دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

رتبه 42 جهان در چاقی در اختیار ایران / یک دهه بعد صداش درمیاد! 

دوشنبه، 30 مهر 1403
کد خبر: 414102
ساعدنیوز: تغییر ذائقه ایرانی‌ها، رتبه آنها را چند گام در جهان جلو می‌اندازد، البته این بار در چاقی!

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، «حدود 8 میلیون مرگ سالیانه به خاطر فاکتور‌های خطر تغذیه‌ای در جهان رخ می‌دهد که به ازای افزایش هر پنج واحد نمایه توده بدنی خطر مرگ و میر نیز 30 درصد افزایش می‌یابد»، این را استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران محمدحسن جوانبخت می‌گوید.

در همین راستا رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران محمد نوروزی در روز چهارشنبه گفت که «همه‌گیری چاقی در کشور با سرعت افزایش 6 درصدی در سال ما را در سال 1414 به جایگاه نهمین کشور چاق در جهان می‌رساند.»

پیش از این در مطالعه ملی شیوع اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان ایران که در سال 1386 روی بیش از 89 هزار مرد و زن 15 تا 65 ساله انجام شد، شیوع چاقی در مردان 11/1 درصد و در زنان 25/2 درصد گزارش شد که در آن زمان ایران از نظر شیوع چاقی در رتبه 66 جهان قرار داشت.

همچنین دبیر اجرایی پنجمین کنگره تغذیه بالینی مهدی شادنوس می‌گوید که با تغییر ذائقه و افزایش مصرف فست‌فودها شاهد سیر صعودی چاقی هستیم، به طوری که «چاقی خطر اختلال چربی خون و دیابت نوع 3 را افزایش می‌دهد و بیش از 200 عارضه دارد».

در حال حاضر طبق آمار منتشر شده، ایران از نظر وضعیت چاقی در رده 42 دنیا قرار دارد.

روزگاری چاقی مختص به جوامع ثروتمند دنیا بود، اما امروز پدیده اضافه وزن در سرتاسر جهان در حال افزایش است،‌ موردی که مجله «لنست» به آن پرداخته است، طبق پژوهش این مجله در جهان بیش از یک میلیارد نفر چاق وجود دارد.

متخصص تغذیه نیره کابلی می‌گوید که «ایرانی‌ها زیاد چاق نیستند، در واقع وزن ایرانی‌ها از میانگین جهانی پایین‌تر است».
اما از سویی دیگر متخصص تغذیه بهنام‌رضا مخصوصی می‌گوید که حدود 70 درصد ایرانیان اضافه وزن یا چاقی دارند و «با روند کنونی امیدی به کاهش وزن ایرانی‌ها نیست».

متخصص تغذیه زهرا حیدری بهترین راه برای کاهش رشد چاقی در کشور را داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌داند و بیان می‌کند که «انجام ورزش مناسب، استفاده از غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و آجیل در تناسب‌سازی بافت بدن مؤثر است»، به شرط آنکه افراد مصرف غذاهای فرآوری شده و با قند بالا را محدود کنند.

  برچسب ها: خانواده چاقی

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 30 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
جوک های بی مزه علی صادقی در جوکر 2 صدای علی اوجی و حمید لولایی را درآورد +فیلم/ آقا این حد از بی مزگی نوبره والله
(ویدئو) سفری در زمان به دهه 60 و 70/ خاطرات نوستالژیک ایرانی‌ها از کتاب‌های مدرسه و دفتر طرح فیل گرفته تا کُپُن سهمیه‌ای و بخاری نفتی
خلاقیت خنده دار جوانی با مغز انیشتین! در جا کردن کیک تولدش در یخچال ؛ اره برقی هم آورده🤣
نذری پُختن به سبک هندی ها ؛ 5000 کیلو برنج در دیگ افسانه ای / با نردبون رفتن تو دیگ😱
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
رضا عطاران: من و خانومم 3 میلیارد پول را به صاحبش برگرداندیم حتی 10 میلیون مژدگانی را هم قبول نکردیم/ یکتا ناصر: همسر من دزد و خلافکار هم بود باز همین کار رو میکرد+فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله
دریاچه ارومیه در آستانه مرگ!
سحر زکریا : من از مهران مدیری دلخورم ، آقای مدیری که برای بچه های سر چهار راه نارحت می شید من یک سر چهار راهی هستم و کمک می خوام