دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / بازار بورس /

سجام چیست؟ به همراه ویدئو 

سه شنبه، 27 خرداد 1399
ساعد نیوز: سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ارائه بهتر و سریع تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرد.

سجام

سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است. این سامانه به صورت فراگیر برای ثبت نام اولیه تمامی سرمایه گذاران حقیقی، حقوقی، ایرانی و خارجی در بازار سرمایه استفاده می شود. بنابراین می توان آن را یک سامانه ملی نیز نام گذاری کرد.

ثبت نام در سامانه سجام

بر اساس مصوبه سازمان بورس همه سرمایه گذاران چه افرادی که قبلا کد بورسی دریافت کرده اند و چه افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند و متقاضی دریافت کد بورسی هستند، بایستی به سامانه سجام مراجعه کرده و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت یا در صورت لزوم ویرایش کنند.
اخیرا بانک ها نیز از سپرده گذاران خود درخواست می کنند تا برای دریافت وام در این سامانه ثبت نام کنند.
افرادی که در سامانه سجام ثبت نام می کنند کافیست تنها یکبار فرم هایی که از سوی سازمان بورس تعریف شده را پر کنند. بنابراین در مراجعات بعدی خود به نهاد های مالی شامل صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها، دیگر نیازی به پر کردن همه فرم ها از اول نیست و روند بسیار کوتاه تری طی خواهد شد. زیرا تمام اطلاعات قبلا در سیستم ذخیره شده است. اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و ادرس اقامت دایمی شما از طریق این سامانه ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد آن ندارد.
ثبت نام در سامانه سجام شامل دو مرحله است: ابتدا می بایست اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنید تا از طریق مراجع ذی صلاح راستی آزمایی شود. سپس با مراجعه حضوری به کارگزاری ها یا دفاتر پیشخوان دولت، نسبت به احراز هویت اقدام کنید. پس از انجام فرآیند فوق، فرد سجامی خواهد شد و کد بورسی طی مدت زمان مشخصی برای افراد ارسال خواهد شد.
در صورتی که سرمایه گذاران قدیمی بازار سرمایه ثبت نام اولیه در این سامانه را انجام ندهند، کد معاملاتی ان ها غیر فعال می شود و تا اتمام فرآیند ثبت نام در این سامانه اجازه هیچ گونه فعالیتی از جمله خرید و فروش اوراق بهادار به آن ها داده نخواهد شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل سابمیت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI