یورتان:

_ عایق حرارتی در برابر سرما

_ سبک و انعطاف پذیر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان