سیبک فرمان چیست و چه وظیفه ای دارد؟

  سه شنبه، 21 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
سیبک فرمان چیست و چه وظیفه ای دارد؟
در گذشته بیشتر از سیبک های گریس دار استفاده می شد. سیبک های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک فرمان غافل شویم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،سیبک ها قطعاتی از خودرو هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می کنند. سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند و وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. وظیفه سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخ ها و وظیفه سیبک سیستم تعلیق، فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است. با ما در ادامه همراه باشید تا ضمن معرفی دقیق تر این قطعه، علائم خرابی سیبک را نیز بررسی کنیم و وظیفه این قطعه مهم در خودرو را شرح دهیم.

سیبک فرمان چیست؟

سیبک یکی از مهم ترین قطعات سیستم فرمان خودرو است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا به صورت هم زمان می شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند. این مقاله به طور ویژه به سیبک فرمان می پردازد. سیبک فرمان، بازوهایی دارد که به کمک آن ها، چرخش اتصالات خود را کنترل می کند.

سیبک فرمان چه وظیفه ای دارد؟

هر سیبک فرمان، از یک طرف به طبق ها و از طرف دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.

سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.

علائم خرابی سیبک فرمان چیست؟

اگر یکی از موارد زیر و سایر نشانه های خرابی سیبک فرمان را در خودروی خود مشاهده کردید، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از کجاست.

قطعات سیستم فرمان دچار فرسودگی می شوند.

تایرهای جلو، سایش غیر طبیعی دارند.

فرمان پذیری خودرو خوب نیست و از مسیر منحرف می شود.

فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی، به ویژه هنگام دور زدن می لرزد و به یک سمت می کشد.

فرمان، اصطلاحاً خلاصی دارد.

سگ دست ها به صدا می افتند.

چرا سیبک فرمان آسیب می بیند؟

از جمله عوامل مهم بروز مشکل در سیبک فرمان می توان به پارگی گردگیر سیبک، زنگ زدگی، خوردگی و هرز شدن مهره و رزوه پیچ سیبک اشاره کرد.

در گذشته بیشتر از سیبک های گریس دار استفاده می شد. سیبک های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک فرمان غافل شویم. در بیشتر موارد، بدون روغن کار کردن سیبک فرمان و مرغوب نبودن جنس سیبک باعث خرابی آن می شود. عامل دیگری که منجر به خرابی سیبک فرمان می شود، پاره شدن گردگیرهاست.

گردگیر سیبک در مجاورت آب و هواست، بنابراین عواملی مانند باران باعث پوسیدگی و پارگی آن می شود. نحوه رانندگی شما هم در بیشتر شدن عمر گردگیر مؤثر است. عبور سریع و با شدت از دست اندازها و نیز تصادف های سنگین باعث پارگی گردگیر می شود. برای دیرتر خراب شدن سیبک فرمان از گردگیرهای مناسب استفاده کنید. بوش های داخلی سیبک نیز ممکن است به مرور زمان و بر اثر کارکرد طولانی آسیب ببینند.

نکته: گاهی اوقات مشکلات مربوط به سیبک با گریس کاری برطرف می شود.

هر وقت حس کردید فرمان پذیری خودرو کم شده و از مسیر منحرف می شود، به سراغ تایرها بروید. سایش بیش از حد تایرها مهر تأییدی بر عملکرد نادرست سیبک فرمان است. اگر مواردی را که در قسمت قبل گفته شد، مشاهده کردید، برای تعویض این قطعه اقدام کنید. علت استفاده نکردن از کلمه تعمیر برای سیبک این است که این قطعه به صورت پرسی ساخته می شود و تعمیر شدنی نیست.

نکاتی درباره تعویض سیبک پراید

هزینه تعمیرات سیستم جلوبندی پراید نسبت به سایر خودروها کمتر است، اما شما می توانید با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد، همین هزینه کم را هم به صفر برسانید. علائم خرابی سیبک پراید همان مواردی است که در بالا ذکر کردیم. خود سیبک پراید نیز جزو قطعات گران قیمت نیست. انتخاب یک سیبک پراید کار سختی نیست، چرا که تمامی مدل های پراید از یک نوع سیبک فرمان استفاده می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (233 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر) عکسی از شوهر کم سن و سال فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس