روش تهیه آش گندم شیر

  شنبه، 20 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه آش گندم شیر
آش گندم و شیر از آش های سنتی بسیار خوشمزه کرمان هست . اين آش هنگام افطار سر سفره اهالي خطه كرمان قرار مي گيرد و خیلی مقویست.طرز تهیه این آش خیلی آسان است.

هوس یک آش جدید و لذیذ به سرتان زده است؟ می خواهید مهمانی بدهید و نمی دانید برای پیش غذا چه چیزی طبخ کنید؟ نگران نباشید و به آشپزخانه بروید تا یکی از غذاهای لذیذ و متفاوت محلی ایران را درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه یکی از مقوی ترین آش های کرمانی به نام آش گندم شیر را به شما آموزش دهیم تا با پخت آن در آشپزخانه، سفری به حال و هوای دوست داشتنی و خارق العاده کرمان در جنوب شرق کشور عزیزمان، ایران ترتیب دهید.

آش ها از غذاهای محلی و مشهور ایرانی هستند که در سراسر کشور به شکل های مختلفی درست می شوند. آش گندم شیر، یکی از انواع مشهور و خوشمزه ایرانی است و با گوشت قرمز با استخوان، نخود، پیاز، گندم شیر، کشک سابیده شده، رشته آش، نعنا داغ، سیر داغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه درست می شود. این آش مقوی و بسیار لذیذ را می توان به عنوان ناهار، شام یا حتی پیش غذا سرو کرد. البته آش گندم شیر در کرمان به عنوان یک بخش از سفره افطار یا سحر شناخته می شود، زیرا بسیار مقوی و خوش خوراک است.

مواد اولیه آش گندم شیر، یکی از غذاهای محلی و سنتی استان کرمان با سایر آش ها کمی متفاوت است و شما باید به صورت جداگانه یکی از مواد اصلی این غذا، یعنی گندم شیر محلی کرمان را آماده کنید. گندم شیر، یکی دیگر از خوراک های محلی مغذی و پرقوت کرمانی است که مردم کرمان هم آن را به صورت جداگانه می خورند و هم آن را به برخی از غذا ها مانند آش اضافه می کنند.

گندم شیر در واقع از مخلوط گندم و شیر با چند ادویه از جمله زعفران، زنجبیل، زیره، سیاه دانه، زردچوبه، فلفل سیاه و غیره درست می شود. تهیه آش گندم شیر کمی زمان می برد، اما مطمئن باشید که به محض مزه کردن آن، لبخند رضایت بر لبانتان خواهد نشست و خستگی از تنتان در خواهد رفت.

نکات حرفه ای برای طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی

نکات ضروری که می بایست برای طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی رعایت کنید بدین صورت می باشند :

  • حتما حبوبات را از یک روز قبل حتما خیسانده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. حبوبات دارای مواد معدنی و ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و برای بدن انسان بسیار مفید است. سعی کنید حتما در بررسی طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی این نکته را رعایت کنید.
  • در طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی حتما از سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده کنید. این مورد را تاکید کرده ایم. یکی از دلایل اصلی خوشمزه بودن آش ها مخصوصا آش گندم شیر کرمانی در استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک است. عطر بینظیری به آش گندم شیر کرمانی خواهد داد.
  • اگر برای طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی نیاز به استفاده از سبزیجات خشک شده داشتید باز هم سعی کنید این سبزیجات مانده نبوده و نسبتا تازه باشند. سبزیجات خشک شده قدیمی عطر آنچنانی ندارند.
  • حتما حواستان باشد که در طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش گندم شیر کرمانی با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش گندم شیر کرمانی ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.
  • برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.
  • برای سرو آش گندم شیر کرمانی هم هنرمندانه این کار را انجام دهید و حتما از ظرف مناسب برای ریختن آش گندم شیر کرمانی استفاده کنید.
  • برای نگهداری از آش باقیمانده حتما آن را به قابلمه منتقل کرده و حتما درب آن را ببندید و بعدا داخل یخچال نگه داری نمایید.
  • به هیچ عنوان آش گرم را مخصوصا آش گندم شیر کرمانی را بصورت گرم داخل یخچال نگذارید. حتما اجازه دهید آش گندم شیر کرمانی خنک شده و بعدا به یخچال منتقل کنید.
  • برای سبزیجات هم سبزی درشت خرد شده و بدون ساقه باشد. این یکی از فوت های کوزه گری برای طبخ هر نوع آش است.
  • پیاز داغ و سیر داغ و همچنین نعناع سرخ شده در بسیاری از آش ها برای تزیین استفاده می گردد. البته نه همه آش ها ولی در بسیاری از آش ها شما می توانید با اینها به آش خود جذابیت بصری خاصی را به میهمانان خود القا نمایید.
  • همیشه حواستان باشد در طرز تهیه آش گندم شیر کرمانی یکی از بهترین نکات و اصلی ترین آنها خوشمزه بودن آش می باشد. شما می توانید از یک ظرف مناسب برای پخت استفاده نمایید. ظرف مسی یکی از این ظروف است که غذا در آن بسیار خوشمزه و بینظیر می شود.

مواد لازم برای آش گندم شیر

  • گوشت : ۵۰۰ گرم
  • گندم شیر : ۱۰۰ گرم
  • نخود : ۷۰ گرم
  • پیاز متوسط : ۱ عدد
  • رشته آش : به مقدار لازم(در صورت تمایل)
  • کشک ساییده شده : به مقدار لازم
  • سیر : به میزان لازم
  • نعنا داغ : به میزان لازم
  • نمک : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • فلفل سیاه : به میزان لازم

طرز تهیه آش گندم شیر

  • ابتدا گوشت را خرد کنید و در یک قابلمه بگذارید تا با آب بپزد و نیم پز شود.
  • پیاز را ریز خرد کنید و مقداری تفت دهید.
  • سپس نخود را به همراه پیاز کمی تفت دهید.
  • ادویه های زرد چوبه و فلفل سیاه را نیز به قابلمه اضافه کنید.
  • بعد از پختن مواد، گوشت ها را له و به قابلمه اضافه کنید.
  • سپس گندم شیری را که از قبل پخته اید به قابلمه اضافه کنید.
  • پس از آنکه تمامی مواد را با هم مخلوط کردید کشک ساییده شده را روی مواد در قابلمه بریزید و بگذارید یک ربع بپزد.
  • سپس رشته آشی را اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل باز شود(حدودا یک ربع زمان میبرد).
  • بعد از پخت آن نعنا داغ و سیر داغ و کمی نمک درون قابلمه بریزید و بگذارید آش کاملاً جا بیفتد.
  • گندم ها را از طریق آسیاب کردن به صورت بلغور در بیاورید و سپس آن را الک کنید تا آرد آن جدا شود.
  • سپس گندم ها را در یک قابلمه بریزید و مقداری شیر، زنجبیل، زیره، سیاه دانه، زردچوبه و فلفل سیاه بریزید و بگذارید مواد بپزد.
  • بعد از پخت آن ها را روی پارچه ای داخل یک قابلمه دیگر بریزید تا خشک شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (640 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان