در مورد شهر آلاشت چه می دانید؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
در مورد شهر آلاشت چه می دانید؟
در این مطلب به معرفی شهر آلاشت می‌پردازیم؛ شهری که تا پیش از این به عنوان روستای آلاشت شناخته می‌شد و به واسطه تولد رضاشاه در آن، عنوان زادگاه بنیانگذار پهلوی را داشت. در ادامه نگاهی به جاذبه های آلاشت داریم، اطلاعاتی از این شهر را در اختیارتان می‌گذاریم و در مورد غذاها و سوغات آلاشت و اقامت در این دیار نیز حرف می‌زنیم.

آلاشْت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران است. مردم آلاشت از قومیت طبری هستند و به مازندرانی صحبت می کنند.نام آلاشت در زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن احتمالاً وجود عقاب های فراوان در کوه های بلند این منطقه است.راه دسترسی به آلاشت در شهر پل سفید قرار دارد. زادگاه رضا شاه در زمان حکومت پهلوی با عنوان «زادگاه بنیان گذار پهلوی» شناخته می شد و پس از آن به عنوان موزه مردم شناسی آلاشت پذیرای گردشگران و توریست ها بود. گفته می شود پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران تلاش هایی برای تخریب این مکان صورت گرفته بود. منطقه آلاشت نیز با طبیعت خود خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در سی و پنج کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است.

چرا سفر به آلاشت؟

  • یکی از دیدنی ترین شهرهای شمال ایران است.
  • به خاطر طبیعت زیبا و خیره کننده اش شهرت دارد.
  • یادگاری هایی از تاریخ را نیز در خود دارد و زادگاه رضا شاه پهلوی بوده است.
  • مرتفع ترین رصدخانه ایران را در خود دارد.

 آلاشت

جاذبه های شهر آلاشت

  • محوطه تاریخی آلاشت: این محوطه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، شامل بناهای خشتی قاجاری، مسیرهای سنگفرش و موزه معروف آلاشت می شود.
  • موزه مردم شناسی آلاشت: همانگونه که گفتیم آلاشت زادگاه رضاشاه پهلوی بوده و امروزه بنای منسوب به خانه پدری وی، به عنوان موزه مردم شناسی آلاشت مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. در این عمارت خشتی دو طبقه، اشیا و آثار مرتبط با زندگی روزمره مردم آلاشت به نمایش گذاشته شده است.
  • رصدخانه آلاشت: رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی یا همان رصدخانه آلاشت، یک مجموعه حرفه ای است که در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار دارد. این رصدخانه تنها رصدخانه استان های شمالی کشور و مرتفع ترین رصدخانه ایران به حساب می آید و توسط شهرداری آلاشت ساخته شده است. یک تلسکوپ چهادره اینچی، یک تلسکوپ شش اینچی و ترازوی نجومی در این رصدخانه در دسترس است.
  • معبد دختر پاک: این معبد جایی است که تنها خانم ها حق ورود به آن را دارند. اهالی آلاشت بر این باورند که اگر مردی وارد این مکان شود، مار او را نیش می زند. گفته می شود که دو خواهر در زمان ساسانیان مقام دینی بالایی داشته اند که پس از مرگ یکی از آنها در اینجا دفن می شود و برخی این بنا را بقایای معبد آناهیتا می دانند که نزد مردم قداست خاصی داشته است.
  • مسجد امام حسین (ع): این مسجد در دوران محمد رضاشاه و بین سال های 1349 تا 1353 ساخته شده است. گلدسته های زیبا و بلند این مسجد در کنار درختان کاخ اطراف مسجد از زیبایی های این جاذبه به شمار می روند.
  • امامزاده حسن (ع): این امامزاده از نسل امام موسی بن جعفر (ع) بوده و از احترام زیادی بین مردم برخوردار است.

مسیر دسترسی به آلاشت

«کاربار تپه سر» یکی از محله ها و پاتوق شب های مردم آلاشت است. اهالی آلاشت در شب های تابستانی در این مکان در کنار یکدیگر جمع می شوند و با هم گفتگو می کنند

از تهران و از طریق آزادراه تهران پردیس وارد جاده فیروزکوه شوید. پس از عبور از شهر فیروزکوه و زیرآب استان مازندران به شهر پل سفید خواهید رسید. بعد از عبور از این شهر وارد دوراهی آلاشت در سمت چپ جاده (روبه روی پلیس راه) شوید و حدود ۳۷ کیلومتر را در جاده فرعی و پیچ وخم هایش برانید تا پس از ۴۵ دقیقه به آلاشت برسید. برای پیدا کردن جاده آلاشت می توانید از تابلوی «آلاشت ۳۵ کیلومتر» در جاده کمک بگیرید تا مطمئن باشید که در مسیری درست هستید.

قبل از ورود به شهر آلاشت محله ای به نام کاربار وجود دارد. بعد از کاربار و در نزدیکی شهر آلاشت به جایی به نام «کاربار تپه سر» می رسید که پاتوق شب های مردم آلاشت است. اهالی آلاشت در شب های تابستانی در این مکان در کنار یکدیگر جمع می شوند و به گپ و گفت می پردازند. پس از کاربار تپه سر در ورودی شهر آلاشت مازندران، یک دوراهی وجود دارد که راه سمت راست آن با سربالایی به فروشگاه، مسجد، شهرداری، مخابرات، امامزاده حسن یا به قول محلی ها سرکوه و روستاهای زیحون و سوادرودبار ختم می شود و راه سمت چپ هم که سرپایینی است به شهر آلاشت، موزه مردم شناسی و روستاهای هلی چال و چرات می رسد. مسیر امامزاده حسن یا جاده سرکوه، یک جاده جنگلی است که هرچه در آن بالاتر بروید با زیبایی بیشتری روبه رو خواهید شد. این منطقه بکر به پارک جنگلی هم معروف است.

درباره آلاشت سوادکوه بیشتر بدانید

شهر آلاشت در ابتدا یک روستا بود و در سال ۱۳۵۲ با تاسیس شهرداری تبدیل به شهر شد. آلاشت در ۱۹ تیرماه سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط وزارت فرهنگ و هنر به دلیل داشتن شاخصه های معماری بومی و ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور با عنوان «محله قدیمی آلاشت» به شماره ۸۶۷ به ثبت رسیده است. آلاشت از چند محله تشکیل شده است و نام خانوادگی بیشتر اهالی، پسوند همان محله را نیز دارد. جالب است بدانید که شهر آلاشت را به دلیل ارتفاع، آسمان پاک و بدون غبار و آلودگی و وجود یک رصدخانه مشهور، به عنوان بهشت ستاره شناسان و منجمان می شناسند. آلاشت، خواهرخوانده بابل است.

زندگی مدرن و سنتی در آلاشت فیروزکوه در هم تنیده شده اند. کوچه های سنگ فرش، تنگ و باریک که فقط دونفر می توانند از کنار هم عبور کنند و خانه های خشتی با سقف های چوبی و شیروانی از خصوصیات این شهر هستند که عناصر دنیای مدرن نیز در آن جای دارد. فروشگاه، سوپرمارکت، پمپ بنزین، هواشناسی، هتل و رصد خانه از جمله تاسیسات مهمی هستند که در آلاشت وجود دارند. هتل نیمه مخروبه آلاشت در زمان پهلوی دوم برای اقامت موقت دربار و خانواده ساخته شد؛ اما امروز قسمتی از آن در اختیار کارکنان پمپ بنزین و شرکت نفت است و دیگر کاربری هتل برای عموم را ندارد.

آب مصرفی و لوله کشی شده ساکنان آلاشت از چشمه ها و آب چاه های عمیق تامین می شود. یکی از این چشمه ها «هری خامه» نام دارد و آب آن به اعتقاد اهالی از خواص دارویی برخوردار است. رودخانه چرات یا روآر یکی دیگر از منابع آبی آلاشت است که از انتهای دره این منطقه می گذرد و از کوه های خوزنک پرخیان و خوز سرچشمه می گیرد.

روستای آلاشت کجاست؟

برای رفتن به آلاشت، مسیر کوتاهی را از تهران در پیش دارید. پس خود را برای رفتن به بهشت مازندران آماده کنید. از تهران و جاده فیروزکوه فقط ۲۵۴ کیلومتر با آلاشت فاصله دارید. روستایی که سال هاست عنوان شهر به خود گرفته و با قرار گرفتن در دامنه فیروزکوه یکی از مناطق ییلاقی در مازندران به شمار می رود که در دل تابستان هم آب و هوایی خنک و دلچسب دارد.اگر در فیروزکوه دنبال یک اقامتگاه باصفا می گردید که تجربه متفاوتی از سفر به شما بدهد، باید سراغ اجاره کلبه های چوبی حاج محمد فیروزکوه بروید، مجموعه ای که هر کلبه اش به یک سبک، از سرخپوستی تا مراکشی طراحی شده است!

دلیل نام گذاری آلاشت

نام آلاشت از کلمه ای مازنی می آید. در واقع آلاشت به معنای آشیانه عقاب است. دلیل اینکه این اسم را برای این منطقه انتخاب کرده اند، کوهستانی بودن منطقه و عقاب هایی است که در این کوه ها آشیانه ساخته اند.اگر اهل طبیعت گردی و شب مانی باشید، با کمپینگ در این منطقه احتمالاً شاهد پرواز عقاب هایی باشید که بر فراز آسمان آلاشت پرواز می کنند.

گشت وگذاری دلچسب در آلاشت سوادکوه

آلاشت شاید منطقه چندان بزرگی نباشد اما طبیعت و جاذبه های آن به اندازه ای است که شما را برای مدت زیادی از سفر سیراب کند. جاهای دیدنی آلاشت هم محدود به طبیعت آن نمی شود. گرچه که افراد بسیاری اینجا را برای آب و هوای بی نظیر و ییلاقی اش انتخاب می کنند.هوایی که در تمام طول تابستان هم خنک است و همه جا بوی تازگی می دهد و رنگی از سرسبزی به خود دارد. اما در کنار طبیعت می توانید از دیگر جاهای دیدنی آلاشت هم دیدن کنید.

در ادامه با گشت و گذار در این منطقه سری به جاذبه های دیدنی آن خواهیم زد.اگر برای سفر دنبال بهترین جای شمال می گردید، آلاشت می تواند انتخاب خوبی باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
ویدیو/ 10 اختراع دوران باستان با ظاهر متفاوت امروزی/ آپدیت ورژن جدید از اختراعات بشر اولیه
استایل کردن مونا نیکی همسر علیرضا نیکبخت با دامن بلند جین و کت کوتاه/ خانوم های خاص توی تابستون اینطوری تیپ میزنن +عکس
جشن تولد عاشقانه ی یاسمن فرمانی و همسرش علی قلی زاده دو لژیونر فوتبالی در کنار هم / وایب تم نارنجی با بادکنک ها هلیومی برا تولد فوق العاده ست
ویدیو/ روایت شنیدنی استاد فرشچیان از اتفاقاتی که منجر به خلق اثر بی‌نظیر تابلوی عصر عاشورا شد
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان