شستن ظرف با دست بهتر است یا با ماشین ظرفشویی؟

  چهارشنبه، 16 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
شستن ظرف با دست بهتر است یا با ماشین ظرفشویی؟
امکان دارد تصور کنید که شستن ظروف در سینک ظرفشویی آب کمتری نسبت به ماشین ظرفشویی استفاده می شود، ولی به نظرتان این صحیح است؟ این روزها بیشتر ما درباره کم شدن مصرف آب خیلی دقت می‌کنیم، چنانچه شما هم به منظور کاهش مصرف آب قصد دارید که به جای استفاده از ماشین ظرفشویی با دست ظروف را بشویید، امکان دارد احتیاج باشد که در این باره نظرتان را عوض کنید.

دلایلی برای شستن ظرفها در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی حالا دیگر توی هر خانه ای پیدا می شود! ربطی هم به تعداد اعضای آن خانه ندارد. تعداد مهمان های کم یا زیاد ... بحران بی آبی .. مقدار انرژی مصرف شده ... اما چاره ای نیست! تکنولوژی ای که وارد خانه می شود، دیگر بیرون رفتنی نیست. شما کدام را انتخاب می کنید؟ شستن ظروف با دست به روش سنتی و یا استفاده از ماشین ظرفشویی؟ کدام بهتر است؟ دیگر گذشت آن روزهایی که با صرف زمان زیاد به شستن ظروف با دست می پرداختید و در نهایت موفق می شدید ظروف را تا حدی تمیز کنید. ماشین ظرفشویی های جدید به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر سازگاری با محیط، قدرت تمیزکنندگی بسیار بالایی دارند. اگر این دلایل شما را برای خرید یا استفاده از ماشین ظرفشویی قانع نکرده، در زیر با 5 دلیل محکم به شما ثابت می کنیم که شستن ظروف با ماشین ظرفشویی بسیار بهتر از شستن آن ها با دست است. بررسی ها نشان می دهد که همه میکروارگانسیم ها با شستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی از بین می روند ولی موقع شستن ظرف با دست فقط قسمتی از میکروب ها از میان خواهد رفت.

ماشین ظرفشویی ظرفها را تمیزتر می کند

شیر آب را باز نموده و درجه آبگرم کن را روی بالاترین اندازه ای که امکان دارد، بگذارید. حتما دستان شما داغی بیش از اندازه آب را نخواهد داشت و این درجه برای تمیزکردن کامل ظرفها کافی نیست. برای ازبین بردن کامل میکروب ها دمای آب باید حداقل 70 درجه سانتی گراد باشد و هیچ آبگرمکنی آب را تا این درجه گرم نخواهد کرد ولی ماشین ظرفشویی ظروف را در این دما تمیز می کند.

پوستر شستشوی ظرف در ماشیبن ظرفشویی

ابر یا اسفنج های ظرفشویی زبر و آلوده هستند

به جز زبر بودن، ابر ظرفشویی دارای مقدار زیادی باکتری است و امکان دارد استفاده از آن سبب انتقال ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا بشود. مطابق بررسی های انجام شده در دانشگاه آریزونا، در هر 2 سانتی متر مکعب یک ابر ظرفشویی، حدود 10 میلیون باکتری وجود دارد که کثیف تر از سنگ توالت خانه شماست و حتما نمی خواهید این همه میکروب و باکتری را به ظروفی که در آن ها غذا می خورید انتقال دهید! درست است که روش هایی برای تمیز و ضدعفونی کردن ابر و اسفنج های ظرفشویی وجود دارد ولی چه کسی می تواند هر روز این کار را انجام دهد؟

ماشین ظرفشویی با برچسب انرژی، در هزینه های خانه صرفه جویی می کند

امکان دارد به این علت که ماشین ظرفشویی شما قدیمی و پر سر و صداست از آن استفاده نمی کنید. ولی چنانچه آن را با یک ماشین ظرفشویی جدید با برچسب انرژی مناسب عوض کنید خواهید دید که هر ماه مبلغ قبض برق شما کمتر می شود و این مقدار سالانه رقم بسیاری خواهد شد. بنابراین در قیاس با شستن ظروف با دست، به این روش ماهیانه مقداری پول برای چیزهای دیگر باقی خواهد ماند.

با شست و شوی دستی، هزاران کیلوگرم آب را مصرف می شود

زمانی که ظرف ها را با دست می شویید، مقدار زیادی آب به هدر می رود. چنانچه دو سری ظرف هم اندازه داشته باشید و یک سری از آن ها را با دست و سری دیگر را با ماشین ظرفشویی بشویید می بینید که نه فقط شستن با ماشین ظرفشویی آب کمتری مصرف می کند، بلکه در زمان شما نیز صرفه جویی می شود. به جز این ماشین ظرفشویی برنامه های گوناگون متناسب با مقدار ظروف، زمان شست وشو، تنظیم درجه حرارت آب و ... هم دارد.

می توانید این وقت را صرف کار دیگری کنید!

به جز صرفه جویی در مصرف آب و برق، با استفاده از ماشین ظرفشویی در زمان خود هم می توانید صرفه جویی می کنید. تنها کافی است فکر کنید هر روز چند دقیقه زمان صرف شستن ظروف با دست می کنید، یک ساعت یا بیشتر؟ و تازه کاملا تمیز و ضد عفونی هم نخواهند شد! بنابراین به جای ایستادن پای سینک ظرفشویی و شستن ظرفها با دست که کار سخت و خسته کننده ای هم هست می توانید این زمان را صرف خود و کارهایی که دوست دارید بکنید.

وقتی که ماشین ظرفشویی نداریم، چگونه آب کمتری مصرف کنیم؟

هنگامی که صرف ناهار یا شام تمام می شود، مقدار زیادی ظرف در سینک آشپزخانه برای شسته شدن وجود دارد. برخی از افراد شستن ظروف با ماشین ظرف شویی را به دلیل آسان بودن و سرعت بالای آن انتخاب می کنند، اما اکثراً همان روش سنتی یعنی شست و شوی ظروف با دست را ترجیح می دهند. اگر مجبور هستید که ظروف را در سینک و دستی بشوئید، چند راهکار برای کاهش مصرف آب وجود دارد:

بگذارید ظروف (به اندازه ی کافی) جمع شوند

احتمالاً به جز یک نوجوان بازیگوش، هرکسی با دیدن انبوهی از ظروف نشسته ی جمع شده در سینک وسوسه می شود که فوراً آنها را بشوید. بهتر است که صبر کنید تا ظروف به اندازه ی کافی جمع شده و سپس آنها را بشوئید. اما در جهت تلاش برای جلوگیری از هدر رفت آب، بهتر است که پس از جمع شدن ظروف به حد کافی آنها را یکباره بشوئیم؛ چرا که شستن ظروف در چند نوبت در روز باعث افزایش مصرف آب و همچنین صرفِ زمان بیشتر خواهد شد؛ زیرا در این صورت شما فقط یک بار لازم است دستکش بپوشید، سینک را پر کرده و ظروف را شسته و خالی کنید.

از یک سطل استفاده کنید

اگر بخواهید یک سینک بزرگ بخرید، ممکن است برای شما هزینه ی بالایی در برداشته باشد. در عوض شما می توانید به صورت مؤثر با استفاده از گذاشتن یک سطل یا ظرف استوانه ای در درون سینک حجم آب مصرفی سینک خود را کاهش دهید. حتی از آن روش بهتر می توان با استفاده از یک تابه گود که در آن پاستا سرخ کردید، و در هر صورت باید شسته می شد، به جای آن سطل استفاده نمائید. علاوه بر سطل، می توان از زمان باز کردن شیر تا زمان گرم شدن آب، این میزان آب سرد را در یکی از سینک ها ذخیره نمود و از آن برای مصارف دیگر از جمله آشامیدن و تمیز کردن استفاده کرد که این امر از هدر رفت آب نیز جلوگیری میکند.

از آب کشی پایانی صرف نظر کنید

آیا یکی از مراحل کاری شما برای شستن بشقاب ها، آب کشی ظروف از صابون (آب باقی مانده روز ظروف با مقدار اندکی از مواد شوینده که بوی آن احتمالاً بر ظروف پس از خشک شدن نیز باقی می ماند.) است؟ در واقع نیازی به این کار نیست. هرچند ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما واقع مسئله این است که عوامل فعال در این مواد شوینده اصلاً سمی نیستند، پس مشکلی پیش نخواهد آمد اگر ظروف شسته شده اما صابونی خود را به صورت مستقیم روی آبچکان ظروف بگذارید تا خشک شوند. اما اگر خیلی خوشتان نمی آید از همان آب سردی استفاده کنید که در مرحله ی قبل در سطل ذخیره کرده بودید، بدین طریق یک قطره آب نیز هدر نمی رود. آبی که با آن دست و صورتتان را شُستید پس از پایان کار در باغچه بریزید.

از این آب مجدداً در باغچه ی خود استفاده کنید

محدودیت های جاری در زمینه ی آب به معنای این است که تمایل زیادی در استفاده از آب حاصل از شستن لباس برای استفاده در آبیاری باغچه وجود دارد، که البته می توان با آب شستن ظروف نیز همین کار را کرد. اگر شما نیز از ترفند سطل استفاده می کنید، از آب آبکشی و شست و شوی دست و صورت برای آبیاری باغچه ی خود استفاده کنید، با این کار گیاهان نیز از شما ممنون خواهند شد. از سطل یا ظرف استوانه ای استفاده نمی کنید؟ کارتان مقداری سخت تر می شود، اما غیر ممکن نیست؛ پس باید آب موجود در سینک را در سطل بریزید (از طریق مثلاً یک ملاقه ی گود بزرگ) و بعد سطل را در جایی که می خواهید خالی کنید.

از تکنیک شستن فوری (در محیط کار و بیرون از خانه)

تکنیک شستن فوری گزینه ی مناسبی برای شماست اگر باید یک یا دوتکه ظرف را بشوئید: سینک را پُر آب نکنید فقط بشقاب خود را زیر شیر گفته تا به اندازه ی کافی خیس شود مقداری از ماده ی شوینده را مستقیماً روی اسفنج بریزید و شروع به شستن کنید. و سپس به سرعت ظرف را آب بکشید. به عنوان یک جایزه اسفنج شما اکنون به میزان لازم خیس شده تا بتوان بدون پیش آبکشی فنجان قهوه و قاشق و چنگال خود را با آن بشوئید.

از مواد شوینده ی با کیفیت استفاده نمائید

مواد شوینده ی ضعیف و بی کیفیت هرچند ممکن است ظروف شما را تمیز کند، اما نیازمند شستن بیشتر و درنتیجه صرف زمان طولانی تر است. طولانی شدن فرآیند شست و شو آن هم وقتی که شما یک سینک پر از آب داغ کفی دارید شاید خیلی به نفعتان نباشد وممکن است مجبور شوید که آب موجود در سینک را تعویض کنید؛ چون که وِلَرم شده و دیگر خاصیت پاک کنندگی خود را (به نسبت آب داغ) از دست می دهد. در نتیجه انتخاب یک ماده ی شوینده ی با کیفیت بسیار حائز اهمیت است، چون که در بلند مدت باعث کاهش هزینه، زمان و مصرف آب می گردد.

بنابراین محققان دریافتند که ماشین ظرفشویی، ظروف را بهتر تمیز می کند، همچنین نیمی از افرادی که با دست ظروف را می شویند به سطح قابل قبولی از تمیزی نمی رسند. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲