دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

شیر چه نقشی در سلامت دندان ها دارد؟ 

سه شنبه، 16 اردیبهشت 1399
استخوان ها، دندان و فک عمدتا از کلسیم ساخته شده اند. کمبود کلسیم در رژیم غذایی شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. کلسیم را می توان از غذا و نوشیدنی های مختلف شامل لبنیات (شیر، پنیر و ماست)، صدف و حتی لوبیا دریافت کرد.

همه ما میدانیم که شیر سرشار از کلسیم است پس برای سلامتی هم مفید است اکنون ببینیم تاثیر شیر بر سلامت دندانها چگونه است. اگر زیاد شیر بنوشیم دندانها را اسیدی میکند .یعنی باکتریهایی که در داخل دهان هستند با مواد مصرف شده باعث بوجود آمدن اسید میشوند و میزان PH را در دهان نامتعادل میکند .

نوشیدن شیر پس از صبحانه از افت PH دهان جلوگیری می کند. اخیرا محقّقین ایالت متحده در یافتند که مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی خاصی روی پلاک اسیدی، اثر گذار است. طبق نتایج حاصل از یک مطالعه تحت عنوان”تاثیر نوشیدنی ها بر ماهیت اسیدی پلاک دندانی پس از مصرف مواد قندی.” که در شماره ژوییه ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا به چاپ رسید، چنانچه پس از مصرف مواد قندی در وعده صبحانه، شیر نوشیده شود، افت PH پلاک دندانی کاهش می یابد. ( به عبارت دیگر شیر از اسیدی شدن دهان شما پس از مصرف مواد قندی جلوگیری می کند.)

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز:

به غیر از مصرف لبنیات، ویتامین ها و مواد معدنی زیر نه تنها برای دهان و دندان، بلکه برای کل بدن ضروری هستند:

کلسیم:

استخوان ها، دندان و فک عمدتا از کلسیم ساخته شده اند. کمبود کلسیم در رژیم غذایی شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. کلسیم را می توان از غذا و نوشیدنی های مختلف شامل لبنیات (شیر، پنیر و ماست)، صدف و حتی لوبیا دریافت کرد.

آهن:

کمبود آهن ممکن است منجر به ابتلا به التهاب زبان شود و باعث ایجاد زخم های داخل دهان می شود. گوشت قرمز، جگر، آجیل و ادویه جات از منابع معمول آهن است.

ویتامین B3:

فقدان این ویتامین می تواند باعث زخم دهان همراه با نفس بد بو شود. برای کمک به افزایش ویتامین B3 در بدن باید مقدار زیادی مرغ و ماهی در وعده های غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B2 و B12:

فقدان این دو ویتامین نیز می تواند باعث ابتلا به زخم دهان و آفت شود. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، کبد و محصولات لبنی منابع عالی این ویتامین ها هستند.مواد مغذی شیر ,مثل کلسیم ,فسفر,منیزیم و ویتامین Dباعث رشد و قوت دندان های کودکان می شود و آنها را در برابر پوسیدگی حفظ می کند .طبق مطالعات اثر حمایت کنندگی شیر و ترکیبات آنها در سلامت دندان بزرگسالان نیز تایید شده است. برای پیشرفت یک پوسیدگی دندانی ، چهار عامل سطح دندان مستعد، میکرو- ارگانیسم های خاص ،کربوهیدراتهای قابل تخمیر و زمان دخالت دارند. بیماری های دندانی از جمله بیماریهای چند عاملی هستند. مطالعات و بررسیها نشان داده که گروهی از پنیرها نقش محافظت کنندگی در برابر پوسیدگی دندان از خود نشان می دهند و به شکل موثری دندان را در برابر پوسیدگیهای سطحی و ریشه ای محافظت می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هزینه چاپ یک کتاب