آشنایی با مضرات شپشک برنج

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با مضرات شپشک برنج
شپشک برنج که برخی آن را با نام حشره یا جوجوی برنج هم می‌شناسند، با نام علمی Sitophilus oryzae و نام عمومی Rice weevil آفت کوچکی است که به برخی محصولات از جمله برنج، گندم و ذرت می‌زند و از آن‌ها تغذیه می‌کند.

حشره برنج یا شپشک برنج ، با نام علمی سیتوفیلوس اوریزائه ، آفت های ریزی می باشند که به برخی محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، غلات و ... حمله می کنند و از این محصولات به عنوان غذای خود استفاده می کنند. این حشرات از نظر پزشکی خطرناک نیستند و موجب عفونت نمی شوند ولی به مواد غذایی آسیب می رسانند.

حشره برنج

یافتن این آفت ها در برنج مشکلاتی برای پاک کردن برنج و درست کردن برنج به وجود می آورد. اگر مقدار زیادی برنج خریداری نموده اید و به آن شپشک زده ، نگران نباشید ، با خواندن این مطلب می توانید روش هایی برای رفع شپشک برنج ، پیشگیری از زدن این حشرات به برنج بیاموزید.

شپشک برنج چیست و چه شکلی دارد؟

شپشک برنج آفت ریزی است که اندازه آنها 2 تا 3 میلی متر و رنگ آن ها قهوه ای مایل به سرخ تا سیاه است. لارو شپشک به رنگ سفید شیری است و پا ندارد . شپشک برنج می تواند پرواز کند و در تاریکی جذب نور می شود.

این شپشک ها به غلات و برنج حمله کرده و سوراخ های ریزی را در آنها به وجود می آورند. شپشک بالغ با سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می کند و حدود 30 روز زنده می ماند . این حشره می تواند روزی 4 تخم در مغز غلات می گذارد که لاروها پس از 3 روز از تخم ها خارج می شوند.

یک شپشک در طول عمرش می تواند 300 تا 400 تخم بگذارد. لارو ابتدا به شفیره و پس از 5 تا 16 روز به شپشک بالغ تبدیل می شوند. این شپشک ها موجب ایجاد عفونت یا انتقال بیماری نمی شوند و نیش نمی زند.

آیا شپشک برنج خطرناک است؟

از نظر پزشکی این حشرات بیماری زا نبوده و کاملا برای انسان بی خطر هستند و تنها آسیب آن مربوط به برنج می شود؛ به طوری که اگر این حشرات برای مدت طولانی در برنج بمانند، سبب پودر شدن و از بین رفتن برنج می شوند.ولی قطعا هیچ کس دوست ندارد برنجی را مصرف کند که در آن شپشک باشد. دقت داشته باشید که دلیلی ندارد پس از مشاهده شپشک در برنج، آن برنج را دور بریزید. شما به راحتی می توانید با به کاربردن راهکارهای زیر از ایجاد و یا تکثیر این حشرات جلوگیری کنید و یا در صورتی که برنج شما شپشک زده، آن را پاکسازی کنید و جلوی رشد مجدد آن را بگیرید.

آشنایی با مضرات شپشک برنج

عده­ ای تصور می­ کنند اگر برنجی شپشک زده باشد دیگر قابل استفاده نیست و خوردن آن باعث بیماری می­ شود اما در حقیقت چنین نیست. شپشک برنج به صورت مستقیم برای انسان خطری ندارد و نمی­ تواند ناقل هیچ گونه بیماری به انسان باشد اما مضرات شپشک برنج مربوط به آسیبی است که می­ تواند به غلات و خوراکی­های موجود در یک خانه یا انبار بزند و بیشتر ضرر آن جنبه ­ی اقتصادی دارد تا سلامتی. برای آشنایی با مضرات شپشک برنج و آسیب­ های ناشی از آن با ادامه­ ی مطلب همراه باشید.

پودر شدن برنج

یکی از مضرات شپشک برنج از بین بردن و پودر کردن دانه­ های برنج است. شپشک برنج به وسیله­ ی سر خرطومی که دارد برنج را سوراخ کرده و داخل آن تخم گذاری می­ کند. این تخم­ ها بعد از مدت زمانی به لارو تبدیل می شوند. مشکل از همین جا شروع می­ شود زیرا لاروها برای رشد شروع به تغذیه از مغز برنج می­ کنند و بعد از آنکه به اندازه­ ی کافی رشد کردند دیواره­ ی برنج را سوراخ کرده و از هسته­ ی برنج خارج می­ شوند. نتیجه­ ی این امر چیزی به جز پودر و پوک شدن دانه های برنج نیست. اگر به موقع متوجه شپشک برنج نشوید پس از مدتی از برنج چیزی جز پودر باقی نمی­ ماند. این امر در حجم انبوه می­ تواند ضررهای زیادی را تحمیل کند.

ظاهر ناخوشایند

یکی دیگر از مضرات شپشک برنج ظاهر زشت و چندش آوری است که به برنج می­ بخشد. طبیعتا هیچ کس دوست ندارد برنجی را مصرف یا خریداری کند که حشره­ های سیاه رنگی داخل آن حرکت کرده و یا مرده ­اند. هر چقدر هم که این حشرات عامل انتقال بیماری نباشند وجود آنها در برنج حس بدی ایجاد می­ کند. بدتر از شپشک لاروها هستند. حداقل شپشک­ ها با شستشو از بین می­ روند اما لاروها چنین نیستند و چون مثل برنج سفید رنگند ممکن است موقع پاک کردن متوجه آنها نشوید. تصور کنید بعد از پخت و هنگام خوردن کرم های کوچکی در ظرف برنج ببینید. قطعا هیچ چیز بدتر از این موضوع نیست به ویژه اگر مهمان نیز داشته باشید.

حمله به سایر مواد غذایی

از جمله مضرات شپشک برنج آسیب رسانی به سایر دانه­ های غلات موجود در خانه یا انبار است. زیرا همانطور که گفته شد این حشره علاوه بر برنج به سایر غلات مانند گندم و یا ماکارونی نیز علاقه­ مند است. اگر این حشره بتواند به خارج از گونی ­های برنج راه بیابد می­توان درد محیط آشپزخانه مشکلات دیگری نیز برای شما فراهم کند و سایر مواد غذایی و دانه­ های غلات شما را نیز درگیر کند پس هر چه سریعتر باید نسبت به از بین بردن آنها اقدام کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از شپشک زدن برنج و کاهش مضرات آن نگهداری برنج به صورت درست و اصولی است. برنج را باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. داخل برنج قرص برنج یا مواد گیاهی همچون سیر و فلفل و زنجفیل خشک بریزید. و مهم­تر اینکه برنج را به گونه ­ای قرار دهید که به دیوار یا روی زمین نچسبد و امکان گردش هوا در ان وجود داشته باشد. همچنین می توانید با روش های نگهداری برنج بیشتر آشنا شوید.

چنان­چه با وجود تمامی این تمهیدات باز هم برنج شما درگیر شپشک شد برای از بین بردن آنها برنج را مدت زمانی کوتاه جلوی آفتاب پهن کرده تا حشرات از آن خارج شوند. سپس برنج را الک کنید تا لاروها نیز از الک رد شده و برنج سالم باقی بماند. در نهایت با نگهداری درست از برنج می­توانید مضرات شپشک برنج را برای همیشه از ظرف برنج دور نگه دارید.

بهترین روش از بین بردن شپشک برنج

ممکن است شما پس از دیدن شپشک در برنجتان و پرسیدن روش های از بین بردن آن از دیگران، با پیشنهادهای مختلفی رو به رو شوید. ازجمله این پیشنهادات می تواند شامل الک کردن برنج، پهن کردن آن زیر نور آفتاب و… باشد اما هیچ یک از این راهکارها به راحتی، سرعت و تاثیرگذاری روشی که در زیر به آن اشاره می کنیم، نیست.برای استفاده از این روش تنها به یک پنکه و ظرفی با دیواره ی بلند مانند تشت یا سطل نیاز است. در این روش در یک فضای باز مانند حیاط یا بالکن، ظرف را با فاصله ی کم در زیر پنکه قرار می دهیم. اکنون از قسمت بالای پنکه، برنج را ذره ذره متمایل به جلو با زاویه ی مناسب می ریزیم طوری که برنج که سنگین تر است، در ظرف ریخته و شپشک ها که سبک ترند، به دورتر و خارج از ظرف پرتاب شوند. برای این که تاثیر این روش بیش تر باشد و برنج کاملا از شپشک ها پاک شود، می توان این کار را دو بار انجام داد.حتما این روش را باید در فضای باز انجام داد در غیر این صورت ممکن است شپشک ها دوباره به برنج یا به محیط خانه برگردند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه