شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟

  پنجشنبه، 31 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟
شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک، شماره ای 18 رقمی است که در قسمت بالایی سند مالکیت و در سمت راست آن قابل مشاهده می باشد. شماره یکتا سند مالکیت، متفاوت از کد رهگیری ملک بوده و پیگیری آخرین وضعیت ملک در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با استفاده از آن، امکانپذیر می باشد. در ادامه ساعد نیوز به تفصیل موضوع فوق را بررسی خواهد کرد. همراه باشید

همانگونه که هر شخص حقیقی، دارای کد ملی و هر شخص حقوقی، دارای شناسه ملی منحصر به فرد می باشد، هر سند مالکیت نیز دارای یک شماره منحصر به فرد با عنوان ( شناسه یکتا سند مالکیت ) بوده که در بالای سند و در سمت راست آن قرار دارد. شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک، از جهات گوناگونی دارای اهمیت می باشد. به عنوان مثال، چنانچه شخصی، قصد پیگیری آخرین وضعیت یک ملک را داشته باشد، می تواند با استفاده از شناسه یکتا سند مالکیت به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و از آخرین وضعیت یک ملک مطلع گردد. همچنین، یکی از اطلاعات مربوط به ملک که لازم است در هنگام ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، در آن سایت وارد شود، شماره یکتا سند مالکیت می باشد. با توجه به آنچه در مورد اهمیت شناسه یکتا سند مالکیت گفته شد، در این مقاله به توضیح این شماره که کد یکتای ملک نیز نامیده می شود، می پردازیم؛ به این ترتیب، که ابتدا به این سوال پاسخ داده که شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟ و سپس، نحوه دریافت شماره یکتا سند مالکیت و کاربردهای آن را توضیح خواهیم داد.

پوستر تعدادی سند مالکیت

شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا مالک چیست؟

یکی از اطلاعاتی که در هنگام ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور، مالکین املاک ملزم به وارد کردن آن در این سامانه می باشند، شناسه یکتا سند مالکیت یا همان کد یکتا ملک یا شماره دفتر املاک آن می باشد. لذا برای بسیاری از اشخاص این سوال مطرح می شود که شماره دفتر املاک در سند کجاست؟ شناسه یکتا سند مالکیت، شماره ای است که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به هر ملک اختصاص یافته و همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، منحصر به فرد و مختص همان ملک می باشد. شناسه یکتا سند مالکیت، شماره ای 18 رقمی است که امکان استعلام آخرین وضعیت ملک را برای اشخاص فراهم می کند. این کد، در قسمت بالایی سند و در سمت راست آن قابل مشاهده می باشد. یکی از مفاهیمی که ممکن است با شناسه یکتا سند مالکیت، اشتباه گرفته شود، کد رهگیری می باشد. کد رهگیری که مطابق مصوبه دولت از سال 87 اخذ آن اجباری گردیده، شماره 13 رقمی است که در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه های تنظیمی توسط دفاتر املاک، قابل رویت می باشد. لازم به ذکر است که از سال 87 دفاتر املاک دارای مجوز، ملزم به ثبت معاملات فروش و اجاره در سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir و اخذ کد رهگیری از این سامانه می باشند.

نحوه دریافت شناسه یکتا سند مالکیت

برای دریافت شناسه یکتا سند ملکی، لازم است که مراحل زیر طی شود:

  • مرحله اول دریافت شناسه یکتا سند مالکیت: فراهم کردن مدارک مورد نیاز

متقاضی دریافت شماره یکتا سند مالکیت در مرحله اول، باید مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسه یکتا ملک را آماده نماید. این مدارک عبارتند از :

  1. دلیل مالکیت مالکی که متقاضی دریافت شناسه یکتا سند مالکیت می باشد.
  2. کارت ملی و شناسنامه مالک و در صورتی که درخواست دریافت کد یکتا سند مالکیت توسط وکیل مالک انجام گیرد، وکالت نامه معتبر وکیل مالک.
  3. نقشه مختصات دار عرصه ملک، که توسط نقشه بردار واجد صلاحیت، تهیه، مهر و امضا و تایید شده باشد. لازم به ذکر است که نقشه بردار دارای صلاحیت، یکی از سه گروه شرکت های مهندسین مشاور نقشه برداری دارای تاییدیه، کارشناس نقشه برداری دارای پروانه از سازمان نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری می باشد
  • مرحله دوم دریافت شناسه یکتا سند مالکیت: مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان و دفاتر ICT پس از اینکه تمام مدارک لازم برای دریافت شماره یکتا سند مالکیت، توسط متقاضی آماده گردید، می توان با مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان در شهرها و دفاتر ICT در روستاها، کد یکتای ملک را دریافت نمود.

کاربردهای شناسه یکتا سند مالکیت

پس از توضیح شماره یکتا سند مالکیت و نحوه دریافت آن، در این بخش به توضیح کاربردهای شناسه یکتا ملک می پردازیم. کاربرد اول شناسه یکتا سند مالکیت: پیگیری آخرین وضعیت ملک و امکان استعلام تشخیص اصالت سند مالکیت است. مهم ترین کاربرد شماره یکتای ملک، امکان پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک، از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد؛ با این توضیح که چنانچه فردی، قصد استعلام آخرین وضعیت ملکی را داشته ، می تواند با مراجعه به سایت سازمان اسناد و املاک کشور و با استفاده از شناسه یکتای استعلام ملک، از آخرین وضعیت ملک کسب اطلاع نماید.

روش حضوری برای پیگیری سند ملک

در این روش افراد می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی داخل کشور مراجعه کنند و با ارائه این مدارک از وضعیت اسنادی که به اسم آن ها ثبت شده است، مطلع شوند.
دقت کنید که پیگیری سند ملک با کد ملی تنها با مراجعه حضوری امکان پذیر است و افراد باید با مدارک معتبر شناسایی خود به یکی از مراکز ذکر شده مراجعه کنند و مراحل استعلام خود را انجام دهند. لازم به ذکر است که در این روش استعلام همه پلاک های ثبتی به اسم فرد نمایش داده می شود.

روش غیر حضوری برای پیگیری سند ملک

پیگیری سند ملک در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود. این سایت به آدرس ssaa.ir راه اندازی شده است و بسیاری از خدمات مربوط به سندهای مالکیت در سراسر کشور را ارائه می کند.
افرادی که دارای یک سند هستند، می توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس اینترنتی ssaa.ir مراحل مربوط به استعلام وضعیت صدور و پیگیری سند ملک را انجام دهند. استعلام سند ملک از طریق سامانه های مختلفی در این سایت انجام می شود و افرادی می توانند با کمک این سامانه ها از وضعیت صدور و اعتبار سند خود مطلع شوند که دارای اطلاعات خاصی مانند کد پیگیری، شناسه ملک و یا شناسه یکتای استعلام ملک باشند.
” پیگیری سند ملک از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت می گیرد و تنها با داشتن کد شناسه 18 رقمی استعلام سند امکان پذیر است. “

  1. ابتدا یکی از مرورگرهای سیستم عامل اندروید یا ویندوز خود را باز کنید. بهتر است برای پیگیری سند ملک از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده کنید.

  2. سپس، در فیلد جستجوی گوگل سایت سازمان ثبت املاک و اسناد کشور را جستجو کنید.

  3. اولین سایتی که گوگل برای شما جستجو می کند، همان سایت اصلی سازمان ثبت املاک و اسناد کشور به آدرس ssaa.ir می باشد. روی آن کلیک کنید تا وارد سایت شوید.

  4. در مرحله بعدی لازم است که از تب های موجود در بالای سایت روی گزینه میز خدمات الکترونیک کلیک کنید و در نهایت بر روی گزینه پیگیری استعلام الکترونیک ملک کلیک کنید.

  5. نکته: دقت کنید که در قسمت میز الکترونیک سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکانات مختلفی وجود دارد، اما اگر شما دارای شناسه یکتای استعلام سند ملک هستید، تنها بر روی گزینه « پیگیری استعلام الکترونیک ملک » کلیک کنید؛ چرا که سامانه های دیگر از شما اطلاعاتی دیگری برای پیگیری سند ملک درخواست می کنند.

  6. در مرحله آخر کافیست شناسه 18 رقمی استعلام سند ملک را در کادر مربوط به آن وارد نمایید. سپس، جمع دو عددی که در تصویر نشان داده شده است را در کادر روبروی آن تایپ کنید و در نهایت بر روی گزینه ارسال کلیک کنید.

  7. بعد از چند لحظه سامانه پیگیری مربوط به سند شما را انجام می دهد و اطلاعات مورد نیاز به شما نمایش داده می شود.

استعلام سند مالکیت با بارکد

افرادی که در هنگام ارسال مدارک برای صدور سند بارکد یا یک شماره پیگیری دریافت کرده اند، برای پیگیری وضعیت صدور سند مالکیت خودشان می توانند به سایت اینترنتی abtasnad.post.ir مراجعه کنند و با وارد کردن کد پیگیری یا همان بارکد سند مالکیت از وضعیت صدور سند مالکیت خود مطلع شوند.

دقت کنید که این سامانه تنها برای پیگیری وضعیت صدور سند ملک می باشد؛ اگر شما قصد دارید که از وضعیت اعتبار سند خود مطلع شوید، باید از روش ذکر شده در بالا و با کمک شناسه یکتای استعلام سند ملک به سامانه سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وارد شوید و مراحل مربوط به استعلام سند ملک خود را انجام دهید

یکی از اطلاعاتی که در هنگام ثبت نام در سامانه کد یکتا املاک، متقاضیان ثبت نام ملزم به درج آن در سامانه می باشند، شماره یکتا سند مالکیت بوده که در این محتوا به طور کامل توضیح داده شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد