ساعدنیوز
ساعدنیوز

شیوه نامه شناسایی و پشتیبانی بنیاد نخبگان از اختراع‌­های برگزیدگان کشور

شیوه نامه شناسایی و پشتیبانی بنیاد نخبگان از اختراع‌­های برگزیدگان  کشور
ساعد نیوز: بنیاد نخبگان به منظور شناسایی و پشتیبانی از اختراع ­های برگزیدة کشور، شیوه نامه ای را تدوین کرده است.

مقدمه

به استناد مادّة 8 آیین­ نامۀ «شناسایی و پشتیبانی از اختراع ­های برگزیدة کشور» (موضوع مصوبۀ هیئت امنای بنیاد ملّی نخبگان در تاریخ18/4/1393)، شیوه ­نامۀ ذیل برای تبیین مفاد و طراحی فرایند­ اجرای آیین ­نامه تدوین می­شود:

مادّة 1: تعاریف

برای رعایت اختصار، تعریف‌های زیر در این شیوه‌نامه رعایت می‌شود:

الف. بنیاد: منظور بنیاد ملّی نخبگان است.

ب. معاون برنامه ­ریزی: منظور معاون برنامه ­ریزی و نظارت بنیاد است.

ج. اختراع: منظور هریک از محصولات فکری مشمول قانون «ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری» (موضوع مصوبة مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23/11/1386) است.

د. مخترع: منظور هریک از اشخاص حقیقی یا حقوقی است که به لحاظ قانونی و بنا به اعلام مراجع رسمی، صاحب اختراع  شناخته می‌شود.

هـ . رویداد­: منظور هریک از مسابقه ­ها، جشنواره ­ها، نمایشگاه­ ها و سایر موارد مشابه است که به ارزیابی اختراع­ ها می­پردازند.

و. نهاد توانمند­ساز: منظور هریک از دستگاه­ هایی مانند پارک­ های علم و فنّاوری، مراکز رشد، شتاب­ دهنده­ ها و مشابه آن است که در فرایند پشتیبانی از اختراع­ های برگزیده نقش دارند.

مادّة 2: فرایند شناسایی اختراع ­های برگزیده​​​​​​​ بیاد نخبگان

برای شناسایی اختراع ­های برگزیده فرایند زیر صورت می­پذیرد:

2-1. اختراع ­های نوپدید (سطح 3): این اختراع ­ها از میان اخترا ع ­های ثبت شده در مراجع رسمی­ که بیش از سه سال از تاریخ ثبت آنها نگذشته باشد و از مسیر رویدادهای گوناگون (نظیر جشنواره­ های مختلف ابداعات، اختراعات و ابتکارات) و براساس معیارهای جدول 1 داوری و برگزیده می ­شوند.

جدول 1 : معیارهای بنیاد نخبگان جهت شناسایی اختراع­ های نوپدید (سطح 3) 

ردیف

معیار

حداکثر امتیاز

1

مبانی علمی و فنّاورانة اختراع

30

2

میزان تازگی اختراع و طول عمر فنّاوری

25

3

کاربردی بودن اختراع و امکان بهره‌برداری از آن درکشور

25

4

قابلیت ورود به بازار و ارزش افزودة اقتصادی حاصل از تولید انبوه اختراع

20

 

 

 

 

تبصرة 1:  فرایند داوری اختراع­ های نوپدید (سطح 3) با تولیت بنیاد و با بهره­ مندی از داوران تخصصی از میان اعضای هیئت علمی برجستۀ دانشگاه ­ها و پژوهشگاه ­ها، مهندسان کارآزمودة صنایع و صاحبان کاروکسب و آشنا با مسائل حقوق مالکیت فکری، تجاری‌سازی و ایجاد کاروکسب دانش ­بنیان صورت می­ پذیرد.

تبصرة 2: حداقل امتیاز لازم برای برگزیده شدن در این سطح برابر با 70 است.

تبصرۀ 3: دبیرخانۀ رویداد موظف است ظرف مدت حداکثر بیست روزِکاری پس از برگزاری رویداد، نتایج نهایی را به طور رسمی اعلام کند.

2-2. اختراع ­های نورُست (سطح2): این اختراع­ ها از میان اختراع ­های نوپدید، که صاحبان آنها موفق به «تأسیس شرکتی مرتبط با اختراع برگزیده» شده­­ اند و بیشترین امتیاز را از جدول2 کسب کرده­ اند، داوری و برگزیده می­شوند:

جدول 2 : معیارهای شناسایی بنیاد نخبگان جهت اختراع­های نورُست (سطح 2)

ردیف

معیار

حداکثر امتیاز

1

تهیه و تدوین طرح کاروکسب و نسخة تجاری ­سازی اختراع

40

2

تکمیل طرح اختراع (بهینه سازی یا نمونه ­سازی کارگاهی)

35

3

گذراندن دوره­ های آموزشی نظیر مستندسازی اختراع، آشنایی با حقوق مالکیت فکری، تجاری سازی و فرایند جذب سرمایه و بازاریابی

25

 

تبصرة 1: فرایند داوری اختراع­های نورُست (سطح 2) از طریق کارگروه ارزیابی اختراعات (موضوع مادّة 4 شیوه­نامه) و درطیّ مدت حداکثر هجده ماه پس از آغاز فرایند توانمندسازی اختراع ­های نوپدید (سطح 3) صورت می­ پذیرد.

تبصرۀ 2: اختراع­های ثبت شده در مراجع معتبر بین ­المللی (با تشخیص بنیاد) به عنوان اختراع نورُست (سطح 2) شناخته می­شوند.

2-3. اختراع­­ های نوشکفت (سطح 1): این اختراع­ها از میان اختراع­های نورُست (سطح 2)، که صاحبان آنها موفق به «تولید نمونة نیمه صنعتی اختراع (آمادگی اختراع برای ورود به بازار)» شده ­اند و بیشترین امتیاز را از جدول 3 کسب کرده­ اند، داوری و برگزیده می­شوند:

جدول 3 : معیارهای شناسایی بنیاد نخبگان جهت اختراع­ های نوشکفت (سطح 1)

ردیف

شاخص

حداکثر امتیاز

1

ساخت نمونۀ نیمه صنعتی، طراحی فرایند تولید و ورود محصول به بازار

30

2

بازارسازی، توسعة بازار و جذب سرمایه

25

3

فروش اختراع یا انتقال دانش فنی آن

25

4

کسب مجوّزها، تأییدیه ­ها و استانداردهای مربوط به اختراع

20

 

تبصره: فرایند داوری اختراع ­های نوشکفت (سطح 1) از طریق کارگروه ارزیابی اختراعات (موضوع مادّة 4 شیوه­‌نامه) و در طیّ حداکثر بیست و چهار ماه پس از آغاز فرایند توانمندسازی اختراع نورُست (سطح 2) صورت می­ پذیرد.

مادّة 3: فرایند پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده​​​​​​​ بنیاد نخبگان

برای پشتیبانی و توانمندسازیِ اختراع‌های برگزیده، تسهیلاتی به شرح زیر به مخترع اعطا می‌شود:

3ـ1. اختراع‌های نوپدید (سطح 3): هدف از اعطای تسهیلات به این اختراع­ها، کمک به صاحبان آنها برای «تأسیس و استقرار شرکت مرتبط با اختراع» و «تکمیل طرح اختراع» است. تسهیلات اعطایی مطابق جدول 4 است:

جدول 4: تسهیلات اعطایی بنیاد نخبگان  به اختراع‌های نوپدید (سطح 3)

ردیف

تسهیلات

مبلغ (ریال)

1

جایزة نقدی

7 تا 15 میلیون ریال

2

تسهیل مالی

تا یکصد میلیون ریال

3

لحاظ امتیاز در مقررات جایزه‌های تحصیلی دانشجویان صاحب استعدادبرتر

مطابق مفاد شیوه­ نامة ذی‌ربط

4

لحاظ امتیاز در مقررات دانش ­آموختگان برترِ دانشگاهی

مطابق مفاد شیوه­ نامه ­های ذی‌ربط

5

تسهیلات فرهنگی - رفاهی

مطابق مقررات معاونت فرهنگی بنیاد

 

 

 تبصرة 1: جایزة بند 1 به ­منظور تقدیر از مخترع و بر اساس پیشنهاد دبیر هیئت‌ داوران جشنواره ­های اختراعات و ابتکارات رویش بنیاد و تأیید معاون برنامه ریزی اعطا می­شود.

تبصرة 2: اعتبار بند 2، بر اساس­ گزارش نهاد توانمندساز دربارة «تأسیس و استقرار شرکت مرتبط با اختراعِ برگزیده»، «تهیه و تدوین طرح کاروکسب و نسخة تجاری­ سازی»، «تکمیل طرح اختراع (بهینه­ سازی یا نمونه ­سازی کارگاهی)»، «گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز (نظیر دوره‌های مستندسازی اختراع، آشنایی با حقوق مالکیت فکری، تجاری‌سازی و فرایند جذب سرمایه و بازاریابی)»، «شرکت در جشنواره ­های ملّی و بین­ المللی» و سایر هزینه­ های مرتبط، پس از تأیید معاون برنامه ریزی پرداخت می­شود.

تبصرة 3: مدت زمان بهره ­مندی از تسهیلات جدول 4، حداکثر هجده ماه پس از آغاز فرایند توانمندسازی اختراع ­های نوپدید است.

3ـ2. اختراع‌های نورُست (سطح 2): هدف از اعطای تسهیلات به این اختراع ­ها، کمک به صاحبان آنها برای «تولید نمونة نیمه صنعتی» و «آمادگی برای ورود محصول به بازار» است. تسهیلات اعطایی مطابق جدول 5 است:

جدول 5: تسهیلات اعطایی بنیاد نخبگان به اختراع‌های نورُست (سطح 2)

ردیف

تسهیلات

مبلغ (ریال)

1

جایزة نقدی

15 تا 30 میلیون ریال

2

تسهیل مالی

تا یک میلیارد ریال

3

بهره­ مندی از تسهیلاتِ جذب دانش آموختگانِ برتر مشمول جایزة شهید تهرانی ­مقدم در شرکت مرتبط با اختراع

مطابق مفاد شیوة نامة ذی­ربط

4

لحاظ امتیاز در مقررات جایزه‌های تحصیلی دانشجویان صاحب استعداد برتر

مطابق مفاد شیوه ­نامة ذی‌ربط

5

لحاظ امتیاز در مقررات دانش­ آموختگان برترِ دانشگاهی

مطابق مفاد شیوه­ نامه ­های ذی‌ربط

6

تسهیلات فرهنگی - رفاهی

مطابق مقررات معاونت فرهنگی بنیاد

 

تبصرة 1: جایزة بند 1 به ­منظور تقدیر از مخترع و بر اساس پیشنهاد کارگروه ارزیابی اختراعات و تأیید معاون برنامه­ ریزی اعطا می­شود.

تبصرة 2:  اعتبار بند 2، بر اساس گزارش نهاد توانمندساز برای تحقق مواردی نظیر: «ساخت نمونة نیمه صنعتی»، «طراحی فرایند تولید محصول و ورود آن به بازار»، «بازارسازی، توسعة بازار و جذب سرمایه»، «فروش اختراع یا انتقال دانش فنی آن»، «کسب مجوّزها، تأییدیه ­ها و استانداردهای مربوط به اختراع»، «کمک به رشد شرکت مرتبط با اختراع»، «ثبت بین‌المللی اختراع»، «شرکت در جشنواره ­های ملّی و بین­ المللی» و نیز سایر هزینه ­های مرتبط، پس از تأیید معاون برنامه­ ریزی پرداخت می­شود.

تبصرة 3: درصورت به­ کارگیری دانش ­آموختگان برتر در شرکت مرتبط با اختراع، بنیاد مطابق مفاد شیوه ­نامة «بهره­ مندی دانش‌آموختگانِ برترِ دانشگاهی از تسهیلات جذب در نهادهای فنّاورانه (جایزة شهید تهرانی­ مقدم)»، بخشی از حقوق و مزایای دانش­ آموختة جذب شده را به شرکت پرداخت می­کند.

تبصرة 4: به آن دسته از مخترعان برگزیده­ای که اختراع آنان به دلیل ثبت اختراع در مراجع بین‌المللی (موضوع تبصرة 2 ذیل بند  2-2) به سطح نورُست ارتقا پیدا کرده­ است، صرفاً در صورت تأسیس شرکت مرتبط با اختراعِ ثبت شده، تسهیلات مندرج در بندهای 2 و 3 جدول اعطا می­ شود. در غیر این­صورت باید مسیر توانمندسازی اختراع­ های نوپدید به نورُست را طیّ کنند.

تبصرة5: چنانچه بنا به تشخیص نهاد توانمندساز و تأیید بنیاد، ترجیح بر فروشِ حق امتیازِ اختراع برگزیده یا مشارکت با شرکتی دیگر برای تولید انبوه و تجاری­ سازی اختراع باشد، تسهیل بندهای 2 و 3 جدول به خریدار/مشارکت کنندة اصلی (که برمبنای سهم مشارکت تعیین می‌شود) و تسهیلات سایر بندهای جدول بر اساس نظر کارگروه ارزیابی اختراعات و تأیید معاون برنامه ­ریزی به مخترع اعطا می­شود.

تبصرة 6: مدت زمان بهره­ مندی از تسهیلات جدول 5، حداکثر بیست و چهارماه پس از آغاز فرایند توانمندسازی اختراع­ های نورُست است.

3ـ3. اختراع‌های نوشکفت (سطح 1): تسهیلات اختصاص‌یافته به این اختراع‌ها مطابق جدول 6 است.

جدول 6: تسهیلات اعطایی بنیاد نخبگان به اختراع‌های نوشکفت (سطح 1)

ردیف

تسهیلات

مبلغ (ریال)

1

جایزة نقدی

30 تا 50 میلیون ریال

2

تسهیل مالی

تا پنج میلیارد ریال

3

بهره­مندی از تسهیلاتِ جذب دانش آموختگانِ برتر مشمول جایزة شهید تهرانی­ مقدم در شرکت مرتبط با اختراع

مطابق مفاد شیوة نامة ذی­ربط

4

بهره­مندی از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی دانش آموختگانِ برترِ فنّاور برای شرکت مرتبط با اختراع

مطابق مفاد شیوة نامة ذی­ربط

5

لحاظ امتیاز در مقررات جایزه‌های تحصیلی دانشجویان صاحب استعدادبرتر

مطابق مفاد شیوه ­نامة ذی‌ربط

6

لحاظ امتیاز در مقررات دانش­آموختگان برتر دانشگاهی

مطابق مفاد شیوه ­نامه­ های ذی‌ربط

7

تسهیلات فرهنگی - رفاهی

مطابق مقررات معاونت فرهنگی بنیاد

تبصرة 1: جایزة بند 1 به­ منظور تقدیر از مخترع و بر اساس پیشنهاد کارگروه ارزیابی اختراعات و تأیید معاون برنامه ­ریزی اعطا می ­شود.

تبصرة 2: اعتبار بند 2، بر اساس گزارش نهاد توانمندساز برای تحقق مواردی نظیر: «ایجاد بازاری پایدار برای محصول (انبوه‌سازی محصول)»، «انتقال فنّاوری­های مورد نیاز برای به ­روزرسانی و توسعة محصول» و «تبدیل شرکت به شرکتی دانش­ بنیان (در صورت نیاز)»، «شرکت در نمایشگاه­ های ملّی و بین‌المللی» و  نیزسایر هزینه ­های مرتبط، پس از تأیید معاون برنامه ­ریزی پرداخت می­شود.

تبصرة 3: درصورت به­ کارگیری دانش ­آموختگان برتر در شرکت مرتبط با اختراع، بنیاد مطابق مفاد شیوه­ نامة «بهره­مندی دانش ­آموختگانِ برترِ دانشگاهی از تسهیلات جذب در نهادهای فنّاورانه (جایزة شهید تهرانی­ مقدم)»، بخشی از حقوق و مزایای دانش ­آموختة به­ کارگیری شده را به شرکت پرداخت می­کند.​​​​​​​ 

تبصرة 4: تسهیل بند 4 جدول 6 برای مستخدمانِ ذکور در شرکتِ مرتبط با اختراع و براساس شیوه­ نامة «بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر فنّاور از تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی»، اعطا می­شود.

تبصرة 5: چنانچه بنا به تشخیص نهاد توانمندساز و تأیید بنیاد، ترجیح بر فروشِ حق امتیازِ اختراع برگزیده یا مشارکت با شرکتی دیگر برای تولید انبوه و تجاری­ سازی اختراع باشد، تسهیل بندهای 2، 3 و 4 جدول به خریدار/مشارکت کنندة اصلی (که برمبنای سهم مشارکت تعیین می­شود) و تسهیلات سایر بندهای جدول بر اساس نظر کارگروه ارزیابی اختراعات و تأیید معاون برنامه ­ریزی به مخترع اعطا می­ شود.

تبصرة 6: مدت زمان بهره­مندی از تسهیلات جدول 6، حداکثر بیست و چهارماه پس از آغاز فرایند توانمندسازی اختراع ­های نوشکفت است.

تبصرة 7: مبالغ مذکور در جدول­های 4 تا 6 به­طور سالیانه با تشخیص رئیس بنیاد قابل اصلاح است.

تبصرة 8: چنانچه اختراعی در دو یا چند رویداد مورد تأیید بنیاد برگزیده شود، صرفاً اعطای تسهیلات به آن از یک مسیر امکان­پذیر خواهد بود.

تبصرة 9: چنانچه اختراعات برگزیده در هر سطح، بنا به تشخیص کارگروه ارزیابی اختراعات در بدو امر، دارای شرایط سطح بالاتر باشند، پس از گزارش کارگروه و تأیید معاون برنامه ­ریزی، اختراع برگزیده می ­تواند از تسهیلات سطح بالاتر بهره­مند شود.

مادّة 4: ‌کارگروه بنیاد نخبگان جهت ارزیابی اختراعات برگزیده کشور

به منظور بررسی اختراعات برای ارتقا به سطوح بالاتر، «کارگروه ارزیابی اختراعات» با ترکیب و وظایف زیر در معاونت برنامه ­ریزی تشکیل می‌شود:

الف. ترکیب

الف ـ1. مدیرکلّ دفتر مدیریت و نظارت بر فرایندها (رئیس‌کارگروه)

الف ـ2. نماینده/نمایندگان نهاد (های) توانمندساز که اختراع به آن (ها) معرفی می­­شود (با پیشنهاد رئیس نهاد توانمندساز)

الف ـ3. دو تا چهار تن از متخصصان و صاحب‌نظران آشنا با موضوع اختراع و توانمندسازی آنها

تبصره: اعضای بندهای «الف – 2» و «الف – 3» با حکم معاون برنامه‌ریزی و به مدت دو سال منصوب می­ شوند و انتخاب و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.

ب. وظایف بنیاد نخبگان در شناسایی اختراع‌­های برگزیدگان  کشور

ب ـ1. بررسی درخواست­های مخترعان برگزیده برای ارتقا به سطح بالاتر

ب ـ2. پیشنهاد تسهیلات اعطایی به ارتقا یافتگان به مراجع ذی‌ربط

مادّة 5: تفسیر و نظارت

شرح مواد مسکوت و تفسیر مفاد شیوه ­نامه برعهدة معاونت برنامه ­ریزی و نظارت بنیاد ملّی است و این معاونت موظف است سالیانه گزارشی از عملکرد آیین‌نامه و شیوه‌نامه را تهیه و ارائه کند.

مادّة 6: تصویب و اجرا

این شیوه‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، شش مادّه و بیست و پنج تبصره در تاریخ 10/4/1394 و نسخة اصلاح شدة آن در تاریخ 20/6/1396 به تصویب رئیس بنیاد ملّی نخبگان رسید و اجرای آن از تاریخ تصویب لازم است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (174 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (133 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (80 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (56 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (39 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (38 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از صحبت با پسرعموی خواربارفروشش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (36 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (34 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای حل مشکل تیر چراغ برق شهرداری حماسه آفرید/ مهندس تویی بقیه اداتو درمیارن😂 (ویدئو) سفری شیرین به گذشته ها، این مدل پیام بازرگانی رو کیا یادشونه؟/حتما با صدا تماشا کنید تا خاطراتتون زنده بشه😍 سکانس خنده دار لیسانسه ها: سشوار کشیدن حبیب در توالت و ژست های لاکچری او آخر خندست+ویدئو سنگ تمام فلور نظری در میزبانی از بازیگران با چیدن میز غذا و دسر لاکچری و باکلاس+عکس/ ماشالله چه خونه زندگی لوکسی هم دارن👌 بازی کردن های بامزه نبات دختر بانمک شاهرخ استخری با دایی جونش/ شاهرخ استخری چه برادر خانوم خوشتیپی داره👌 تصویری جالب از اولین روز تولد پنجمین نوه احمدی نژاد در آغوش پدربزرگش/ چقدر کوچولو و زیباست شاهکار خنده دار نصاب باهوش در وصل کردن هوشمندانه دوربین مداربسته به دیوار حماسه آفرید+عکس/با دیدن این صحنه چهار ستون بدن مخترع دوربین مداربسته توی گور لرزید😂 (ویدئو) سکانسی فراموش نشدنی از شبهای برره /دو برره برای چهره نگاری به پلیسا کمک میکنه😂 خلاقیت شاهکار و زیبای یک شاطر خوش ذوق برای تبلیغ نانوایی‌اش با آرد/ هنرمند واقعی فقط خودت+ویدیو حرکت تحسین برانگیز الهام پاوه نژاد در حمل تابوت مادرش تا محل دفن برای پر کردن جای خالی برادر نداشته اش+عکس/ آفرین به غیرتت خوانندگی غش آور احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت به زبان محلی با اصرار شهاب حسینی/ فقط خنده هاش😂+ویدئو خلاقیت خنده دار اُوستا بنّا با طراحی نمای خانه اش حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 روزمرگی های پر دردسر ولی قشنگ ستاره سادات قطبی با پسر کوچولوهاش/ راسته میگن بچه شیرینی زندگیه+ویدیو دیس غذای محمود احمدی نژاد در خانه اش با فرش ماشینی و پشتی/ ظروف غذاش از چینی های قدیمیه +عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی جملات قصار خنده دار جواد خیابانی ملقب به جواد بلا به بهنام تشکر، نیمای سریال ساختمان پزشکان+فیلم
تیتر امروز   
مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد! ضرب المثل های ایرانی با هوش مصنوعی جان گرفت نگاهی به فضای کتابخانه‌ی رهبرمعظم انقلاب؛ چه کتاب‌هایی در آن وجود دارد؟ جزئیات جدید از ماجرای مهمانی29 پزشک در شیراز و مرگ یک متخصص پوست و مو جوان
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده