روش تهیه ته چین ماست خوشمزه با مرغ

  شنبه، 11 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه ته چین ماست خوشمزه با مرغ
ته چین ماست با مرغ زعفرانی همیشه یکی از اولویت‌های میز غذای مهمانی و مراسم‌های خاص ایرانی است. این غذای کلاسیک، معمولا به همراه گوشت و مرغ تهیه می‌شود. اما تنوع ته چین تنها به این جا ختم نمی‌شود. امروز طرز تهیه ته چین ماست و مرغ زعفرانی آموزش داده می‌شود.

ته چین مرغ خانگی ، با رسپی های مختلفی از سوی آشپزها تهیه می شود ، این وعده غذایی ایرانی فوق العاده خوشمزه و لذیذ می باشدکه در کنار قورمه سبزی و زرشک پلو با مرغ و ... در میان غذاهای رسمی و مخصوص مهمانی ها دیده می شود که یکی از موارد جالب ته چین این می باشد که می توان این غذای دلچسب را با گوشت نیز تهیه نمود به همین جهت دارای انواع مختلفی از جمله ته چین گوشت و ته چین قارچ و همچنین ته چین آلو اسفناج و چندین نوع دیگر از این غذا می باشد.

مواد لازم برای تهیه ته چین ماست با مرغ زعفرانی

  • مرغ بدون پوست یک ونیم کیلوگرم
  • نمک سه چهارم قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده سه چهارم قاشق چای خوری
  • پیاز زرد متوسط (پوست کنده) یک عدد
  • آب سرد برای برنج یک ونیم فنجان

طرز تهیه ته چین ماست با مرغ زعفرانی

برای شروع تهیه یک ته چین ماست خوشمزه قدم اول روشن کردن فر و تنظیم آن روی دمای 200 درجه سانتی گراد است. تا فر داغ شود، به سراغ باقی مراحل بروید.در این مرحله، پیاز را به صورت درشت خرد کنید. بعد از آن، تکه های مرغ را همراه پیاز، نمک، فلفل و یک ونیم فنجان آب داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. حرارت را کم کنید تا مرغ حدود یک ساعت و نیم روی حرارت بپزد.

بعد از گذشت یک ساعت و نیم، یک چنگال داخل مرغ فرو کنید و از پخته شدن آن مطمئن شوید. بعد از این که مرغ پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و کنار بگذارید تا خنک شود. آب مرغ باقیمانده در قابلمه را هم کمی دیگر بجوشانید تا به اندازه یک فنجان از آن باقی بماند. آب مرغ و پیازهای پخته شده را هم داخل یک کاسه ریخته و کنار قرار دهید.

وقتی مرغ به اندازه کافی خنک شد به کمک یه چنگال آن را کمی خرد کنید و آب مرغ باقیمانده را به آن اضافه کنید. مخلوط را به مدت حداقل 30 الی 40 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود.

در این فاصله سراغ آماده کردن برنج بروید. بعد از این که برنج را پاک کردید آن را بشویید. داخل یک قابلمه مناسب برنج را با مقداری آب، نمک و روغن روی حرارت قرار دهید. وقتی آب به جوش آمد باز هم صبر کنید تا برنج کمی نرم شود. باید اطراف برنج نرم و مغز آن هنوز کمی سفت باشد. در این صورت برنج آماده آبکشی است.

داخل یک کاسه متوسط یک عدد تخم مرغ، یک فنجان ماست، یک قاشق غذاخوری روغن نباتی و زعفران را با هم مخلوط کنید. برنج آبکشی شده را هم به مواد اضافه کنید تا برنج آغشته به مواد شود.

ظرف مناسبی که می خواهید ته چین را با آن داخل فر بگذارید را بردارید. روغن نباتی و کره پاستوریزه را داخل ظرف ریخته و به مدت سه تا پنج دقیقه داخل فر قرار دهید تا زمانی که کره ذوب شود. دقیق آن را از پشت شیشه فر نگاه کنید تا خیلی داغ نشود؛ زیرا کره خیلی زود می سوزد. به کمک یک دستکش ظرف را از فر بیرون آورده و روی یک سطح مناسب قرار دهید.

نیمی از مخلوط برنج را داخل ظرف ریخته و به خوبی در ظرف مخصوص فر پخش کنید. روی این لایه کمی ادویه برنج ایرانی بزنید. مخلوط مرغ و آب مرغ را از یخچال بیرون آورده و خوب هم بزنید. سپس، آن را به طور مساوی روی لایه برنج پخش کنید.

برنج باقیمانده را روی لایه مرغ بریزید و به کمک ته قاشق پخش کنید. به کمک دست کمی مواد را فشار دهید و دوباره مقداری ادویه روی برنج بپاشید. مکعب های کره زعفرانی سرد را با فاصله مساوی از یکدیگر روی لایه برنج بچینید. ظرف را با یک ورق فویل آلومینیومی بپوشانید و تمام اطراف ظرف را مهر و موم کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز یک شکاف در هر گوشه و سپس چند شکاف در وسط ظرف ایجاد کنید.

ظرف را به مدت یک ساعت و ربع داخل فر قرار دهید تا زمانی که کناره های ته چین قهوه ای طلایی شود. از آن جا که دمای فرها متفاوت است، ممکن است مجبور شوید اولین بار که این تهچین را می پزید کمی زمان پخت را تغییر دهید. اگر متوجه شدید که ته چین طلایی نشده مجددا آن را به فر برگردانده و چند دقیقه دیگر بپزید.

بعد از این مدت، ظرف را از فر بیرون بیاورید و فویل آلومینیوم را بردارید. یک چاقو را در کناره های ظرف فرو کنید تا ته چین آزاد شود. یک بشقاب بزرگ مستطیلی روی ظرف قرار دهید. با استفاده از دستکش، هر دو بشقاب و ظرف شیشه ای را نگه دارید و ته چین را برعکس کنید. ته چین را به مدت 10 دقیقه روی پیشخوان قرار دهید تا خنک شود. با استفاده از چاقوی دندانه دار ته چین را به هشت قطعه مساوی برش دهید. می توانید ته چین را همراه با سبزی خردن، ترشی سیر (سیر ترشی) یا سالاد شیرازی سرو کنید.

مواد لازم برای ته چین مرغ با مرغ زعفرانی روش دوم

  • ۵ پیمانه برنج
  • ۱ لیوان ماست چکیده و کمی ترش
  • ۳ عدد زرده و ۱ عدد سفیده تخم مرغ
  • نصف سینه مرغ آب پز شده
  • ۱ عدد پیاز متوسط
  • ۱ قاشق غذا خوری گلاب
  • ۳ قاشق غذا خوری کره
  • خلال بادام و پسته، دارچین و زرشک به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ته چین ماست با مرغ زعفرانی روش دوم

طرز تهیه برای پختن مرغ، پیاز را به صورت حلقه حلقه خرد و با روغن تفت دهید سپس مقداری زردچوبه و چوب دارچین به آن اضافه کرده و مرغ را با مقدار کمی آب و نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام بپزد. دقت کنید که هر چه مرغ را با آب کم تری بپزید، طعم آن بهتر می شود. بعد از پخته شدن، مرغ ها را از آب جدا کرده، ریش ریش کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید.

۵ پیمانه برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. مقداری آب در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا جوش آید سپس نمک و برنج را اضافه کنید. برای بهتر قد کشیدن برنج در حین جوشیدن مقداری آب سرد یا یخ اضافه کرده سپس برنج را آبکش کنید. دقت کنید که برنج ته چین باید کمی زنده تر از حالت معمولی باشد.تخم مرغ ها را داخل یک کاسه گود هم بزنید سپس ماست و زعفران را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. در ادامه گلاب و کره ذوب شده را نیز اضافه کنید.کل برنج را با مایع تخم مرغی مخلوط کنید.

یک قابلمه تفلون بردارید و با مقداری روغن داخل آن را خوب چرب کنید. نصف مایع ته چین را کف قابلمه ریخته و به وسیله قاشق فشرده کنید. مرغ های ریش ریش شده، دارچین، خلال پسته و بادام و مقداری زرشک را ریخته سپس باقی مایع را اضافه و با قاشق فشرده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان