هر آنچه که درباره رسم سامورایی نمی دانید!

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
هر آنچه که درباره رسم سامورایی نمی دانید!
سامورایی یا بوشی افرادی از گروه‌های حرفه‌ای جنگ‌جو بودند که نقش بسیار پررنگی در تاریخ قرون‌وسطایی ژاپن ایفا کرده بودند. در این مطلب می خواهیم با رسم سامورایی ها آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

سامورایی یا سامورای نجیب زادگان نظامی و افسر کاست در قرون وسطی و عصر جدید نخستین ژاپن بودند. در ژاپن، به آنان معمولاً بوشی یا بوکه گفته می شود. در اواخر قرن دوازدهم، اصطلاح سامورایی به طور مترادف بوشی به کار می رفت و در ارتباط با جنگاوران رده های میانی و عالی استفاده می شد. سامورایی ها معمولاً به یک طایفه یا ارباب مشخص وابسته بودند. این افراد پیرو مجموعه ضوابطی بودند که بعدها بوشیدو نامیده شد. گرچه تعداد سامورایی ها کمتر از ۱۰٪ جمعیت ژاپن بود، اما آموزه های آنان را همچنان می توان هم در زندگی روزمرهٔ مردم ژاپن و هم در هنرهای رزمی ژاپنی امروز مشاهده کرد.

سامورایی

سامورایی یا بوشیی ها افرادی از گروه های بسیار حرفه ای جنگ جو بودند که نقش بسیار پررنگی در تاریخ قرون وسطایی ژاپن ایفا کرده بودند. ازآنجایی که آنها قدرت اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی داشتند، سریعاً در عرصه های مختلف نفوذ پیدا کرده و بسیاری از آثار هنری و هنرهای تزیینی ژاپن به سمت وسوی تفکرات آنها رفته و سعی می شد تا عناصری از فرهنگ سامورایی را به تصویر بکشند. شمشیر و زره به صورت نمادین نمایانگر قدرت نظامی آنها بودند، ولی پس ازآنکه آنها مراکز قدرتی را در طول تاریخ ژاپن به دست آوردند، حضور آن ها در انواع البسه ژاپنی و همچنین نقاشی ها نیز مشهود است که حاکی از آن است که سامورایی ها نه تنها جنگ جویانی قوی بودند، بلکه بسیار باهوش و بافرهنگ نیز بودند.

شجاعت سامورایی

جنجگویان سامورایی انسان هایی نترس و شجاع بودند که از خود گذشتی بسیار زیادی داشته و حاضر بودند در راه رسیدن به اهداف خود، زندگیشان را فدا نمایند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که “یعنی سامورایی ها از هیچ چیزی نمی ترسیدند؟” در پاسخ باید بگوییم که چرا، مواردی وجود دارد که سامورایی ها از آن ها ترس بسیار زیادی داشتند که اولین مورد آن، ترس از رسوایی و دومین مورد، ترس از عدم وفاداری به پادشاه (ارباب) خود بوده است. سامورایی ها برای شرافت خود ارزش بسیار بالایی قائل بودند، به طوری که اگر یک سامورایی شرافت خود را از دست می داد و یا احساس می کرد در حال از دست دادن شرافت خود است، اقدام به خودکشی نموده و از طریق آن شرافت خود را به دست می آورد. این نوع خودکشی در بین ساموایی ها “هاراکیری” نامیده می شود که مرگی شرافت مندانه محسوب می شده است. هاراکیری، را می توان به نوعی یکی از آموزه های جنگجویان سامورایی در نظر گرفت.

شجاعت سامورایی

قدرت جنگی بالا

سامورایی ها نه تنها جنگجویانی بسیار توانمند بودند، بلکه افرادی بسیار بافرهنگ و تحصیل کرده نیز بودند که به یادگیری بهای بسیار زیاد می دادند. تا جایی که در ضرب المثل های آن ها ذکر شده است که شمشیر و قلم را باید در کنار یکدیگر داشت. شاید با تصورات شما از یک جنگجو سازگار نباشد، ولی تفریحات سامورایی ها شامل خطاطی، مهمانی چای، شعر سرایی، موسیقی و مطالعه بود. درواقع همین ایده های بسیار پخته به کمال گرایانه بود که توانست این جنگجویان بافرهنگ و ادب را به قدرت بسیار زیادی برساند که درنهایت قادر باشند. تمامی سرزمین و دولت ژاپن را تحت سلطه خود بگیرد. در سال ۱۱۶۰، اولین دولت سامورایی در ژاپن تأسیس شد. تا آن زمان سامورایی ها عموما در خدمت نخبگان جامعه بودند و زمین ها و یا ثروت آنها قدرت می گردند.

ذهن آرام سامورایی

از حدود قرن سیزدهم بود اصول رفتاری سامورایی ها تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر فلسفه ذن ژاپن و مکتب بودایی قرار گرفت. در این زمان بود که تعالیم و ورزش های فلسفه ذن این قدرت را به سامورایی ها بخشیده بود تا با شمشیر خود یکسان شده و ذهن خود را در زمان نبرد از هر چیز دیگری خالی کنند. این امر درواقع نوعی مزیت و برتری را به جنگجویان سامورایی می بخشید. فلسفه ذن درواقع نوعی مدیتیشن خاص و آرام بخش ذهن را به سامورایی ها آموخته بود که این جنگجویان به واسطه آن قدرت فلسفی خاصی را به دست می آوردند تا با ماهیت اجتناب ناپذیر مرگ مقابله کنند. برای حدود چهار قرن فلسفه ذن در ژاپن و همچنین جنگجویان سامورایی در خدمت یکدیگر بودند. تعالیم این فلسفه قدرت ذهنی و همچنین فیزیکی خاصی به سامورایی ها بخشیده بود و آنها نیز در عوض شرایط را برای شکوفا شدن این فلسفه فراهم کرده بودند. تمرین های جسمانی فلسفه ذن، فرهنگ مهمانی های چای خوری در ژاپن، نقاشی جوهر تک رنگ، باغ های سنگی و بسیاری از اشعار قدیمی ژاپنی همگی حاصل این دوران طلایی هستند. تعالیم بودایی تا جایی در ذهن و باور جنگجویان سامورایی نفوذ پیدا کرده بود که بسیاری از آنها زندگی انسان برای خود را فراموش کرده، شمشیرهایشان را کنار گذاشته اند و راه و روش راهبان دینی را پیش گرفتند.

ذهن آرام سامورایی

راه و رسم سامورایی

قوانین سامورایی ها در واقع ترکیبی از اصول سه دین: شینتویسم، بودیسم و کنفوسیانیسم می باشد. به عبارتی می توان گفت سامواریی ها نکات مثبت این سه دین را استخراج کرده و تحت عنوان “بوشیدو” به آن پایبند شده اند، که در ادامه به بررسی این آموزه های جنجگویان سامورایی می پردازیم:

  • کنترل نفس (سامورایی ها از نمایان کردن ناراحتی و رنج بر روی چهره خود خودداری می کردند، چرا که معتقد بودند، با این کار آرامش دیگران برهم می خورد)
  • وفاداری (یکی از اصول اساسی برای سامورایی ها وفاداری به ارباب بود، تا جایی که اکثر سامورایی ها تا پایان عمر، به ارباب خود متعهد باقی می ماندند)
  • آبرومندی (آبرومندی برای سامورایی ها بسیار اهمیت داشته است، به طوری که حاظر بودند برای بدست آوردن آن (همان طور که در قسمت های قبلی نیز به آن اشاره شد) حتی خودکشی کنند)
  • صدافت (سامورایی ها اعتقاد داشتند، بدون اخلاص و صداقت، هیچ چیزی وجود نخواهد داشت)
  • ادب (سامورایی ها ادب را به نوعی توانایی همدلی و هم دردی با افراد مختلف تعبیر می کردند)
  • خیر خواهی (سامورایی ها تنها جنگجو نبودند بلکه؛ بخشش، عشق و محبت به دیگران را سرلوحه کار خود قرار می دادند)
  • شجاعت (سامورایی ها شجاعت را جرات برای انجام کارهای درست تلقی می کردند)
  • درستی اخلاق (به نوعی می توان این راه و رسم سامورایی ها را، مترادف با درست کاری در نظر گرفت)
  • تقوای فرزندی (احترام به پدر، مادر و اجداد نیز از جمله آموزه های جنگجویان سامورایی است)
  • کوچک شماری زندگی (همین آموزه، باعث می شد سامورایی ها حتی در راه اهداف خود جان بدهند)
  • خونسردی در برابر حوادث ( به عبارتی سامورایی ها در هر لحظه و تحت هر شریطی بر خود تسلط داشتند)
  • عشق به میهن (دوست داشتن میهن و دفاع از آن نیز از جمله راه و رسم سامورایی ها بوده است)

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم قوانین و آموزه هایی مهم از جنگجویان سامورایی ها را برای شما بیان کنیم، در صورتی که فکر می کنید اضافه شدن نکته ای به مطالب فوق می تواند به تکمیل تر شدن آن کمک کند، خوشحال می شویم در قسمت زیر آن را برای ما کامنت کنید.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان