ساعدنیوز
ساعدنیوز

شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه

  چهارشنبه، 03 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه
اگر بارها و بارها در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید و موفق به پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود همانند پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های مشابه نشده‌اید، شرایط عالی تحصیل در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آشنایی بیشتر با کشور ترکیه در همسایگی ایران

محل قرارگیری ترکیه روی نقشه به گونه ای است که هم قاره اروپا و هم قاره آسیا را پوشش می دهد. در طول تاریخ این کشور هم به عنوان سد و هم به عنوان پل بین دو قاره نقش آفرینی کرده است. بیشتر این کشور در بخش آسیایی واقع گردیده که آسیای صغیر یا آناتولیا را شامل می شود. ترکیه از شمال با دریای سیاه، از شمال شرقی با عراق و سوریه، از جنوب غربی و غرب با دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی با یونان و بلغارستان در ارتباط است. پایتخت این کشور آنکارا و بزرگ ترین شهر بندری آن استانبول است.

شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه

متقاضیان که نمرات بالاتری را کسب کنند وارد دوره های چهار ساله یا BA یا Bachelor’s Degree می شوند اما کسانیکه نمرات محدودتری را دریافت کرده اند به دوره های 2 ساله یا AA یا همان دوره کاردانی Associate’s Degree وارد می شوند. رشته هایی همچون دندانپزشکی و دامپزشکی به مدت 5 سال طول می کشند و برای تحصیل در رشته پزشکی باید 6 سال زمان اختصاص داده شود. پس از پایان دوره چهار ساله لیسانس دانشجو می تواند برای دوره های فوق لیسانس اقدام نماید که در حدود 2 سال طول می کشد و شامل دوره هایی با پایان نامه و بدون پایان نامه یعنی thesis و non-thesis می شود. برای ادامه تحصیل در رشته دکتری حتما باید مدرک فوق لیسانس دریافت شده باشد و دوره دکتری حداقل 4 سال طول می کشد. فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی می توانند مستقیما به دوره های دکتری و PHD راه پیدا کنند. درآمد اصلی دانشگاه های ایالتی فاندی است که سالانه به بودجه آن ایالت تعلق می گیرد. این مبلغ معادل 60% کل درآمد دانشگاه است.

برای ورود به دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان محلی و نیز دانشجویان بین الملل آزمون هایی در نظر گرفته می شود که سطح زبان متقاضی در آن مورد سنجش قرار می گیرد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه این است که متقاضی می تواند پیش از شروع سال تحصیلی در کلاس های زبان شرکت کند. این درحالی است که متقاضی برای ورود زودهنگام خود به دوره های زبان ترکی، هزینه اضافه ای را پرداخت نخواهد کرد. از آنجایی که تحصیل در ترکیه بیشتر به زبان های ترکی استانبولی و انگلیسی صورت می پذیرد و

ارائه مدارک مورد قبول دانشگاه های معتبر دنیا

به دلیل مدارک تحصیلی معتبری که در دانشگاه های کشور ترکیه اعطا می شود، هیچ نیازی به معادل سازی مدرک تحصیلی وجود ندارد و قابل ارائه در تمام دانشگاه های معتبر جهان و برای ورود به مقاطع بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال آینده تحصیلی درخشان هستید و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی به تحصیل مشغولید، و می خواهید وارد رشته هایی شوید که احتمال پذیرش تان در آن رشته ها در کنکور سراسری ایران کم است می توانید دانشگاه های دولتی و یا غیر دولتی ترکیه را برگزینید

تصویر

انواع دانشگاه های دولتی و غیردولتی با تنوع بالا

دانشگاه های ترکیه به دو دسته دانشگاه های دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. برای ورود به دانشگاه های خصوصی باید شهریه پرداخت شود این در حالی است که به غیر از هزینه ثبت نام اولیه، ورود به دانشگاه های دولتی این کشور تقریبا رایگان است و تنها با شرکت در آزمون سراسری دانشگاه می توانید با پرداخت مبلغ ناچیزی وارد دانشگاه های دولتی شده و تجربه تحصیل در ترکیه را با شرایطی بسیار راحت تر و هزینه هایی بسیار کمتر بدست آورید. علاوه بر این، کنکور سراسری این کشور و پذیرفته شدن در رشته های پرطرفداری چون زیر شاخه های پزشکی و تحصیل رایگان در ترکیه به مراتب آسان تر از پذیرفته شدن در رشته های مشابه در ایران است.

هزینه های تحصیلی ترکیه

هزینه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در ترکیه نسبتا مناسب است و بسته به برنامه درسی تفاوت دارد. هزینه ی دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بیش تر است و برای مثال هزینه ی گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی چیزی حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار هزینه دارد و همین هزینه در دانشگاه خصوصی تا ۲۰۰۰۰ دلار نیز افزایش پیدا می کند. هزینه ی گذراندن دوره ها در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی بیشتر از گذراندن همان دوره ها به زبان ترکی خواهد بود، مثلا هزینه ی دوره های انگلیسی حدود ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال و دوره های ترکی ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار در سال است.

برخی دانشگاه های برتر ترکیه

از دانشگاه های برتر ترکیه می توان دانشگاه آنادولو در شهر اسکی شهیر و دانشگاه سولیمان دمیریل در شهر ایسپارتا نام برد. دانشگاه سولیمان دیمریل از نظر تعداد دانشجو یکی از بزرگ ترین دانشگاه های ترکیه است و عضو برنامه تبادل دانشجوی اراسموس هست. دانشگاه آکدنیز در شهر آنتالیا نیز بخاطر عضویت در برنامه های تبادل دانشجو مانند مولانا و بولونیا یکی از محبوب ترین مقصدها برای دانشجویان خارجی است. در اکثر شهرهای دانشجویی مردم محلی به زبان انگلیسی هم صحبت می کنند و در کل ترکیه مقصدی هیجان انگیز و بی نظیر برای ادامه تحصیل خواهد بود.

نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی ترکیه از دو قسمت اصلی تشکیل می شود؛ آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی. آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه ای است و شامل آموزش عالی می شود که تمرکز اصلی این مقاله برروی آن است. آموزش غیررسمی شامل تمام فعالیت های برنامه ریزی شده در خارج و یا در کنار مدرسه است.

آموزش رسمی شامل موارد زیر می شود:

آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری که در مهدکودک و محیط های مشابه برای کودکان زیر سن ۶ سال ارائه می گردد.

آموزش ابتدایی: این آموزش برای تمامی کودکان اجباری است و در دوره ای هشت ساله برای کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال ارائه می شود.

آموزش متوسطه: دبیرستان یا هنرستان برای سنین ۱۵ تا ۱۸/۱۷ سال برگزار می شود.

آموزش عالی: این مورد شامل تمام موسسات آموزشی می شود که تحصیلات دانشگاهی را برای افراد فراهم می سازد.

آموزش عالی در ترکیه

در ترکیه، موسسات آموزش عالی حداقل دو سال آموزش عالی ارائه می دهند و دانشجویان را برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا آموزش می دهند. موسسات آموزش عالی شامل دانشگاه ها، دانشکده ها، موسسات، مدارس آموزش عالی، هنرستان موسیقی، هنرستان های آموزش عالی و مراکز پژوهشی می شود.

دانشگاه های ترکیه برای دانشجویانی که مقطع دبیرستان را به پایان رسانده باشند، در رشته های مختلف آموزش های تخصصی ویژه ای ارائه می دهد. هدف اصلی دانشگاه های ترکیه افزایش آموزش عالی به منظور جهانی سازی کامل دنیا از لحاظ کمیت و کیفیت می باشد. این اصل همیشه در برنامه ها و دوره های طراحی شده مد نظر قرار داده می شود. دانشگاه هایی که از چند واحد تشکیل می شوند، توسط دولت و به موجب قانون به عنوان موسسات مستقل دولتی در آموزش و پژوهش تاسیس شده اند. علاوه بر این، موسسات آموزش عالی که تحت نظارت و کنترل دولت هستند، می توانند توسط نهادهای خصوصی مطابق با رویه و اصول مندرج در قانون منوط بر این که غیرانتفاعی باشند، تاسیس گردند.

دوره های تحصیلات تکمیلی شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد که توسط موسسات برای مقاطع تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است. دوره های کارشناسی ارشد به دو دوره ی «پژوهش محور» و «آموزش محور» تقسیم می شود که حداقل مدت زمان این دوره ها دو سال می باشد. دوره های پژوهش محور شامل گذراندن دوره های خاص همراه با انجام و ارائه پایان نامه می باشد؛ این درحالی است که دوره های آموزش محور شامل کلاس های تحصیلات تکمیلی و پروژه های ترمی می شود.

برای مطالعه مقطع دکترا دانشجویان در ابتدا باید مقطع کارشناسی ارشد را گذرانده باشند. حداقل مدت زمان دوره دکترا چهارساله است که شامل کلاس ، آزمون جامع دکترا و آماده سازی و دفاع از رساله دکترا می باشد. دوره های آموزش تخصصی پزشکی که با دوره های دکترا برابری می کند، در دانشکده پزشکی و بیمارستان آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و سازمان بیمه اجتماعی کشور برگزار می گردد. دانشگاه ها علاوه بر شرایط پذیرش و برنامه آموزشی مطابق با قوانین و آئین نامه عمومی اتخاذ شده توسط مقررات شورای بین المللی، اختیار لازم برای تعیین دانشجویان پذیرفته شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (43 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس لو رفته از منزل شیک و لوکس نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش/چه هارمونی رنگ و گل های زیبایی! (عکس) کودکی و نوجوانی متفاوت امین میری، زهرمارخان سریال گیلدخت با تیپ کیوت/ مگه این همه تغییرممکنه؟ شوفرهایی که خواننده شدند +فیلم (فیلم) شرایط باورنکردنی و وحشتناک مردم کره شمالی که پنهانی توسط یک توریست ضبط شده است!! / زندگی با این شرایط از جهنم هم بدتره وقتی نجم الدین شریعتی قبر خودش رو توی بهشت زهرا میشوره+ویدیو/ چه حس عجیب و غریبیه! (فیلم) کشف حیرت آور انسان 475 هزار ساله در غار قلعه کرد / پیدایش رد انسان اولیه در ایران این ساعت در اختیار پزشک شما قرار می گیرد! (ویدئو) سوپرایز عاشقانه آقای داماد برای عروس جوان، جشن عروسی را عزا کرد (فیلم) مهارت تحسین برانگیز و عجیب دکتری که نوزاد مرده رو به زندگی برمیگردونه!/دستایی که واقعا معجزه کرد! صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی بهم گفت آیت الله، گفتم من طلبه ام گفت بنشین این کت شلواریا الکی به هم دکتر مهندس میگن بذار ما آخوندا هم به هم آیت الله بگیم +ویدئو😂👌 (عکس) جشن تولد ساده و شیک فریدون زندی بازیکن سابق تیم ملی در کنار پسر کیوتش / فقط نگاه پسرش به کیک رو ببین!!! (عکس) زیباترین سندرم دنیا متعلق به این دختر خانوم زیباس!/سندرمی که چشما درشت و کارتونی میشه! (فیلم) شوخی جنجالی و طنز مرتضی پورعلی گنجی با علیرضا بیرانوند بر روی آنتن تلویزیون که سوژه مخاطبان شد / از دستش انگار عاصی شده!!! لحظات پراسترس از عملیات جستجوی یسنا از دید کایت‌سواری که او را پیدا کرد/ حواشی داغ امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 (تصاویر) نگاهی به خونه و زندگی شیک و ایرانی پسند علیرضا بیرانوند/ میبینین استفاده از صنایع دستی چقدر خونه رو با اصالت نشون میده! سلفی پریچهر قنبری همسر اول شهاب حسینی در ماشینش در آمریکا با چهره ایی غمگین و بدون آرایش+عکس/ یعنی چی شده؟ حضور امیر قلعه نویی با سانتافه میلیاردی و خوش رنگ در کنار چهره‌های سینمایی و ورزشی معروف و خوش بش دسته جمعی و به یادماندنی در کنارهم +فیلم ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن | علت عجیب تر این اتفاق ! (فیلم) 6 حیوانی که بعد از مرگ زنده می مانند! /این حیوانات با سر بریده هم می توانند شما را بکشند! تصویر تکان دهنده شجاع خلیل زاده از بلایی که آرنج مهرداد محمدی در ورزشگاه یادگار امام تبریز بر سر لب و دندان او آورد/ واقعاً چرا اخراج نشد؟ زشت و کریه مثل این استوری امید نورافکن بعد از تساوی سپاهان مقابل پرسپولیس/ بازیکن رنگی به چه درد اصفهان می خورد؟! (عکس) 9 تصویر از خلاقیت عجیب و خنده دار مردم در استفاده از لباس‌ها/صنعت مد و فشن داره به جاهای باریک کشیده میشه! وریا غفوری و همسر زیبایش مونا اردلان در "کافه‌وریا" میزبان خانواده کُرد زبان و اصیل خود شدند/ میزبانی شبانه و دلپذیر و دورهمی خانواده بااصالت غفوری+عکس (ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه ژست فوق العاده جذاب و کودکانه خواهرزاده زیبا و خوشگل سردار آزمون،دلداری در هوای بهاری/ چقد خوشگل و نازنینه این دختر +عکس مانتو ساده و کت نقره کوب نفیسه روشن که ترکیبش باهم ست بینظیری رو ایجاد کرد+عکس/ برای ایده گرفتن زیادی خوب نیست! افشاگری دختر بلاگر سعید آذری گزینه مدیر عاملی استقلال درباره دوتابعیتی بودن پدرش پیرمرد پرحاشیه اصفهانی در ورزشگاه آزادی با این اظهارات عجیب و خلاف عادت جنجال به پا کرد/ خواستگاری دسته جمعی از بانوان پرسپولیسی +فیلم جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/دختربچه 4 ساله 5 روز اسیر آدم‌ربایان بود بغض‌ محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیت‌الله هاشمی 6 ماه قبل از فوت دید+ویدئو لغو پروازهای فرودگاه خرم آباد بخاطر یک عروسی! جمع و جور کردن بدون عیب و نقص اتاق به سبک نبات خانوم، دختر بانمک شاهرخ استخری+ویدیو/ بیچاره اون عروسکا که دست و پاشون له شد😂 ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟ شناور سپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی + فیلم شلیک موشک بالستیک از این شناور ماجرای مفقود شدن کارگر شهرداری؛ جستجو ادامه دارد خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...