ساعدنیوز
ساعدنیوز

سوالات عجیبی که به عنوان تست هوش از امثال نابغه ۱۱ ساله ایرانی می‌پرسند!

  یکشنبه، 12 خرداد 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
سوالات عجیبی که به عنوان تست هوش از امثال نابغه ۱۱ ساله ایرانی می‌پرسند!
ساعد نیوز: در طول هفته گذشته، خبری از شگفتی‌ساز شدن نوجوانی ایرانی موجب شد بار دیگر مفهوم هوش بر سر زبان‌ها بیفتد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند روز اخیر سوالات زیادی درباره  «تارا شریفی» دختر ایرانی الاصل مقیم انگلیس مطرح شده است. دختری که توانسته است با کسب نمره هوش ۱۶۲ از نظر ضریب هوشی جایگاهی بالاتر از «اینشتین» و «استیون هاوکینگ» به دست آورد. در پرونده امروز ابتدا مقدمه‌ای را درباره مفهوم هوش مطرح می‌کنیم. سپس شما را با دو آزمون پرکاربرد سنجش آشنا خواهیم کرد و در پایان به برخی سوالات رایج در زمینه هوش پاسخ خواهیم داد، سوالاتی مانند این که «برای سنجش هوش‌مان باید چه کنیم؟»، «آیا باید به هوش فرزندان‌مان اهمیت بدهیم؟»، «برای تقویت هوش چه کار‌هایی می‌توانیم انجام دهیم؟» و ....

تقسیم‌بندی جالب تعریف هوش به قبل و بعد از قرن بیستم

باهوش دقیقا کیست؟!

هوش یکی از مفاهیمی است که تعاریف زیادی درباره آن ارائه شده که هر تعریف به جنبه‌ای از هوش توجه دارد. طراحی بیش از ۲۰۰ ابزار اندازه‌گیری هوش، نشان دهنده نظرات متفاوت سازندگان این آزمون‌ها درباره ماهیت هوش و بهترین راه اندازه‌گیری کارکرد عقلانی آن است. از بین تعاریف متعددی که برای هوش ارائه شده است، می‌توانیم این تعریف را از «دنیل رابینسون» وام بگیریم که: «هوشمندی برای هر موجود به عنوان توانایی آن موجود در حل مسئله‌هایی که با آن مواجه است، تعریف می‌شود.»

هوش همان حافظه است؟

تا چند قرن پیش، هوش بیشتر با حافظه مترادف بوده است. کسانی که اشعار زیادی از گذشتگان را حفظ بودند یا کتاب‌های زیادی را در ذهن داشتند یا پای حرف بزرگان نشسته بودند و حرف‌های آن‌ها را با دقت و جزئیات به خاطر داشتند، هوشمند محسوب می‌شده‌اند، اما توجه به هوش و اندازه‌گیری آن در دوران صنعتی شدن جهان، جدی شد. دورانی که زندگی شهری پیچیده‌تر شد و به تدریج به نظر می‌رسید که توانایی انجام کار‌های روزمره و ساده، برای همراه شدن با جامعه شهری کافی نیست. از ابتدای قرن بیستم سنجش هوش وارد مرحله جدیدی شد و بروز جنگ‌های جهانی و نیاز مبرم ارتش‌های درگیر در این جنگ‌ها به نیرو‌های زبده، فرایند طراحی و ساخت انواع آزمون‌های هوش را سرعت بخشید.


آشنایی با ۲ نمونه از معتبرترین آزمون‌های کنونی هوش در دنیا

«استنفورد- بینه» و «وکسلر» چی می‌پرسند؟

 
تصویر
 

پرکاربردترین آزمون‌های کنونی هوش در دنیا، آزمون هوش «استنفورد- بینه» و مجموعه آزمون‌های هوش «وکسلر» است که در ادامه نکاتی درباره این دو شیوه ارزیابی هوش، مطرح می‌شود.

آزمون هوش «استنفورد – بینه»

«آلفرد بینه» (۱۹۱۱- ۱۸۵۷) اولین فردی نبود که ابزاری برای اندازه‌گیری هوش ساخت، ولی آزمونی که او طراحی کرد و نسخه‌های بعدی آن، جزو بانفوذترین ابزار‌های سنجش توانایی ذهنی کودکان بوده است. «بینه» روان شناس فرانسوی در سال ۱۹۰۵ آزمونی طراحی کرد که ۳۰ سوال و تکلیف داشت. در سال ۱۹۱۶ روان شناس آمریکایی به نام «لوئیس ترمن»، بازنگری‌هایی در این آزمون انجام داد و به نام آزمون «استنفورد-بینه» آن را منتشر ساخت. نتیجه این آزمون به صورت هوشبهر یا IQ نشان داده می‌شد که عبارت بود از سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی ضربدر ۱۰۰. بنابراین هوشبهر کودک شش ساله‌ای که سن عقلی او هشت بود، معادل ۱۳۳ می‌شد (۱۰۰*۶/۸). جدیدترین نسخه آزمون استنفورد-بینه که ویراست پنجم این آزمون است (یا SB۵) در سال ۲۰۰۳ تهیه شده است. با این حال، آزمون استنفورد-بینه همچنان یکی از آزمون‌هایی است که پایایی بسیاری دارد و در آزمون‌گیری از کودکان، تشخیص عقب ماندگی ذهنی و پیش‌بینی و توضیح پیشرفت تحصیلی استفاده می‌شود. در ادامه به مواردی از سوالات این آزمون اشاره شده است که برای‌تان جالب خواهد بود.

آزمون «وکسلر»

دیوید وکسلر (۱۹۸۱- ۱۸۹۶)، روان شناس آمریکایی آزمون‌های هوش را برای رده‌های سنی مختلف طراحی کرد. رده‌های سنی پیش‌بینی شده عبارت اند از: «گروه سنی ۲.۵ تا ۷ سال، گروه سنی ۶ تا ۱۶ سال و گروه سنی ۱۶ تا ۹۰ سال.» مقیاس هوش کودکان وکسلر (WISC) که در سال ۱۹۴۹ تهیه شد در اصل برای کودکان ۵ تا ۱۵ ساله طراحی شده بود. آخرین ویراست مقیاس هوش کودکان وکسلر (ویراست ۵) یا (WISC-V) از سال ۲۰۱۴ برای کودکان بین ۶ تا ۱۶ سال انتشار یافته و هم اکنون در ایران نیز هنجاریابی شده و قابل استفاده است. همچنین مقیاس هوش پیش‌دبستانی‌ها و دبستانی‌ها (WPPSI) توسط دیوید وکسلر در سال ۱۹۶۷ طراحی شد و در سال‌های بعد مورد بازبینی قرار گرفت. هم اکنون جدیدترین نسخه این آزمون (ویراست ۴) یا (WPPSI–IV) از سال ۲۰۱۲ انتشار یافته است و کودکان بین ۲.۵ تا ۷ سال را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ادامه اولین مقیاس هوشی وکسلر در سال ۱۹۳۹ به منظور سنجش هوش بزرگ سالان انتشار یافت. این مقیاس بعد‌ها تجدید نظر و در سال ۱۹۵۵ با عنوان مقیاس هوشی وکسلر برای بزرگ سالان (WAIS) منتشر شد. ویرایش چهارم این آزمون (WAIS-IV) که جدیدترین ویرایش کنونی نیز هست، در سال ۲۰۰۸ انتشار یافته است. این آزمون برای سنجش افراد از ۱۶ تا ۹۰ سال کاربرد دارد. در جدول پایین به تعدادی از سوالات این آزمون مربوط به نسخه سوم اشاره شده است.

پاسخ‌هایی به رایج‌ترین سوالات درباره هوش و چگونگی سنجش آن

آیا امکان سنجش آنلاین هوش وجود دارد؟

حال که با آزمون‌های پرکاربرد هوش آشنا شدید، به برخی سوالات رایج در این زمینه که معمولا از روان‌شناس‌ها پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

برای تقویت هوش چه کار‌هایی می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر طبق گفته «دنیل رابینسون»، هوشمندی را به عنوان توانایی موجودات در حل مسئله‌هایی که با آن مواجه هستند، تعریف کنیم بنابراین برای این‌که فرد هوشمندی باشیم، لازم است ابتدا به حوزه کاری خود نگاهی بیندازیم و ببینیم در چه حوزه‌هایی نیازمند یادگیری و تقویت مهارت‌های خود هستیم. واضح است که الگوی یادگیری و مهارت آموزی ما نقش مهمی در ایجاد رفتار‌های هوشمندانه ما ایفا می‌کند. از جمله نکاتی که امروزه، کم و بیش بر سر آن توافق وجود دارد این است که دانش‌آموزان و دانشجویان در دوران معاصر باید تلاش کنند دانش و تخصص خود را به شکل T گسترش دهند. به این معنا که از بسیاری حوزه‌ها، کم و بیش چیز‌هایی بدانند و در حوزه‌هایی معدود، بسیار عمیق بیاموزند. شرح و تفصیل این موضوع را در مقاله‌های بعد که در صفحه خانواده و مشاوره چاپ خواهد شد، پیگیری خواهیم کرد.

آیا به هوش فرزندان‌مان اهمیت بدهیم؟

قطعا پاسخ ما به این سوال مثبت است، اما توصیه ما بر این است که در آموزش کودکان، تا حد امکان از شتابزدگی پرهیز شود. شتابزدگی والدین – در ایران و جهان – باعث می‌شود که فرزندان ما در پنج سالگی، توانایی‌هایی را بیاموزند که برای حل مسائل در ۱۰ سالگی نیاز دارند و در ۱۰‌سالگی توانمندی‌های مربوط به حل مسائل ۱۴ سالگی را بیاموزند و به همین شیوه همواره شتابزده آموزش ببینند. دستاورد این شتابزدگی در آموزش فرزندان، گاهی اوقات به شکل طنزآمیزی به مخروط وارون یادگیری تبدیل می‌شود.

هزینه سنجش هوش چقدر می‌شود؟

اجرای آزمون حدود سه جلسه طول می‌کشد و هزینه جلسات نیز طبق تعرفه سازمان نظام روان شناسی، مصوب شده و هر سال مشخص می‌شود. هم اکنون برای شهری مانند مشهد، حداقل این هزینه ۱۸۶ هزار تومان می‌شود.

آیا امکان سنجش آنلاین هوش وجود دارد؟

بله، وجود دارد. هم در سایت‌های فارسی زبان و هم در سایت‌های انگلیسی زبان این امکان تا حدودی وجود دارد اما توصیه اکید ما این است که برای سنجش هوش، به روان شناس بالینی دارای صلاحیت مراجعه کنید، به دلیل این که در آزمون هوش، علاوه بر پاسخ به سوالات، مصاحبه و مشاهدات آزمونگر در نتیجه آزمون دارای اهمیت است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (239 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (213 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (98 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (79 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (69 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ خلاقیت منحصربفرد محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاهی برای دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...