ساعدنیوز
ساعدنیوز

شماره دوزی چیست؟

  یکشنبه، 13 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
شماره دوزی چیست؟
شماره دوزی یک نوع دوخت شبیه گلدوزی است که درآن از ضربدر برای پر کردن خانه ها استفاده می شود . مدل دوخت مثل کوبلن دوزی است با این تفاوت که در کوبلن فقط یک کوک استفاده می شود ولی درشماره دوزی مربع ها با دوقطر مربع بصورت ضربدر پر می شوند. با ساعد نیوز همراه باشید برای آشنایی با این هنر.

شماره دوزی یک هنر بسیار زیبا شبیه به سوزن دوزی و کوبلن دوزی می باشد که بر روی پارچه ای مخصوص و توری شکل به صورت دوخت ضربدری انجام می گیرد. شماره دوزی همانند بسیاری از هنرهای دستی دیگر اخیرا دستخوش تحولات بزرگ و احیای مجدد شده است. هنر شماره دوزی ، یک مهارت ساده و در عین حال زیبا و تحسین بر انگیز بوده که فقط با دقت ، سلیقه و علاقه می توان ، کارهای هنری زیبا و قابل تحسینی را خلق نمود.

شماره دوزی چگونه است؟

اگر پارچه از کتان درشت بافت باشد، در این مورد معمولا از طریق شمردن دانه های آن دوخت انجام می شود. یعنی برای هریک از چهارخانه های نقشه یک ضربدر روی پارچه دوخته می شود و بدین صورت تمام نقشه به روی پارچه منتقل می گردد.(گلدوزی با دست)اگر پارچه چهارخانه باشد، به ازای هر یک از خانه های نقشه، داخل خانه های پارچه یک ضربدر دوخته می شود.

معمولا هر طرح شماره دوزی رو به صورت یک نقشه شطرنجی در میاورند تا برای بیننده واضح تر باشد و این به این معناست که هر مربع رنگی یک دوخت کامل است با یک رنگ می باشد.

تاریخچه هنر شماره دوزی

رومی ها ، هنر گلدوزی را " نقاشی با سوزن " می نامیدند. البته ابن بابلی ها بودند که نام شماره دوزی را به این هنر دادند. گلدوزی به عنوان یکی از قدیمی ترین هنر های دستی، بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، تعداد قابل توجهی مقبره ها و گورستان های باستانی در مصر و در امتداد جاده های تجاری قدیمی کشف گردید. حفاری های باستان شناسی، منجر به کشف میزان قابل توجهی از بقایای پارچه های گلدوزی شده گردید که البته متاسفانه ، هنگام تماس با هوای آزاد ، این آثار ارزشمند هنری از هم پاشیده و متلاشی شده اند.

در واقع تعداد بسیار کمی، آثار هنر گلدوزی شده قدیمی مربوط به زمان قبل از قرن دواردهم میلادی موجود است؛ اما آثار نقاشی های دیواری، مجسمه ها و جواهرات کشف شده قدیمی، حکایت از آن دارند که بشر در اعصار بسیار قدیم، با هنر گلدوزی آشنا بوده است.

هنر شماره دوزی، از دوخت نوار های تسمه مانند ایجاد شده از روده گاو، روی پوست حیوان نشات گرفت و با گذر زمان به یک رشته بسیار زیبا و رنگارنگ تبدیل گردید. اغلب هر فرهنگ و قومی با سبک و سیاق خاص خود، از شماره دوزی برای تزیین لباس و سایر اقلام خانگی استفاده نموده است. شماره دوزی و سایر اشکال گلدوزی، به طور وسیع برای دکوراسیون و تزیین جشن های رسمی و لباس های شاهانه و فاخر، مورد استفاده قرار گرفته است. این کارهای هنری در عین حال، مبین اندیشه ها، اعتقادات و دین مردم هر قوم و کشور نیز می باشد. همانطور که ذکر شد هر قوم و کشور، از سبک و سیاق و رنگ و پارچه خاص خود در هنر شماره دوزی بهره برده است. قبایل چادر نشین هند و پاکستان، در تولید کیف ها و ساک های بسیار نفیس و رنگارنگ مزین به هنر شماره دوزی ، ید طولانی دارند. این دست ساخته های هنری، به طرز مبتکرانه ای دارای تعداد زیادی جیب های مخفی هستند. در غرب پاکستان و کشور تایلند، از شماره دوزی، برای تزیین یراق آلات لباس استفاده می شود و به طور سنتی، با استفاده از نخ هایی به رنگ صورتی و قرمز پر رنگ روی پارچه سیاه، برای این کار استفاده می شود.

کار چینی ها در هنر شماره دوزی، همواره قابل تحسین بوده است. اما شواهد بسیار کمی در دست است که اثبات کند که آیا خاستگاه ویژه این هنر، در چین بوده است یا در ایران. اما به نظر می رسد که ایرانی ها سابقه بیشتری در این هنر داشته باشند.

در واقع احتمالا ایرانی ها، یونانی ها و مصری ها، این هنر را از طریق جاده ابریشم به شرق دور منتقل کرده اند. جاده ابریشم بدون شک، نقش به سزایی در گسترش این هنر به سراسر اروپا داشته است. کم کم این هنر در سراسر جهان ار اسپانیا تا چین، گسترش یافت.

از زمان قرون وسطی، گلدوزی بخش مهمی از دکوراسیون در کلیسا ها و خانه های اشراف و نجیب زاده ها بوده است. از قرن دوازدهم تا چهاردهم، هنر گلدوزی کلیسای انگلیسی، در سرتاسر اروگا مشهور بود. بسیاری از کارهای گلدوزی، توسط هنرمندان صنایع دستی به صورت حرفه ای انجام می شد. اما در اوایل قرن شانزدهم، با معرفی و محبوبیت یافتن نخ گلدوزی، این هنر وارد عصر تازه ای شد. در این دوران هنر گلدوزی به طور کلی با اقبال زیادی روبرو شد و طرح های گلدوزی روی مبلمان، روی روتختی ، پرده، آویز های دیواری و پوشاک، در بسیاری از خانه های اروپایی مشاهده می شد. این کارهای هنری روی پارچه های کرباس و کتان انجام می شد.

هنر شماره دوزی

وسایل مورد نیاز

  • نخ شماره دوزی یا نخ دمسه
  • طرح
  • پارچه شماره دوزی سفید
  • سوزن
  • قیچی
  • کارگاه گلدوزی
  • الگوی کار

کار کردن از روی نقشه

قبل از شروع دوخت دستورات راهنمای هر طرح را به دقت مطالعه نمائید. آنها به شما خواهند گفت چگونه محل گلدوزی را روی پارچه علامت بگذارید و از چه نقطه ای روی نقشه باید دوخت را شروع کنید.

شما باید نقطه شروع را روی نقشه با مداد یا ماژیک پاک شونده الگو علامت بگذارید تا بتوانید بعداً آن را پاک کنید. از نقطه صحیح دوخت را شروع کنید و به طرف خارج ادامه دهید. به خاطر بسپارید که هر مربع رنگی روی نقشه معرف یک دوخت ضربدری است که روی پارچه گلدوزی شده است. دستور راهنما همچنین تعداد خانه های بافت پارچه را که شما باید با هر دوخت آن را پر کنید در اختیار شما قرار می دهد تا طرح شما در اندازه صحیح دوخته شود.

ابتدا طرح مورد نظر را انتخاب کرده و تعداد خانه های آن را شمارش می کنیم. هر مربع بزرگ تشکیل شده از ۱۰مربع کوچک در طول و ۱۰مربع کوچک در عرض است.

روش دوخت

برای راحت شدن کارتون بهتره یه نسخه پرینت از الگوتون تهیه کنید، اول باید مرکز پترن و پیدا کنید برای این کار نسخه پرینت گرفته شده رو از وسط یک تای عمودی و افقی میزنیم و محل طلاقی اونها میشه مرکز، پارچه رو هم با همین روش مرکزش رو پیدا میکنیم و برای دوخت علامت میزنیم و شروع به دوخت ضربدری مطابق الگو میکنیم. سوزن را از زیر کار در نقطه ۱ بیرون میاریم. روی پارچه باید شکل مربع باشه که ما میخوایم قطر مربع را بدوزیم بنابراین به صورت ضربدری سوزن را از نقطه ۲ به زیر کار برده و از نقطه ۳ خارج می کنیم.

در روش دونه دونه ، دوباره سوزن را به سمت بالا و مقابل نقطه ۱ که نقطه ۴ هست می بریم. در اینجا ما یک ضربدر خواهیم داشت. یک روش دوخت به همین صورت هست که دونه دونه ضربدر ها را بدوزیم و پیش بریم!

کار شماره دوزی را با نخی که انتهای آن را گره زده اید شروع نکنید. زیرا سبب می شود تا پس از اتمام کار در طرح شما برآمدگی هایی که قابل رؤیت نیست به وجود آید. یا ممکن است سبب شل شدن دوخت و باز شدن بافت آن شود. به جای گره زدن، نخ را با دوخت دو الی سه کوک در فضائی که به وسیله گلدوزی پوشیده می شود محکم کنید. اگر مقداری از نخ شما پس از پایان کار هنوز باقی مانده بود، سوزن را از زیر چند کوک حدود ۱ سانتی متر عبور داده و نخ را محکم کنید. سپس انتهای آزاد و رها شده نخ را ببرید. شما همچنین می توانید این روش را برای محکم کردن نخ جدید در گروهی از دوخت های موجود به کار ببرید.

سخن آخر

امیدواریم توضیحات مفهوم باشد که بتوانید استفاده کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (264 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (41 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دارالترجمه رسمی آنلاین رونمایی از تصاویر زهرا یزدانی خواهر کشتی گیر امیرمحمد یزدانی/ ماشالا به این خانواده ورزشکار بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست... رونمایی از یک سنگ قبر عجیب و لاکچری و به شدت لوکس/ معلومه مُرده خیلی ماشین باز بوده+عکس (تصاویر) ژست صمیمی سروش رفیعی، بازیکن پرسپولیس، در کنار پدر پر انرژی و مادر جوانش/ میبینین سروش رفیعی چقدر زیاد شبیه پدرشه! (تصاویر) جدیدترین مدل کفش هایی که هیچ ایرانی حاضر به پوشیدنشان نیست/ شما حاضرین این کفشهای اسکلتی رو پا کنین؟ (فیلم) عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟ / نگرانی این روزهای مردم درباره عوارض واکسن کرونا به چه علت است؟! (تصاویر)تیپ دهه شصتی جالب و بامزه ی بازیگران زن ایرانی/ فقط مانتو اپل یکتا ناصر (عکس)خونه ی فوق لوکس و شیک بهنوش بختیاری با مبلمان کلاسیک و ترکیب رنگ خاص/پذیرایی شاهانه و لاکچری از میهمانانش نگاهی به ژست داش مشتی و لوتی وار محسن تنابنده و احمد مهرانفر، نقی و ارسطوی پایتخت پای دیگ آبگوشت در جنگل+عکس/ رفیق جینگ که میگن این دوتان (فیلم) مجلس گرم کن فقط مهران مدیری، چه میکنه این مدیری خوراکه مهمونیه😂/ شاهکارترین سکانس سریال دراکولا شیر را در این زمان بخورید لاغر می شوید اتفاق عجیب و وحشتناک برای لادن ژاوه وند همبازی نوید محمدزاده/ خانم بازیگری که 7 روز بعد از کفن پیچ شده زنده شد! (ویدئو) عاشقانه های علیرضا طلیسچی در خیابان های دانمارک / یه روز نگذشته عاشق شد ولی عجب سلیقه ای داره چه خوشگله 😂 مهم ترین عامل چاقی معلم بختیاری برای نجات دانش‌آموزانش به دل سیلاب زد+ویدئو علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی چیست؟ (عکس) مبلمان خاص و سنتی خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه نوه زیبایی! مقایسه تتر (USDT) و دای (DAI): دو استیبل کوین محبوب (فیلم) هوش مهمانان برنامه اسکار همه رو نابود کرد / این چه حدسایی بود زدن، مدیری خودش ترکید از خنده (فیلم) حرکات عجیب و تامل برانگیز صحرا اسداللهی در برنامه اسکار جنجال آفرید! (عکس) احتمال خودکشی زهره فکورصبور رد شد/تایید محکومیت قطعی فردی مرموز در قتل مشکوک مرحوم فکور صبور! عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم نگاهی به کیک تولد خاص رضا اسدی ستاره سپاهان با طرح شامپیون/ مبارکا باشه +عکس عکس های تاثیر گذار دیده نشده از زیبایی ذاتی و لباسهای خاص دختران ایرانی که 120 سال پیش توسط پدر عکاسی ایران گرفته شده رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات (ویدئو) اتفاقی عجیب در صداتو که همه را غافلگیر کرد /شرکت کننده برنامه صداتو با تلاوت قرآن اشک داوران رو درآورد! (ویدئو) چیدمان شیک میز پذیرایی تولد سردار آزمون و سوپرایز ویژه هنرمندان برای این فوتبالیست/ آخه ببین چطور مثل بچه ها ذوق میکنه!! دورهمی دونفره حامد آهنگی به همراه مادرش در یک رستوران شیک+عکس/ ماشالله چه مامان جوان و خوش پوشی😍 همه چیز درباره متاورس: دنیای مجازی فراتر از واقعیت بدهکاری خنده دار و جالب مهران غفوریان به مردم ایران بخاطر لاغری‌اش/ مدیری از خنده ترکید+ویدیو خلاقیت یک مادر ایرانی برای تعمیر کفش پاره فرزندش/ چه مدل هنری جذابی هم شده! پسرش کلی کیف میکنه یارانه بنزین چگونه است؟ آیا پنیر برای کاهش وزن مفید است؟ اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سپاهان/رونمایی کاوه رضایی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عوارض خوردن پنیر روزانه مهم ترین نشانه های کم خونی معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس (فیلم) کلیپ خنده دار از حسن ریوندی / تبلیغات ماهواره از ریزش مو/امکان نداره ببینیو نخندی! بارداری با ایدز
تیتر امروز   
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
تعطیلات آخر هفته خاص و دلپذیر هادی چوپان در جوار حرم امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده...+عکس
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات
گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403