نحوه صحیح شسشتو و خیساندن برنج

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه صحیح شسشتو و خیساندن برنج
برنج را پیش از بار گذاشتن قاعدتا” می خیسانند، مدت خیساندن برنج ممکن است از چند ساعت تا چند روز باشد.

بهتر است برنج را از روز یا شب قبل خیس نماییم اما ار فرصت این کار را نداریم حداقل ۳ تا ۴ ساعت قبل از طبخ برنج را خیس می گذاریم.

انواع بی شمار برنج وجود دارد و هر کدام دارای یک شیمی منحصر به فرد ، شکل و اندازه (مانند دانه بلند ، دانه متوسط یا دانه کوتاه) هستند.این عوامل بر روش پخته شدن برنج تأثیر می گذارد.در بیشتر آسیا ، شستشو کامل برنج بخشی جدایی ناپذیر از پخت برنج است.برنج سفید به طور کلی قبل از پخت و پز ، نیاز به یک شستشوی مناسب دارد تا پوشش نشاسته آن از بین برود و اینکار مانع از چسبیدن برنج زمان پخت میشود.برنج دانه بلند مانند باسماتی غالباً به همین دلیل شستشو می شود.البته شستشو باید به گونه ای باشد که فقط سبوس برنج از بین برود و مواد مغذی حیاتی موجود در برنج حفظ شود.البته برنج های غنی شده را نباید شستشو داد.ویتامین ها و مواد معدنی روی سطح برنج غنی شده اسپری می شوند و شستشو باعث می شود ، بسیاری از این مواد مغذی از بین بروند.در این مقاله شما را با نحوه صحیح شسشتو و خیساندن برنج ایرانی آشنا میکنیم.لطفا تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نحوه صحیح شسشتو برنج

برنج ها را درون یک کاسه بریزید.برای این منظور یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا بتوانید براحتی برنج را هم بزنید.شما میتوانید از یک سبد که دارای سوراخ های کوچک است استفاده کنید تا زمان شستشو آب به آرامی تخلیه شود.کاسه را پر از آب کنید تا جایی که برنج کاملاً پوشانده شود.بعد از آن برنج ها را با دست های تمیز خود هم بزنید.در این مرحله جهت جلوگیری از ریختن دانه های برنج ، به آرامی عمل کنید.کاسه را کج کنید تا آب حاوی نشاسته از ظرف بیرون بریزد.در این مرحله آب را در کف دست خود بریزید تا بتوانید هر برنجی را که خارج می شود ، صید کنید.
اگر آب به نظر کثیف یا مات ، سفید شیری بود ، می توانید این فرایند را برای بار دوم تکرار کنید.در این مرحله ، بسته به نوع برنج و نحوه فرآوری آن ، تعداد دفعات شسشتو متفاوت خواهد بود.یکی از تأثیرات اصلی شستشو ، از بین بردن نشاسته ای است که به خارج از دانه های برنج چسبیده است. در صورت عدم شستشو ، نشاسته می تواند باعث شود تا دانه های برنج به هم بچسبند.زمانی که میخواهید برنج را بخارپز کنید ، بهتر است ابتدا آن را بشویید تا نشاسته روی آن برداشته شود.برنجی که ما مصرف میکنیم ، ممکن است حاوی خاک ، حشرات ، سموم دفع آفات یا سنگهای کوچک باشد.بنابراین بعد از خرید برنج شمال و قبل از پخت آن ، بهتر است برنج شسشته شود تا این آلودگی ها از برنج جدا شود.البته در برخی از کشورها ، بیشتر برنج های تولید شده در داخل کشور قبل از فروش ، شسته شده و دارای آلودگی کمی هستند.

روش خیساندن برنج

نحوه خیس کردن برنج به این صورت است که شما مقداری برنج را که نیاز به پختن آن دارید را ابتدا شسته و سپس با دو برابر آب و به گونه ای که برنج از سطح آب فاصله داشته باشد در یخچال قرار میدهید. درباره زمان نگهداری اختلاف نظر وجود دارد برخی اعتقاد دارند که ۱۵ دقیقه نیز برای این کار کافی است اما برخی حداقل زمان را ۲۴ ساعت اعلام کرده اند. البته به نظر میرسد که چندین ساعت برای این کار مناسب خواهد بود.درباره نمکی که در هنگام خیساندن برنج اضافه میشود هم میتوان گفت به ازای هر ۳ پیمانه برنج یک قاشق نمک اضافه شود.

نکاتی درباره خیساندن انواع برنج

بهتر است هم برنج های ایرانی و هم خارجی را قبل از پخت بخیسانید.

  • خیساندن برنج قهوه ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد . البته ممکن است باعث کمتر شدن سبوس آن شود اما سم آرسنیک را نیز از بین خواهد برد.
  • خیساندن برنج دودی باعث کمتر شدن عطر و طعم دودی برنج میشود. بهتر است زمان خیساندن این برنج ها را کاهش دهید.
  • زمان خیساندن برنج کته همانند برنج دم کنی خواهد بود
  • برنج های تازه به دلیل کامل خشک نشدن بهتر است قبل از مصرف خیسانده شوند تا مدت زمان حرارت دیدن آنها کاهش یابد.

نگهداری از برنج خیسانده

شما میتوانید مقدار زیادی برنج را از قبل خیسانده و رفته رفته مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که امکان نگهداری برنج به این صورت بیش از ۵ الی ۶ روز وجود نخواهد داشت و از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

پخت برنج آبکش

قابلمه پخت برنج را با توجه به تعداد پیمانه ها انتخاب می کنیم. برای مثال برای ۴ نفر یک قابلمه که ظرفیت ۵ یا ۶ پیمانه برنج پخته داشته باشد را استفاده می کنیم تا برنج فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد. حدود دو سوم قابلمه را آب ریخته و روی اجاق گاز می گذاریم. وقتی آب جوش آمد، آب برنجی که از قبل خیس کردیم را خالی کرده و برنج را داخل قابلمه می ریزیم. زمانی که برنج را داخل قابلمه ریختیم، ۱ قاشق غذاخوری نمک نیز به آن اضافه می کنیم. اگر بخواهیم کمی خوش نمک تر شود، نیم قاشق مرباخوری دیگر نیز در آن نمک می ریزیم.

در حین جوش خوردن (دقت کنید که برنج حتماً باید جوش بخورد یا به بیان ساده تر قل بخورد) چند بار برنج را با کفگیر هم می زنیم و چند دانه از برنج برای تست برمی داریم. باید زمانی که برنج را بین دو انگشت له می کنیم، سطح دانه ها نرم شده و داخل دانه کمی سفت مانده باشد. تقریباً بر اساس نوع برنج، نرم شدن آن ۸ الی ۱۲ دقیقه زمان خواهد برد. البته این زمان بستگی به سلیقه افراد نیز دارد، اگر بخواهید برنج کمی زبر و سفت باشد باید اصطلاحاً برنج را زنده برداریم، یعنی زمان نرم شدن کمتری به آن بدهیم. به این نکته نیز توجه کنید که برنج ایرانی زودتر نرم می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه