دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

هنر و رسانه /

هنر معاصر باید ریشه در گذشته داشته باشد 

پنجشنبه، 22 شهریور 1403
کد خبر: 408186
ساعدنیوز: مستند «پیشینه قهوه‌خانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی مهدی حدادی زفره روایتی است از گذر زمان در قهوه‌خانه، از دوره صفویه تا به امروز. این مستند با گویندگی مسعود سلطانی و با حضور میرسیداحمد محیط طباطبایی، رسول نجفیان، داوود فتحعلی بیگی تولید شده است. در ادامه گفت‌وگویی با رسول نجفی از عوامل این مستند را می‌خوانید.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از صبا، رسول نجفیان گفت: هنر معاصر باید ریشه در گذشته داشته باشد. در ادامه مصاحبه با رسیول نجفی را می خوانید:

چگونه شد که حضور در این پروژه را پذیرفتید؟

من هر جایی که از هنرهای اصیل، هنرهای گروهی و میراث فرهنگی صحبت می‌شود پا پیش می‌گذارم و سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کنم. برای این فیلم به محض اینکه آقای حددادی به من پیشنهاد دادند، رفتم و از ایشان بابت ساخت این مستند تشکر می‌کنم. درست است که فیلم می‌توانست با ریتم بهتر پیش برود ولی ما نمی‌توانیم در یک استکان، دریا را بریزیم چرا که موضوع قهوه‌خانه پیشینه و هنرهای مربوط به آن بسیار گسترده است. امیدوارم که آقای حدادی این کار را ادامه بدهند و من هم با کمال میل در خدمتشان خواهم بود. یک اتفاق خطرناکی که امروز شاهد آن هستیم این است که ارزش‌های ما دارد تبدیل به ضد ارزش یا بی‌ارزشی می‌شود. جناب مولانا می‌فرماید «آن گدا گوید خدا از بهر نان/ متقی گوید خدا از قعر جان».

درست است که نان واجب و ضرورت اول است ولی مسئله اصلی من این است که میراث و ارزش‌های فرهنگی ما دارد تبدیل به مسخرگی و شلنگ تختگی می‌شود، تو گویی یک گوساله سامری به راه انداخته‌اند و چشم جوانان ما را به زرق و برق آن جلب کرده‌اند در نتیجه شما اثری از موسی، معنا و صحبتی که جناب مولانا اشاره جالبی به آن کرده نمی‌بینید و فراموش شده است.

در مورد ضرورت قهوه‌خانه و هنرهای مرتبط بگویید؟

در باب ضرورت قهوه‌خانه باید گفت که در اروپا بسیاری از این هنرمندان چه نقاش و شاعر در کافه‌ها جمع می‌شدند و از یکدیگر انتقاد می‌کردند و این انتقاد به سازندگی و شکل‌گیری یک هنر ارزنده که از کافه‌های فرانسه شکل گرفت انجامید. حال این مسائل به شکل معاصر در اروپا رخ داده اما ما از سال‌ها قبل از کاروانسراها آغاز کرده‌ایم. متاسفانه قشر روشنفکری ما تعزیه و تخت حوضی را مسخره می‌کرد تا زمانی که پیتر بروک به ایران آمد و زمانی که ایشان تئاتر سنتی را دید شگفت زده شد. در هنرهای اصیل ما از این دست ارزش‌ها بسیار وجود داشته که گم شده و از بین رفته است. اما امروز که هنرهای معاصر دارد شکل می‌گیرد باید ریشه در گذشته داشته باشد. در نتیجه ما وظیفه داریم آنچه که از فرهنگ و هنر گذشته می‌دانیم را به جوانانمان نشان بدهیم.

سخن پایانی

من امیدوارم آقای حدادی با این عشقی که دارند ادامه بدهند. ایشان می‌توانند ده‌ها فیلم در مورد قهوه‌خانه بسازند چرا که می‌توان ساعت‌ها در مورد قهوه‌خانه و هنرهایی که از این طریق متبلور می‌شود صحبت کرد.

  برچسب ها: بازیگر مستند

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 22 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
خلاقیت عاشقانه سردار آزمون برای ابراز علاقه به زن و فرزندش +عکس / احساسات سردار شکوفا شد
ویدیو/ نازنین بیاتی، گلی سریال گلشیفته، رتبۀ 1 کنکور ریاضی شده/ درس خونده... خودشم از مسیر یزد به تهران اومده
خطر انفجار از خنده/ باکلاس‌ترین ژستهای عکاسی دهه 60 که اینروزها خنده‌دار به نظر میرسه😂
گرد و خاک پسر نوجوان ایرانی با آهنگ لُری همه را به وجد آورد +فیلم / علی طولابی استعداد آواز صدای بهشتی اش را به رخ کشید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
ترجمه تخصصی کتاب