صفر تا صد افعال مدال در گرامر زبان آلمانی

  دوشنبه، 23 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
صفر تا صد افعال مدال در گرامر زبان آلمانی
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

افعال مدال (modal Verb) یا معین شرطی، افعالی کمکی هستند که با اضافه شدن به جمله شرایطی خاص مانند: توانایی، اجبار، اجازه داشتن و … را نشان می دهند. این افعال با توجه به کاربرد زیادشان اهمیت بالایی در قوائد گرامری دارند.

افعال وجهی یا مودال دسته از افعال کمکی هستند که دیدگاه گوینده را در رابطه با حالت یا شرایط نشان می دهند. این افعال در زبان آلمانی دارای قواعد خاصی هستند به همین دلیل به صورت جداگانه ای مورد بررسی قرار می گیرند.
زبان آلمانی شش فعل مودال اصلی دارد:

  • können (توانستن)
  • mögen (خواستن، دوست داشتن)
  • dürfen (اجازه داشتن)
  • müssen (بایستن، اجبار داشتن)
  • sollen (بایستن، اجبار داشتن، ترجیح داشتن)
  • wollen (خواستن)

استفاده از این فعل

فعل مدال برای نشان دادن یا ابزار ضرورت یا امکان پذیری در جمله استفاده می شود. بسته به اینکه از کدام فعل مدال در جمله استفاده شود این حالت ها متفاوت خواهد بود.

.Max will/darf/soll Automechaniker werden (ماکس میخواهد/ممکن است/باید مکانیک خودرو شود.)

اگر فعل اصلی در جمله واضح باشد (همیشه از فعلی خاص استفاده شود) در محاوره های روزمره فعل اصلی حذف می شود و تنها از فعل کمکی مدال استفاده می شود. به مثال های زیر توجه کنید:

?Kannst du Deutsch? = Kannst du Deutsch sprechen (می توانی آلمانی صحبت کنی؟)

?Willst du eine Pizza? = Willst du eine Pizza essen (آیا می خواهی پیتزا بخوری؟)

.Ich darf das. = Ich darf das machen (من اجازه دارم این کار را انجام دهم.)

تصویر

ساختار گرامری افعال مدال

در زمان های حال ساده و گذشته ساده فعل مدال در جمله صرف می شود و فعل اصلی به صورت مصدر در انتهای جمله می آید. در گذشته ساده فعل مدال به صورت حالت گذشته در جمله ظاهر می شود در حالی که فعل اصلی به صورت مصدر در انتهای جمله خواهد آمد. در زمان های کامل (حال کامل، گذشته کامل و آینده کامل) فعل کمکی در جمله صرف می شود و مصدر فعل اصلی و پس از آن فعل مدال در انتهای جمله خواهند آمد.

حال ساده

گذشته ساده

حال کامل

Er kann tanzen.

Er konnte tanzen.

Er hat tanzen können.

Du musst schlafen.

Du musstest schlafen.

Du hast schlafen müssen.

برای جملاتی که فعل اصلی ندارند در زمان های حال کامل و گذشته کامل از حالت سوم فعل مدال استفاده می کنیم. به مثال زیر توجه کنید:

.Das habe/hatte ich nicht gewollt (من این رو نمی خواستم/ من این رو نخواسته بودم)

جدول صرف افعال مدال

müssen

können dürfen sollen wollen mögen*

möchten**

زمان حال

ich

muss

kann

darf

soll

will

mag

möchte

du

musst

kannst

darfst

sollst

willst

magst

möchtest

er/sie/es/man

muss

kann

darf

soll

will

mag

möchte

wir

müssen

können

dürfen

sollen

wollen

mögen

möchten

ihr

müsst

könnt

dürft

sollt

wollt

mögt

möchtet

sie/Sie

müssen

können

dürfen

sollen

wollen

mögen

möchten

زمان گذشته ساده

ich

musste

konnte

durfte

sollte

wollte

mochte

wollte

du

musstest

konntest

durftest

solltest

wolltest

mochtest

wolltest

er/sie/es/man

musste

konnte

durfte

sollte

wollte

mochte

wollte

wir

mussten

konnten

durften

sollten

wollten

mochten

wollten

ihr

musstet

konntet

durftet

solltet

wolltet

mochtet

wolltet

sie/Sie

mussten

konnten

durften

sollten

wollten

mochten

wollten

زمان حال/ گذشته کامل

gemusst

gekonnt

gedurft

gesollt

gewollt

gemocht

gewollt

وجه شرطی

müsste

könnte

dürfte

sollte

wollte

möchte

* در مکالمات روزمره امروزی در زبان آلمانی از فعل مدال mögen معمولا بدون فعل اصلی استفاده می شود.

** در واقع فعل möchten همان وجه شرطی فعل mögen است اما در زبان آلمانی امروزی از این فعل در زمان حال به عنوان یک فعل مدال مستقل استفاده می شود. در زبان گذشته معمولا به جای möchten از wollen استفاده می شود.

تصویر

ساختار جملات با افعال مودال

همانطور که گفته شد استفاده از افعال مودال در جمله می تواند ساختار گرامری جمله و ترتیب قرارگیری واژگان را تغییر دهد. با توجه به متفاوت بودن نسبی این تغییرات در زمان های مختلف هر یک از این زمان ها را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

افعال مودال در زمان حال ساده

در زمان حال ساده، شکل صرف شده از فعل وجهی در جایگاه فعل اصلی (جایگاه دوم جمله) قرار می گیرد و مصدر فعل اصلی به انتهای جمله می رود. به مثال های زیر توجه کنید:

Er kann tanzen.

او می تواند برقصد.

Du musst schlafen.

تو باید بخوابی.

افعال مودال در زمان گذشته ساده

استفاده از افعال مودال در زمان گذشته ساده هم تا حد زیادی مشابه حال ساده است، با این تفاوت که این بار فعل مودال به صورت گذشته در جمله آورده خواهد شد (فعل اصلی همچنان مصدر است و انتهای جمله قرار می گیرد) به مثال های زیر توجه کنید:

Er konnte tanzen.

او می توانست برقصد.

Du musstest schlafen.

تو باید می خوابیدی.

افعال مودال در زمان حال کامل

در زمان حال کامل به علت وجود فعل کمکی (sein یا haben) فعل مودال در جایگاه دوم قرار نمی گیرد بلکه شکل مصدری آن به انتهای جمله منتقل می شود و بعد از فعل اصلی قرار می گیرد. به مثال های زیر توجه کنید:

Er hat tanzen können.

او می توانست برقصد.

Du hast schlafen müssen.

تو باید می خوابیدی.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان