شرکت های تامین سرمایه کدامند؟

  چهارشنبه، 04 تیر 1399
شرکت های تامین سرمایه کدامند؟
ساعد نیوز: شرکت‌ها برای اینکه سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند، چند راه پیش رو دارند. یکی از این راه‌ها وام گرفتن از بانک است و راه دیگر استفاده از شرکت‌های تامین سرمایه. راه دوم راه جذاب‌تری است، چرا که شرکت‌ها مجبور به بازپرداخت سود وام خود نیستند و یک همکاری دو سویه خواهند داشت.

شرکت تامین سرمایه چیست؟

شرکت های تامین سرمایه در واقع واسطه هایی هستند که در بازار سرمایه حضور دارند و فعالیت های متنوعی در این حوزه انجام می دهند، همچون: کارگزاری، معامله گری، بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه گذاری، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی، ارزیابی ریسک مالی، افزایش سرمایه و مشاوره برای ادغام و اکتساب شرکت ها. شرح این وظایف در بند 18 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی آورده شده است. شرکت های تامین سرمایه در واقع بومی شده بانک سرمایه گذاری به انگلیسی: Investment Bank هستند که در سراسر دنیا وجود دارند و به عنوان یکی از بخش های سیستم بانکداری فعالیت می کنند. اما در ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و فعالیتشان به صورت مستقل است.

وظایف و نقش شرکت های تامین سرمایه چیست؟

سه وظیفه اصلی شرکت­ های تامین سرمایه شامل تامین مالی شرکت ها، مدیریت دارایی ها و مشاوره سرمایه گذاری است.

شرکت تامین سرمایه در نقش تامین مالی شرکت ها

همانطور که پیش از این گفتیم، شرکت های تامین سرمایه واسطه هایی هستند که خدمات متنوعی را به شرکت ها ارائه می دهند. یکی از این خدمات تامین مالی شرکت هاست. به این صورت که اگر شرکتی خصوصی یا دولتی به دنبال تامین منابع مالی خود باشد، می تواند از این شرکت ها کمک بگیرد. شرکت تامین مالی با انتشار اوراق بهادار مربوط به این شرکت ها در بازار بورس، سرمایۀ سرمایه گذاران را جذب و در اختیار شرکتی که نیاز به تامین مالی داشته، قرار می دهند. بنابراین آن ها را نه می توان شبیه به بانک دانست و نه شبیه به شرکت های سرمایه گذاری. شرکت هایی که نیاز به منابع مالی دارند، به عنوان ناشران اوراق بهادار شناخته می شوند و شرکت های تامین سرمایه به عنوان واسطه، این اوراق بهادار را در اختیار سرمایه گذاران می گذارند و وجوه جمع آوری شده را به ناشر اوراق می دهند. از طرفی اگر شرکتی بخواهد وارد بورس شود و سهامش به صورت عرضه اولیه ارائه شود، شرکت های تامین سرمایه تمام مراحل ثبت و اخذ مجوزهای لازم را انجام می دهند. در مجموع می توان گفت این شرکت ها، نقش مهمی در جذب منابع مالی و هدایت آن به سمت فعالیت های مولد اقتصادی دارند.

شرکت تامین سرمایه در نقش مدیریت دارایی ها

یکی از کارهایی که شرکت های تامین سرمایه انجام می دهند، مدیریت دارایی هایی شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری (Mutual Funds) است. صندوق های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند. شرکتهای تامین سرمایه با داشتن دانش، تجربه و متخصصین حوزه بازارهای مالی می توانند مدیریت دارایی شرکت ها و صندوق ها را به دست گیرند و با توجه به استراتژی های مالی متنوعی که دارند، پربازده ترین سرمایه گذاری ها و کمترین هزینه را داشته باشند.

شرکت تامین سرمایه در نقش مشاور سرمایه گذاری

شرکت های تامین سرمایه تخصص و مهارت هایی دارند که به جز تامین مالی شرکت ها می توانند خدمات مشاوره ای هم ارائه دهند. شرکت ها با استفاده از مشاوره آن ها می توانند مسیر درستی در پیش گیرند و بتوانند قیمت گذاری مناسبی روی سهام خود داشته و به حداکثر سود برسند. همچنین در مسیر طولانی مدتی در کنار شرکت ها باشند و منابع مالی و امور سرمایه گذاری آن ها را مدیریت کنند تا بتوانند در جای درستی استفاده کنند و بازده خوبی بدست آورند. این موضوع به توسعه و پیشرفت بازار مالی کمک بسزایی خواهد کرد. البته فعالیت شرکت های تامین سرمایه بیش از این سه حوزه است و با استفاده از پیشرفت دانش و تکنولوژی اطلاعات، خدمات بیشتری ارائه می دهند.
شرکت های تامین سرمایه در ایران در حال حاضر 9 شرکت تامین سرمایه در ایران فعالیت می کنند که اطلاعات آن ها در جدول زیر آمده است:

ردیف نام ویژگی / نوع شخصیت حقوقی مدیر عامل / مدیر صندوق شماره ثبت در سازمان شروع فعالیت
1 تامین سرمایه امید سهامی عام حبیب رضا حدادی 10935 1396/۰۹/29
2 تامین سرمایه امین سهامی خاص سعید بداغی 10588 1387/۰۱/28
3 تامین سرمایه بانک مسکن سهامی خاص محسن فاضلیان 11325 1394/۰۷/29
4 تامین سرمایه بانک ملت سهامی خاص مسعود سلطان زالی بگلو 10824 1389/۱۱/18
5 تامین سرمایه تمدن سهامی خاص محمودرضا خواجه نصیری 11040 1390/۱۲/27
6 تامین سرمایه سپهر سهامی خاص سید حسین میری 10990 1390/11/05
7 تامین سرمایه کاردان سهامی خاص یوسف علی شریفی 11221 بهمن ماه ۱۳۹۲
8 تامین سرمایه لوتوس پارسیان سهامی عام علی تیموری شندی 11041 1390/۱۲/27

9

تامین سرمایه نوین سهامی عام ولی نادی قمی 10599

۱۳۹۷/۰۸/۲۲

درآمد شرکت های تامین سرمایه از کجاست؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد، تامین مالی شرکت های دیگر و مشاوره دادن به آن ها چه سودی برای خود شرکت های تامین سرمایه دارد؟
در جواب این سوال می توان گفت این شرکت ها در قبال انجام خدمات مذکور و پذیرش ریسک های مالی در فرآیند پذیره نویسی انواع اوراق بهادار کارمزد متناسبی را که حدود آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شده، دریافت می کنند. علاوه بر این سایر درآمدهای شرکت های تامین مالی به شرح زیر است:

  • درآمد تعهد پذیره ­نویسی یا کارمزد تعهد پذیره­ نویسی
  • درآمدهای مربوط به خدمات مشاوره عرضه و پذیرش
  • درآمدهای مربوط به خدمات بازارگردانی اوراق بهادار
  • درآمدهای معامله و مبادله به حساب خود و سرمایه ­گذاری با سرمایه شرکت
  • مدیریت دارایی ­ها شامل مدیریت صندوق­ های سرمایه گذاری
  • سایر درآمدها

حداقل و حداکثر سرمایه شرکت های تامین سرمایه باید چه مقدار باشد؟

سرمایه شرکت های تامین سرمایه حداقل باید 1000 میلیارد ریال باشد، اما در برخی موارد و با موافقت شورای عالی بورس به عنوان مرجع صدور مجوز، ممکن است این رقم تا ۳۰۰ میلیارد ریال هم کاهش پیدا کند.

آیا امکان ورود شرکت تامین سرمایه به بورس وجود دارد؟

تاکنون در ایران شرکت های تامین سرمایه به عنوان شرکت سهامی خاص تاسیس شده و فعالیت می کنند، اما محدودیتی برای ورود سهام این شرکت ها به بورس وجود ندارد. شرکتهای تامین سرمایه مانند سایر شرکت ها ابتدا باید به سهامی عام تبدیل شوند سپس مراحل پذیره نویسی در بورس یا فرابورس را طی کنند.

حوزه های مرتبط با فعالیت شرکت های تامین سرمایه

پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار از موضوعات اصلی فعالیت در شرکت های تامین سرمایه هستند. در ادامه به بررسی هرکدام از مفاهیم بیان شده می پردازیم.

پذیره نویسی:

به فرآیندی گفته می شود که اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده قانونی آن خریداری می شود و طبق قرارداد برای وجه کامل آن ضمانت پرداخت داده می شود.

تعهد پذیره نویسی:

درصورتی که اوراق بهاداری در مهلت تعیین شده برای پذیره نویسی به فروش نرسد شخص ثالث متعهد می شود که اوراق را خریداری کند.
تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه های ثانویه در حدود امکانات مالی شرکت تامین سرمایه یا از طریق تشکیل سندیکا با سایر نهادهای مشابهارائه مشاوره، بازاریابی، کارگزاری، سبدگردانی، … از موضوعات فرعی فعالیت در شرکت های تامین سرمایه هستند. در ادامه به بررسی هرکدام از مفاهیم بیان شده می پردازیم.

۱- ارائه مشاوره در زمینه هایی از قبیل:

  • روش بهینه و زمان بندی تامین مالی همچنین مبلغ منابع مالی موردنیاز
  • تعیین روش و پیشنهاد زمان بندی عرضه ی اوراق بهادار
  • قیمت گذاری اوراق بهاداری که توسط ناشر عرضه می شود
  • فرآیند ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه ی آن
  • فرآیند واگذاری اوراق بهادار
  • پذیرش اوراق بهادار ناشر در هریک از بورس ها و بازارهای خارج از بورس و انجام کلیه امور اجرایی به نمایندگی از ناشر در این زمینه
  • ادغام، تملک، تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت ها
  • امور مدیریت ریسک
  • آماده سازی شرکت ها جهت رتبه بندی توسط موسسات رتبه بندی و انجام کلیه امور اجرایی در این زمینه به نمایندگی از آن ها
  • سرمایه گذاری
  • خدمات موردنیاز شرکت ها در موارد سرمایه گذاری های جدید، توسعه، تکمیل، برنامه ریزی، بودجه بندی و قیمت گذاری اوراق بهادار

۲- بازاریابی و یا مدیریت فرآیند واگذاری اوراق بهادار

۳- انجام امور اجرایی به نمایندگی از ناشر درزمینه ی ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه ی آن

۴- ارائه ی خدمات مربوط به طراحی و انتشار ابزارهای مالی برای شرکت ها

۵- ارائه ی خدمات مدیریت دارایی ها

۶- ارائه ی خدمات مرتبط با صندوق های سرمایه گذاری و اداره ی صندوق های مزبور و سرمایه گذاری در آن ها

۷- کارگزاری

کارگزاری ها، بنگاه های معاملاتی هستند که خریدوفروش اوراق بهادار را بر عهده دارند و به عنوان نماینده از جانب خریدار و یا فروشنده سهم، در ازای دریافت کارمزد معامله انجام می دهند.

۸- کارگزار / معامله گری

کارگزار شخصی حقوقی است که به عنوان وکیل سرمایه گذار اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار، کالا و انجام سایر خدمات به مشتری می پردازد.

۹- سبد گردانی

سبد گردان در قالب قراردادی مشخص به نام سرمایه گذار معین به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار تصمیم به خرید، فروش و یا نگهداری اوراق بهادار می کند.

۱۰- بازارگردانی

تنظیم عرضه و تقاضا، کاهش دامنه نوسانات قیمت، افزایش نقد شوندگی ازجمله فعالیت های بازارگردان به شمار می آید.

۱۱- سرمایه گذاری منابع مازاد شرکت در سپرده های سرمایه گذاری نزد بانک ها و موسسات مالی اعتباری معتبر و اوراق بهادار دارای تضمین دولت و یا بانک ها

۱۲- جلب حمایت بانک ها، بیمه ها، موسسات اعتباری و نهادهای مالی برای شرکت در پذیره نویسی اوراق بهادار

۱۳- کمک به شرکت ها در تامین منابع مالی و اعتباری

۱۴- کمک به شرکت ها جهت صدور، تایید و قبول ضمانت نامه

۸ شرکت تامین سرمایه

- متاسفانه, 8 شزکت تامین سرمایه فعال امروز اقتصاد ایران، متعلق به بانک ها بوده و این مغایر با ایده نفی بنگاه داری بانک ها می باشد.
- اگر شما برای اولین بار است که با بورس آشنا می شوید و سواد خرید و فروش ندارید، می توانید پول خود را در اختیار این گونه مجموعه ها و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت قرار دهید. شما می توانید با خرید بلوک هایی از صندوق هایی که نسبت به مدیریت منابع مالی سهامداران اقدام می کنند، در سودآوری، سهیم شوید.
- شرکتهای تامین منابع مالی، با مدیریت دارایی در صندوق های جسورانه، سود های بالایی با پذیرش ریسک بالا در حوزه استارت آپ های فناوری را در دستور کار قرار می دهند. حوزه ای جذاب و هیجان انگیز برای کسانی که دنبال ماکزیمم ارزش افزوده و خلق ثروت با منابع مالی معمولی هستند (مثل تاسیس شرکتهای دانش بنیان)

شرکت تامین سرمایه امید

شرکت تامین سرمایه امید (شماره ثبت: ۴۱۸۲۲۹ – شناسه ملی: ۱۰۳۲۰۷۰۱۲۳۶)، یکی از ۹ شرکت مجوز دار تامین سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار است که تحت شماره ۱۰۹۳۵ ثبت شده و ۲۸ آذر ماه سال ۹۰ نیز اعتباردهی شد. برای آشنایی با فعالیت های شرکت تامین سرمایه امید، به سایت اینترنتی آن در این لینک رجوع کنید. این شرکت ، دارای مجوز: تامین سرمایه، مشاور پذیرش، مشاور عرضه اوراق بهادار و سبد گردانی تا سال ۱۴۰۲ است.

شرکت تامین سرمایه امین

شرکت تامین سرمایه امین (شماره ثبت: ۳۱۵۰۸۳-شناسه: ۱۰۱۰۳۵۳۵۴۲۶)، تحت شماره ۱۰۵۸۸ مورخ ۱۹ اسفند ماه سال هشتاد و شش در سازمان بورس اوراق بهادار ایران ثبت شد. برای آشنایی با خدمات این شرکت تامین سرمایه به سایت آن در این لینک رجوع کنید. شرکت تامین سرمایه امین طبق مجوزهای بورسی تا سال ۱۳۹۹، می تواند در حوزه های: مشاور عرضه اوراق بهادار، مشاور پذیرش، سبد گردانی و تامین سرمایه فعالیت کند.

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن

سومین شرکت مجوز دار از سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن (شماره ثبت: ۴۶۹۳۸۰-شناسه ملی: ۱۴۰۰۴۷۸۳۱۲۵) است که با شماره ثبت: ۱۱۳۲۵ مورخ بیست و ششم فروردین ماه سال نود و چهار، به ثبت رسید. برای آشنایی با خدمات شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به سایت آن در این لینک رجوع کنید. شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، مجوز فعالیت در حوزه های: تامین سرمایه، مشاور عرضه اوراق بهادار، مشاور پذیرش و سبد گردانی دارد.

شرکت تامین سرمایه بانک ملت

شرکت تامین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص) با شماره ثبت ۳۹۵۰۷۱ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۴۵۳۴۲۱ در اداره ثبت اسناد سازمان ثبت اسناد، تاسیس شده است و با شماره ۱۰۸۲۴ مورخ هفدهم بهمن ماه سال هشتاد و نه، مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد. برای آشنایی با فعالیت های این محموعه تامین منابع مالی پروژه ها و طرح های صنعتی و خدماتی از پتروشیمی تا معادن، به سایت اینترنتی آن در این لینک رجوع کنید.

شرکت تامین سرمایه تمدن

شرکت تامین سرمایه تمدن (شماره ثبت: ۴۲۲۵۵۸- شناسه ملی : ۱۰۳۲۰۷۴۱۷۰۷) با شماره ثبت ۱۱۰۴۰ مورخ بیست و چهارم اسفند ماه سال نود، مجوز فعالیت در حوزه تامین منابع مالی از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد. برای آشنایی با خدمات این مجموعه به سایت آن در این لینک رجوع کنید. نکته ای که باید توجه داشته باشید آن است که این مجموعه، به عنوان تنها شرکت تامین سرمایه در ایران برای چهارمین سال پیاپی به عنوان فعال برتر در حوزه تامین مالی برگزیده شد.

شرکت تامین سرمایه سپهر

شرکت تامین سرمایه سپهر (شماره ثبت: ۴۱۹۲۹۲-شناسه: ۱۰۳۲۰۷۰۸۹۹۰) با شماره ثبت ۱۰۹۹۰ مورخ بیست و نهم دی ماه سال نود، از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، مجوز فعالیت در حوزه تامین منابع مالی و هم چنین سبدگردانی دریافت کرده است. برای آشنایی با خدمات و سابقه فعالیت شرکت تامین سرمایه سپهر، به سایت شرکت در این لینک مراجعه کنید و با گزارش موفقیت ها و دستاورد های این مجموعه در سال های اخیر آشنا شوید.

شرکت تامین سرمایه کاردان

شرکت تامین سرمایه کاردان، شرکتی است که با شماره ثبت ۴۴۸۲۷۱ و شناسه ملی ۱۴۰۰۳۸۳۵۳۱۵ در اداره ثبت اسناد تاسیس شد و در تاریخ ۲۴ دی ماه سال نود و دو، با شماره مجوز ۱۱۲۲۱ از سازمان بورس، نهاد اعتباردهی شده برای فعالیت در تامین مالی سرمایه و سبدگردانی در ایران شد. برای آشنایی با خدمات این شرکت ، به سایت اینترنتی شرکت تامین سرمایه کاردان در این لینک رجوع کنید.

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان

این شرکت با شناسه ملی ۱۰۳۲۰۶۹۹۴۷۰ با شماره ثبت ۴۱۷۵۹۳، ۲۱ آذرماه سال ۹۰ در ثبت اسناد قوه قضاییه ثبت شد و در تاریخ بیست و چهارم اسفند ماه سال ۹۰، با شماره ثبت ۱۱۰۴۱، مجوز فعالیت در حوزه تامین منابع مالی از بازار بورس و اوراق بهادار کشوردریافت کرد. برای آشنایی با سابقه ۸ ساله این شرکت در حوزه تامین سرمایه پروژه های مختلف صنعتی و خدماتی سراسر کشور، به سایت شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان مراجعه کنید.

شرکت تامین سرمایه نوین

این شرکت ، با شماره ثبت ۳۲۱۷۵۲ با شناسه ملی ۱۰۱۰۳۵۸۴۹۰۰، هجدهم فروردین ماه سال هشتاد و هفت در سازمان ثبت اسناد قوه قضاییه، ثبت شد و بیست و هشتم فروردین ماه سال هشتاد و هفت، مجوز فعالیت در حوزه تامین سرمایه بر اساس مجوز شماره ۱۰۵۹۹ دریافت کرد. اطلاعات فعالیت شرکت تامین سرمایه نوین را در این لینک دنبال کنید.

خدمات تامین سرمایه این شرکتها به اشخاص حقوقی چگونه است؟

  • ارائه مشاوره در خصوص قوانین و مقررات عرضه اوراق بهادار
  • مشاوره در خصوص اطلاعات، مدارک و مستندات لازم جهت تهیه برنامه کسب و کار
  • تهیه برنامه کسب و کار شرکت سهامی عام در شرف تاسیس
  • تهیه بیانیه ثبت و سایر فرم های مورد نیاز جهت تاسیس و ثبت شرکت در شرف تاسیس
  • تنظیم اساسنامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار
  • دریافت مجوز تاسیس
  • دریافت مجوزه پذیره نویسی

چه خدماتی شرکت های تامین سرمایه ارائه می دهند؟

  • ارائه ابزار های نوین مالی به منظور جذب نقدینگی شرکتهای تولیدی و خدماتی بزرگ با نشر انواع اوراق بهادار شامل صکوک و گواهی سپرده
  • تاسیس صندوق های سرمایه گذاری مشترک (MUTUAL FUNDS) بزرگ و متوسط
  • مشاوره در تشکیل سبدهای اختصاصی و مدیریت حرفه ای منابع به منظور بازدهی حداکثری
  • تسهیل وتسریع پذیرش شرکتهای واجد شرایط در بورس و فرابورس ایران
  • تسهیل فرآیند های تجدید ارزیابی دارایی ها
  • تسهیل روند افزایش سرمایه در قالب تعهد پذیره نویسی
  • مدیریت خلاقیت در طراحی ابزارهای نوین مالی برای شرکتهای صنعتی و خدماتی سراسر کشور
  • ارائه پلت فرم های معاملاتی و تسهیل معاملات اوراق از طریق شبکه های ۱۰۸ کارگزاری ایران.
  • تاسیس صندوق با درامد ثابت
  • تاسیس صندوق های بازار گردانی اختصاصی
  • تاسیس صندوق های قابل معامله
  • تاسیس صندوق های کالایی
  • تاسیس صندوق های ارزی
  • بازارگردانی انواع اوراق بهادار
  • تاسیس صندوق های سرمایه گذاری جسورانه (VENTURE CAPITAL)

در نهایت ...

شرکت های تامین سرمایه فعالیت اصلی خود را در حوزه مالی انجام می دهند ولی فعالیت های مختلفی از قبیل خرید و فروش اوراق بهادار، اصلاح ساختار مالی و مدیریت دارایی شرکت ها ارائه می کنند. این شرکت ها برای تامین منابع مالی موردنیاز برای توسعه و گسترش فعالیت های عملیاتی به ناشران اوراق بهادار کمک می کنند.
در این مقاله تعریف شرکت های تامین سرمایه و حوزه ی فعالیت آن به طور کامل معرفی گردید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (101 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (76 نظر) رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (73 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (66 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (26 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (22 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد ساندویج فروش تهرانی برای کمک کردن به کودکان نیازمند+عکس/ فرشته زمینی لقبی برازنده شماست👌 (16 نظر) رخت عزای علی دایی برای دایی اش در اردبیل/ ورزشکاران معروفی که در مراسم ختم دایی شهریار ایران حضور داشتند (13 نظر) خلاقیت منحصربفرد اوستا گچ کار برای ساختن مجسمه برای نسرین مقانلو حماسه آفرید/چقدر طبیعی! دست و پنجه ات طلا+عکس (12 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای پارسا پیروزفر، بازیگر چشم رنگی +عکس/ یکی از یکی معروف تر و جذاب تر و خوشتیپ تر (10 نظر) نگاهی به کیک تولد بنفش رنگ گلوریا هاردی آزاده سریال کیمیا در کنار آقای همسر +عکس/مبارکا باشه (9 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنّا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آیا پزشکیان جملات روحانی را تکرار خواهد کرد؟
ساشا سبحانی به ایران بازگردانده می‌شود؟
پسر هنیه: رهبر انقلاب خیلی از شهادت پدرم متاثر بودند
استعلام 73 نفر از وزارت اطلاعات توسط پزشکیان
رونمایی از سنگ قبر مشترک خانه ابدی پرویز پرستویی و زنده‌یاد خسرو شکیبایی بازیگر سریال خانه سبز+عکس
پسر افغان گفت :پدرم دستمزدم را نمی داد نقشه خودربایی کشیدم
نخست‌وزیر انگلیس در تماس با پزشکیان: به اسرائیل حمله نکن!
هشدار؛ تزریق ژل زیبایی را به دست ناخن کار نسپارید!
شعری که رهبر معظم انقلاب با هر بار شنیدنش بارک‌الله گفتند/ اگر تقدیر، تن دادن به فرمان زلیخا بود همان بهتر که دست گرگ می‌دیدم تن خود را
از بهترین سفر خارجی ژیلا صادقی تا واکنش ظریف به زودرنج بودنش در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 23 مرداد 1403
کشف هیجان انگیز اهرام فرعونی مصر در کره مریخ ثابت شد+عکس
بخشنامۀ عجیب آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت بازنشستگی معلمان
رئیس صندوق رفاه دانشجویان: میزان وام پرداختی در هر مقطع تحصیلی برای دانشجویان متأهل 2 برابر مجردین است
عکس/ طراحی شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی راه‌پله‌ با خلاقیت هوش مصنوعی
مات و مبهوت ماندن جانورشناسان از کشف هیجان انگیز یک سوسک آبی غول پیکر در اعماق دریا/ واقعا جالب نیست؟+عکس
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟