دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

سلامت روان و تاثیر آن بر رشد مو 

شنبه، 19 مهر 1399
می‌گویند استرس موجب خاکستری شدن و ریزش مو می‌شود. آیا این واقعیت دارد؟با اینکه گاهی ممکن است از شدت استرس کاری، مالی یا شخصی دل‌تان بخواهد تک‌تک موهای‌تان را بکنید ولی استرس مستقیماً به خاکستری شدن مو ارتباطی ندارد.

می گویند استرس موجب خاکستری شدن و ریزش مو می شود. آیا این واقعیت دارد؟با اینکه گاهی ممکن است از شدت استرس کاری، مالی یا شخصی دل تان بخواهد تک تک موهای تان را بکنید ولی استرس مستقیماً به خاکستری شدن مو ارتباطی ندارد. تحقیقات نشان داده اند که آسیب اجتناب ناپذیر به DNA سلول هایی که رنگدانه های مو را می سازند، علت اصلی تغییر رنگ موهاست. اما سوال اینجاست که آیا استرس می تواند فرآیند پیری را تسریع کند و به تبع آن موها زودتر از آنچه که باید خاکستری شوند؟ در حال حاضر جواب این سوال قطعی نیست.

«شاید بعد از گذراندن دوره های طولانی استرس، خاکستری شدن مو در بعضی از افراد سرعت بیشتری به خود بگیرد.» اما این صرفاً یک گمانه زنی است. «تا به حال تحقیقات پزشکی اثبات شده ای در این زمینه وجود ندارد.اگر هنوز کسی درباره تاثیر استرس بر خاکستری شدن مو اطمینان ندارد، پیش بینی ها درباره تاثیر استرس بر ریزش مو در چه حد است؟ آیا هنوز هم رابطه ای بین این دو برقرار است یا نه؟

چه چیز موجب استرس شما شده

به عقیده ی بسیاری از پزشکان همه چیز بستگی به نوع استرسی دارد که به شما وارد می شود. «اگر به خاطر دیر رسیدن به محل کارتان و حجم کار زیاد استرس دارید، خیال تان راحت باشد که این استرس به ریزش مو منتهی نخواهد شد.» استرس های روزمره و کوتاه مدت آنقدر روی بدن شما تاثیرگذار نیست که موجب ریزش مو شود. عامل مهم تری برای این اتفاق نیاز است. «این استرس های روزمره موجب بهم ریختن الگوی خواب می شود یا روی اشتها تاثیر می گذارد و سطح هورمون استرس را در بدن بالا می برد.»

برخی دیگر از پرشکان به صراحت این موضوع را رد می کنند: «رابطه ی میان استرس و ریزش مو افسانه ای بیش نیست و اصلاً چنین چیزی حقیقت ندارد.». به گفته ی آن ها هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند چند روز پر استرسی که در هفته ی گذشته، داشته اید قرار است این هفته موجب ریزش بیشتر موهای تان شود.»

همواره از چند فاکتور اصلی در مسئله ریزش مو نام برده می شود ، اما قطعا بخش های مختلفی از زندگی شما بر سلامت موهایتان تاثیر می گذارد. همانطور که بعضی از مشخصه های سبک زندگی مثل رژیم غذایی ، استعمال دخانیات و ورزش بر ریزش مو تاثیر می گذارد، سلامت روان هم می تواند به همان اندازه موثر باشد .

استرس و ریزش مو

چیزی که همه ما شنیدیم این است که استرس باعث ریزش مو می شود و این کاملا درست است که استرس ذهنی و فیزیکی موجب ریزش مو می شود . اما نکته امیدوار کننده این است که این نوع ریزش مو موقتی است .

اگر بدن تحت استرس قرار بگیرد فاز رشد در چرخه رشد مو ممکن است متوقف شود، و این می تواند فولیکول های مو را وارد فاز استراحت کند . فاز استراحت طولانی می تواند از رشد مو جلوگیری کرده و فولیکول های مو می توانند تا سه ماه پیش از تخریب ، به اصطلاح ” خاموش ” بمانند . این نشان میدهد که شما ممکن است چند ماه پس از تجربه ای پرتنش ، دچار ریزش شدید مو شوید. هنگامی که استرس پایان یابد ، چرخه رشد مو دوباره از سر گرفته شده و ریزش مو متوقف می شود .استرس نتیجه ی بیماری های روحی متفاوت مثل افسردگی ، اضطراب ، مشکلات خواب و … می تواند باشد .

آیا استرس عاملی در ریزش مو محسوب می شود؟

ریزش مو در اثر استرس های عاطفی و روحی اتفاق خواهد افتاد. قرار گرفتن در شرایط و حوادث استرس زا به سرعت سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل در مدت زمان حدود سه ماه شاهد ریزش موهای خود خواهید بود. زیرا در این مدت موها در حالت استراحت به سر می برند و استرس می تواند فولیکول مو را از بین ببرد.

در صورتی که از محیط های پرتنش دور شوید و با افکار منفی و استرس زا مقابله کنید، رشد موها به حالت عادی خود برمی گردد. این امر با پایین آمدن سطح استرس در بدن شما رخ خواهد داد.

استرس چگونه سبب ریزش مو می شود؟

زمانی که دچار استرس می شوید، در سطح هورمون های شما تغییرات چشمگیری ایجاد خواهد شد. در این حالت بدن به تولید هورمون کورتیزول می پردازد. این هورمون به شدت سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین بدن شما با ایجاد استرس به ساخت هورمون های اضافی می پردازد.

این هورمون ها برای مقابله با شرایطی که در فکر شما است، ساخته می شود تا با عامل خارجی مبارزه کند. در واقع ما این پیام را به بدن خود می دهیم که به ترشح این هورمون ها بپردازد. به همین دلیل در سطح هورمون های شما تغییر ایجاد می شود. این تغییرات در فاکتورهای رشد فولیکول موها اثرگذار است. زیرا این هورمون ها فولیکول های مو را به عنوان عامل خارجی شناسایی می کنند و بدین طریق سعی در از بین بردن آنها خواهند کرد. نتیجه این امر ریزش در موها در اثر استرس خواهد بود.

افسردگی و ریزش مو

افسردگی یکی از بیماری های روحی شناخته شده در کل دنیاست. تقریبا در دنیا، از هر صد نفر سه نفر مبتلا به آن هستند، اما چیزی که از آن خبر نداریم این است افسردگی می تواند بر موها تاثیر گذاشته و باعث ریزش آن شود .

آنهایی که از افسردگی رنج میبرند پس از مدتی متوجه خشکی ، شکنندگی و آسیب پذیری آن می شوند . حالات افسردگی از جمله خمودگی ، دلسردی و کمبود انرژی می توانند فاز رشد مو را کوتاه کنند. همچنین، برخی از داروهای ضد افسردگی مثل پروزاک عوارضی جانبی مثل ریزش مو دارند. اگر احساس کردید که داروهایتان باعث ریزش مو شده و سایر داروها تاثیری بهتر دارند، حتما با پزشک عمومی خود مشورت کنید .

اضطراب و ریزش مو

تعداد افرادی که در دنیا دچار اضطراب هستند ، به بالاترین میزان خود یعنی 5.9 در هر صد نفر رسیده است و آن را به رایج ترین مسئله روانی در جهان تبدیل کرده است. ریزش موی وابسته به اضطراب، بسیار نادر است و معمولا در افرادی با اضطراب شدید ممکن است رخ دهد .

اگرچه اضطراب و استرس دو مقوله ی جدا از هم هستند ، اما آن چیزی که اضطراب را تبدیل به یکی از علل ریزش موی غیر ارثی می کند در واقع همان استرس است. اضطراب یعنی استرس دائمی که می تواند بر رشد مو تاثیر بگذارد و در طولانی مدت باعث ریزش آن شود .اضطراب همچنین می تواند باعث تریکوتیلومانیا شود – عادتی که در آن فرد موهای خود را در حین اضطراب می کشد – این ممکن است در درازمدت باعث از دست رفتن تعداد زیادی از موهای فرد شود .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم