ساعدنیوز
ساعدنیوز

سیستم آموزش مدارس ایرانی ها در ترکیه

  دوشنبه، 08 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
سیستم آموزش مدارس ایرانی ها در ترکیه
ترکیه این روزها به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت در میان مردم ایران تبدیل شده است. خوشبختانه سیستم آموزشی مدارس ترکیه علاوه بر دارا بودن کیفیت بالا، گزینه‌های متفاوتی ارائه می‌دهد که می‌تواند انواع سلیقه‌ها با انواع امکانات مالی

ترکیه کشوری اوراسیایی است که از دو بخش آناتولی و تراکیه تشکیل شده است . بخش آناتولی این کشور در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده و بخش تراکیه در منطقه بالکان یعنی در جنوب شرق اروپا قرار دارد . ترکیه از سمت شرق با کشور های ایران ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، و از سمت جنوب شرقی با عراق و سوریه و از سمت شمال غربی با بلغارستان و یونان همسایه است . البته این کشور با دریای سیاه از سمت شمال ، با دریای مرمره و اژه از سمت غرب و با دریای مدیترانه از سمت جنوب غرب مرز آبی مشترک دارد . ترکیه با مساحت ۷۸۳۵۶۲ کیلومتر مربع سی و هفتمین کشور جهان از نظر وسعت به شمار می آید . این کشور از نظر آب وهوایی کوهستانی و نسبتا پر باران است . جمعیت این کشور حدود ۷۷ میلیون نفر برآورد شده که اکثر آن ها مسلمان سنی هستند . مدرسه ایرانی ها در ترکیه به دو بخش ابتدایی و متوسطه تقسیم می شود که از سوی دولت تامین بودجه شده و مدیریت می شوند .

تحصیل در مدارس ترکیه رایگان ، اجباری و ۱۲ ساله است . البته تعدادی مدارس بین المللی در این کشور وجود دارد و دانش آموزانی که با والدین خود به این کشور مهاجرت نموده اند ، می توانند در این مدارس بین المللی غیر دولتی به زبان دلخواه خود تحصیل نمایند که این نیز تابع قوانین تحصیل و اعزام دانشجو به ترکیه می باشد. ایران یکی از کشور هایی است که برای سهولت زندگی و تحصیل مهاجرین ایرانی در ترکیه مدارسی غیر دولتی و نمونه دولتی در این کشور تاسیس نموده است و امکان تحصیل به زبان فارسی و مطابق با نظام آموزشی ایران را برای مشتاقان تحصیل به این زبان و روش فراهم کرده است .

سیستم آموزش مدارس ایرانی ها در ترکیه

سیستم آموزش این مدارس همان طور که ذکر گردید کاملا منطبق با سیستم آموزش و پرورش داخل ایران می باشد. ولیکن روزهای حضور در مدرسه به جای شنبه تا چهارشنبه که در ایران رایج است در ترکیه از روز دوشنبه تا جمعه می باشد. ساعات تدریس با توجه به مقاطع تحصیلی می تواند متفاوت باشد. البته که در اکثر این مدرسه ها کلاس های فوق برنامه نیز رواج داشته و برگزار می گردد. در بیشتر مواقع کلاس ها مختلط برگزار می گردد مگر این که تعداد دانش آموزان ثبت نام شده از هر دو جنس به میانگین رسیده باشد که در آن صورت امکان تشکیل کلاس ها به صورت جداگانه نیز وجود خواهد داشت.

ثبت نام در مدارس ایرانی در ترکیه از اوایل تیر ماه شوع می شود و نحوه ی آموزش و سیستم تدریس منطبق با سیستم آموزشی داخل ایران می باشد. کلاس ها فقط در شیفت صبح دایر خواهد بود و در شیفت بعد از ظهر کلاس های فوق برنامه تشکیل می گردد.کتاب هایی که توسط معلمان تدریس می گردد کتاب های همان مقطع می باشد که در ایران تدریس می گردد. باید بدانید که یکی از ملزومات تحصیل در این مدرسه ها داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و افرادی که به هر دلیلی تابعیت جمهوری اسلامی ایران از آن ها سلب گردیده است مجاز به ثبت نام در این مدارس نمی باشند.

تصویر

مزیت های تحصیل در مدارس ایرانی در ترکیه

  • تحصیل به زبان فارسی در صورتی که کودک به زبان ترکی و انگلیسی آشنایی نداشته باشد.
  • تحصیل با توجه به سیستم آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
  • امکانات آموزش مناسب تر از ایران
  • هزینه پایین ثبت نام
  • و … .

مدارک مورد نیاز ثبت نام

  • مهر شدن تمام کارنامه های دانش آموز در تمامی مقاطع تحصیلی به غیر از پیش دانشگاهی قبل از ثبت نام در آموزش و پرورش منطقه
  • مهر شدن کارنامه مقطع پیش دانشگاهی توسط آموزش و پرورش استان
  • کارت اقامت یکساله برای دانش آموز
  • اصل پاسپورت دانش آموز
  • اصل شناسنامه دانش آموز به همراه کپی
  • شش قطعه عکس ۴*۳ جدید از دانش آموز
  • کارنامه قبولی پایه قبلی دانش آموز
  • دفترچه سلامت
  • گواهی انتقال که به تاییده آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد
  • پرداخت هزینه ثبت نام در مدرسه

شهریه ثبت نام

  • شهریه ثبت نام با توجه به مقطع و پایه ی تحصیلی متفاوت خواهد بود. به طور متوسط از ۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار در سال. در زیر سعی شده است تا به صورت میانگین به این هزینه ها پرداخته شود:
  • متوسط هزینه ثبت نام در مقطع پیش دبستانی ۴۵۰ دلار می باشد
  • متوسط هزینه ثبت نام در مقطع دبستانی ۵۰۰ دلار می باشد
  • متوسط هزینه ثبت نام در مقطع متوسطه اول ۶۵۰ دلار می باشد
  • متوسط هزینه ثبت نام در مقطع دبیرستان تا پیش دانشگاهی ۸۵۰ دلار می باشد.

ملزومات و مدارک لازم جهت ثبت نام

  • پر کردن فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • وجود حداقل دو صفحه ی خالی در پاسپورت
  • یک برگه ویزای الکترونیکی
  • معافیت ویزا
  • اجازه نامه اقامت
  • یک قطعه عکس ۴*۶
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی که به تایید وزارت آموزش و پرورش ایران رسیده باشد.
  • گردش حساب مالی در دو ماه اخیر ( وجود حداقل ۳۰۰۰ یورو برای اقامت به مدت ۶ ماه)
  • اجاره نامه منزل و یا قرارداد خوابگاه

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (82 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...