دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

سلیمانی و حَرَم 

چهارشنبه، 13 دی 1402
کد خبر: 369505
سلوک فکری و معنوی شهید سلیمانی را از منظرهای مختلفی می توان مورد تحلیل قرار داد. هر کسی از زاویه دیدِ خودش به این مسأله نظر می کند. این البته ریشه در تضلّع عجیب شخصیت این شهید والامقام دارد. محمد رنجبر پژوهشگر و فعال فرهنگی در یادداشتی به مناسبت سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی از منظری فیلسوفانه و متذکرانه به سلوک فکری و عملی شهید سلیمانی میپردازد.

چهار سال از شهادت سردار سلیمانى گذشت؛ چنان است که بگوییم چهل سال است از عروج او مى‌گذرد. اکنون او دیگر در عالم خاکى و در عالم موجود نمى‌زید؛ وجود او در عدم حضور دارد، یعنى عدمیّت او وجود او را حاضر و ساطع مى‌سازد. حضور او به معناى غنودن و سُکنى داشتن او در Heimat ایران است. بیاییم کمى در این هَیمات تأمل کنیم. او مى‌گفت: «ایران حَرَم است!» داعى این مقال چیست؟ او با این تفکر به دنبال چه بود؟ حَرَم یعنى چه؟

هر آدمى چه در ساحت فردى و چه در ساحت جمعى نیازمند داشتن مکان است. این مکان داراى ویژگى‌هایى است که او را از هر گزندى مصون مى‌سازد. گزند چه از انواع طبیعى آن و چه از نوع غیرطبیعى و مصنوعى‌اش. یعنى او به دنبال داشتن آرامش، آسایش و در یک کلام داشتن حریم و حیاء است. این حریم و حیاء به او اجازه مى‌دهد که بزید؛ که احساس کند زنده است و زندگى مى‌کند. که در کنار کسان و خویشان و خانواده‌اش بغنود. اما این خانه و کاشانه داشتن، این زیستن، بدون رنج و مرارت و بدون سختى به‌دست نمى‌آید. او براى این حریم و حیاء باید بهایى بپردازد. اما این بهاء چیست؟

ما در خلأ زندگى نمى‌کنیم. ما براى داشتن خان ـ و ـ مان و سکنى داشتن و کاشانه در کنار یکدیگر درون سرزمین و آنچه بدان وطن مى‌گوییم، بنا و سکنى مى‌گزینیم. پس نخست به چیزى به نام سرزمین و کشور نیازمندیم. این نیاز ما را وامى‌دارد که حدود و ثغور آن را از هر گزندى مصون داریم تا بتوانیم آن حریم و حیاء فردى را براى خود ایجاد کنیم. اینجاست که پاى پرداخت بهاء به میان مى‌آید. سلیمانى در اندیشه ایجاد این «حریم و حیاء» بود. مقال او در این باره که مى‌گفت «ایران حَرَم است!»، صراحتآ بناى همین «حریم ـ و ـ حیاء» بود. حَرم؛ به چه معناست؟ ساده‌ترین و آشناترین معنا براى حَرَم، این است که «جاى اَمن!»؛ جایى که مى‌شود در آنجا غنود، در آنجا داشت آنچه مى‌باید داشت؛ آرامش، آسایش، فراغبال! Heimat، حریم، حَرَم از یک جنس‌اند. از یک خاستگاه و سرچشمه‌اند.

حال باید از تک تک آدمیان این سرزمین بپرسیم که: نسبت شما با این حَرَم چیست؟ آیا شمایان در یک شبانه‌روز چقدر به ایران مى‌اندیشید؟ آیا حاضرید براى آن بهایى بپردازید چنانکه سلیمانى پرداخت؟!

در اینجا مى‌خواهم نکته‌اى را یادآور شوم که زمان بسیارى است بدان مى‌اندیشم و آن این است که «جان» سلیمانى در مقابل بهایى که او براى ایران پرداخت بسى عظیم‌تر و گرانسگ‌تر است. اینکه او «امر قربانى» را پذیرفت و تا کجا باید براى تداوم صیرورت و صیانت این سرزمین این امر تداوم داشته باشد؟ چرا او در پاسخ به پُرسش کجا مى‌روید، گفت به قربانگاه!؟

او ما را در مقابل آزمونى سخت و سنگین قرار داد. اینکه ما بدون او مى‌توانیم این حرم را پاس بداریم؟ پاسداشت این سرزمین همیشه نیازمند آرش است. کسى که حدود و ثغور این خاک را با شیره جانش آبیارى کند. اکنون او بر فراز این سرزمین در حال نظاره ماست. در اندیشه اینکه ما را چه مى‌شود؟


2 پسندیدم 3 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه ها
عباس ابن علی
7 ماه پیش

آخی روحت شاد سردار مظلومان خدا لعنتت کنه ترامپ بی شرف
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکبر عبدی : وقتی می گفتم اردبیلی هستم بابام عشق می کرد و میگفت ببین علی دایی هم میگه اردبیلی هستم
خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی در تزئین ترسناک آش دندونی فرزندش+عکس/ با دیدن این دندونای بقیه هم از ترس می‌ریزه😂
نگاهی به حضور بازیگران در کافه رستوران سنتی شهاب حسینی در لواسان؛ از ریما رامین فر و همسرش تا رضا صادقی+عکس
حضور هنرمندان و چهره های سرشناس در مراسم تشییع محمدرضا شجریان/ از سحر دولتشاهی به عنوان عروس تا مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور+عکس
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ویدیو/ رمزگشایی از نمادهای ایران باستان در نقوش درختان سرو و گل‌های 12 پر حکاکی شده در تخت‌جمشید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟