سیم کلاچ خودرو چه زمانی باید عوض شود؟

  جمعه، 29 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
سیم کلاچ خودرو چه زمانی باید عوض شود؟
در صورتی که سیم کلاچ دچار هر گونه آسیب دیدگی غیر قابل تعمیر گردد، می توانید به تعویض سیم کلاچ اقدام کنید. ولی در این گونه موارد سعی کنید از نمونه ی استاندارد و فابریک برای جایگزینی سیم استفاده کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،در حال حاضر اکثر اتومبیل های موجود در کشور ما با دنده دستی به بازار عرضه می شوند که این موضوع بیانگر اهمیت کلاچ در چنین اتومبیل هایی است. برای به حرکت درآوردن و انتقال قدرت از موتور به چرخ ها کلاچ نقش ویژه ای را دارد. اما در کنار کلاچ که به یکی از ارکان اصلی در خودروهای دنده دستی تبدیل شده است، سیم آن هم نقش مهمی را دارد. یکی از مشکلات اساسی در این سیستم انتقال قدرت قدیمی، آسیب پذیر بودن سیم کلاچ خودرو است که بعد از خرابی دیگر کارایی خود را از داده و باید تعمیر یا تعویض شود.

راننده بعد از فشار دادن کلاچ باعث می شود که نیرو توسط سیم کلاچ به کیت کلاچ انتقال پیدا کند. هنگامی که پدال کلاچ فشرده می شود نیروی وارد شده، اهرمی که به صفحه کلاچ وصل است را به حرکت در می آورد، نتیجه چنین عملی آزاد شدن دنده و فراهم شدن شرایط برای تعویض آن است. عمل کرد سیم کلاچ در خودرو به همین سادگی است و تنها با کشیده شدن توسط نیروی وارد شده به پدال وظیفه خود را انجام داده است.

تعویض سیم کلاچ

بسیاری از مشکلات و علائمی را که برای خرابی سیم کلاچ عنوان کردیم با رگلاژ کردن آن مرتفع خواهد شد. اما باز هم شما باید مقداری به کارهای فنی اشراف داشته باشید؛ تا بتوانید با بازدید چشمی هم خرابی سیم کلاچ را تشخیص دهید و هم بتوانید آن را مرتفع کنید. در غیر این صورت باید کلا با تعویض سیم کلاچ این عیب را بر طرف نمایید.

این سیم ها بیشتر از محل اتصال به پدال و اهرم کلاچ و یا محل خمید گی آن پاره می شوند. پس هرگونه سایش و پارگی در چند عدد از رشته های سیم های فولادی در آن نشانگر این است که، سیم ها به زودی پاره خواهند شد و شما نیاز به تعویض سیم کلاچ خواهید داشت.

اما اگر پس از بازدید متوجه شدید؛ که سیم کلاچ بسیار خشک است و در درون غلاف پلاستیکی خود به راحتی حرکت نمی کند و یا اینکه سیم دچار تابیدگی شده است، در این صورت لازم نیست که سیم را تعویض کنید. بلکه در صورت تابیدگی می توانید آن را باز کرده و دوباره به صورت صحیح آن را متصل کنید.

اما در صورتی که سیم خشک شده باشد، می توانید با ریختن مقداری روغن ویا گریس بر روی سیم کلاچ، کاری کنید تا سیم ها بتوانند در پوشش لاستیکی خود به راحتی حرکت کنند.

اصطکاک و خمیدگی بیش از حد، دو عامل خرابی در سیم های کلاچ هستند. هر دو عامل ضمن خشک و دشوار کردن عمل کلاچ گیری، عمر مفید سیم کلاچ را تا حد زیادی کاهش می دهند.

ولی در مواردی مانند این که:

سیم در بعضی از قسمت ها دچار بریدگی شده و رشته های آن از هم جدا شده اند.

روکش پلاستیکی که سیم در داخل آن قرار می گیرد، قطعه قطعه شده و سیم نمی تواند به راحتی در درون آن جابجا شود.

خود سیم کلاچ رشته رشته و از هم سوا شده اند و به سختی در درون غلاف پلاستیکی خود قرار می گیرند.

سیم کلاچ به حدی خشک و غیر قابل انعطاف است؛ که حتی با روغن کاری هم ترمیم نمی شود.

باید حتما به تعویض سیم کلاچ بپردازید.

پس عواملی مانند تابیدگی بیش از حد سیم، پاره شدن روکش پلاستیکی، بریدگی بعضی از رشته های سیم، رشته رشته شدن سیم کلاچ، خشک شدن بیش از حد سیم که دیگر با روعن کاری هم قابل ترمیم نیست، همه عواملی هستند که موجب تعویض سیم کلاچ خواهند شد.

چگونه به سیم کلاچ رسیدگی کنیم؟

به منظور سهولت در تعویض دنده و داشتن یک کلاچ نرم و راحت، باید به سیم کلاچ مانند قطعات دیگر اتومبیل رسیدگی کنید.پس لازم است، هر چند ماه یک بار سیم کلاچ را به چند قطره روغن یا گریس آغشته کنید، تا در روکش لاستیکی خود بدون ایجاد اصطکاک به عقب و جلو حرکت کند.

ضمن اینکه نباید هیچ جای سیم دچار تابیدگی باشد و یا بیش از حد کشیده و سفت شده باشد. بهتر است محل اتصال سیم به پدال و اهرم کلاچ و یا محل خمیدگی را بیش از بقیه ی موارد بررسی کنید. چرا که این قسمت اصطکاک بالایی را تحمل می کند و به خاطر همین بیشترین فرسودگی نیز در همین نقاط سیم اتفاق می افتد.

این سیم در قسمت سر و انتهای خود دارای دو خار بسیار ساده است؛ که با بستی سر و ته سیم کلاچ را نگه داشته است و آن را به پدال و اهرم کلاچ متصل می کند.

قسمت تنظیم هم معمولا در نزدیکی اهرم کلاچ و بر پوسته ی گیربکس قرار دارد و شما به وسیله ی پیچاندن دو پیچ مختلف می توانید میزان کشش سیم و ارتفاع مناسب پدال را تنظیم کنید.

در صورتی که سیم کلاچ دچار هر گونه آسیب دیدگی غیر قابل تعمیر گردد، می توانید به تعویض سیم کلاچ اقدام کنید. ولی در این گونه موارد سعی کنید از نمونه ی استاندارد و فابریک برای جایگزینی سیم استفاده کنید.

بعضی از این سیم ها با داشتن قابلیت تنظیم طول در آنها، برای هر خودرویی قابل استفاده هستند و تنها کافی است که شما طول آن را تنظیم کنید. در ضمن همیشه پیش از نصب سیم کلاچ بهتر است، کل سیم را با گریس و یا روغن آغشته کنید و بعد آن را در جای خود قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان