سیستم کروز کنترل خودرو چه زمان هایی غیر فعال میشود؟

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
سیستم کروز کنترل خودرو چه زمان هایی غیر فعال میشود؟
در بسیاری از خودروها سیستم کروزکنترل از عملگر خلأ استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به شیر کنترل الکترونیکی مجهزند که میزان خلأ را ازطریق دیافراگم کنترل می‌کنند. عملکرد سیستم دیافراگمی بسیار مشابه بوستر ترمز است.

در بسیاری از خودروهای مدرن، آپشنی اضافه شده است که به Cruise Control یا سیستم کنترل سرعت یا سیستم ناوبری اتوماتیک معروف است. در این تکنولوژی، راننده سرعت دلخواه خود را به سیستم تعریف کرده و سپس کروز کنترل وظیفه ثابت نگه داشتن سرعت خودرو در شرایط مختلف (مانند سربالایی و سراشیبی) را به عهده میگیرد. استفاده از این سیستم، باعث می شود که از خستگی های ناشی از رانندگی در یک مسیر مستقیم و طولانی تا حد زیادی کاسته شود.

نحوه عملکرد کروز کنترل

با فشردن پدال گاز دریچه ی گاز پیشرانه باز می شود و سرعت افزایش می یابد. سیستم کروزکنترل نیز دقیقا به همین روش و با کنترل دریچه ی گاز سرعت خودرو را تنظیم می کند. تنها تفاوت این است که به جای فشردن پدال گاز، در سیستم کروزکنترل ازطریق عملگر (Actuator) متصل به دریچه ی گاز سرعت کنترل می شود. این عملگر با کنترل و محدودکردن میزان هوای ورودی به پیشرانه سرعت خودرو را در هر لحظه تنظیم می کند.

تصویر
سیستم کروز کنترل خودرو

مزایای سیستم کروز کنترل

استفاده از کروزکنترل دارای مزایایی است که عبارتند از:

  • جلوگیری از خستگی بیش از حد راننده ناشی از تمرکز برای نگه داشتن سرعت و افزایش امنیت
  • امکان افزایش و کاهش دقیق سرعت خودرو تنها با استفاده از فشردن کلید
  • آسایش و راحتی به ویژه در مسیرهای طولانی و خسته کننده
  • امکان استفاده و تثبیت دقیق سرعت از ۳۵ کیلومتر به بالا
  • امکان تثبیت سرعت خودرو بدون استفاده از پدال گاز در شرایط متفاوت
  • کاهش مصرف سوخت در اثر کاهش نوسانات دریچه ی گاز
  • قابلیت نصب این سیستم بدون هیچ گونه تغییر در سیستم مکانیکی و برقی خودرو
  • قابلیت نصب این سیستم بدون هرگونه سوراخکاری و برش کاری بر روی خودرو در مدت زمانی کوتاه
  • جلوگیری از تجاوز ناخواسته ی سرعت از محدوده ی سرعت مجاز

سیستم کروز در چه مواقعی غیر فعال میشود:

  • فشار دادن پدال ترمز
  • فشار دادن پدال کلاچ
  • فشار دادن کلید یا خاموش کردن خودرو با استفاده از سوئیچ ۴
  • افزایش سرعت خودرو تا ۱۵۰ درصد سرعت تنظیم شده
  • کاهش سرعت خودرو تا ۷۵ درصد سرعت تنظیم شده

موقع استفاده از سیستم کروزکنترل عملکرد کلی خودرو را تحت کنترل داشته باشید. این سیستم برای استفاده در بزرگراه و آزاد راه های بزرگ و باز و مستقیم و جاده های کم ترافیک طراحی شده است.

تصویر
سیستم کروز کنترل خودرو

پس از این سیستم در موارد زیر استفاده نکنید:

  • جاده های پر پیچ و خم
  • جاده های لغزنده یا خاکی
  • جاده هایی با ترافیک سنگین
  • مسیر هایی با شیب تند
  • چون این سیستم، کنترلی بر روی ترمز ندارد، در شیب زیاد ممکن است سرعت خودرو از میزان تنظیم شده بالاتر برود. پس باید راننده در شیب زیاد با کمک پدال ترمز سرعت را در اختیار خود داشته باشد.

خودرو سازان اقدام به ساخت سیستم کروز کنترلی کرده اند که از مدل های قبلی بسیار پیشرفته تر و کامل تر باشد.در جدیدترین مدل های این سیستم خودرو می تواند به طور کامل پشت خودروی جلویی توقف کند، یا مثلا وقتی به چراغ قرمزمی رسد می تواند به طور خودکار توقف نماید.

یا هر زمان که خودروی جلویی اقدام به حرکت کند، خودروی مجهز به کروز هم به حرکت در می آید.

در مدلی از مرسدس بنز این فن آوری وجود دارد که از صفر تا حداکثر سرعتی که راننده مشخص کند، خودرو را در فاصله ی مطمئنی از خودروی جلویی نگه می دارد. که به این فن آوری در اصطلاح (Stop 8 Go Pilot)می گویند.

سیستم پیشرفته ی دیگری در مدل کروز، از دوربین های اپتیکال برای شناختن تابلوهای محدودیت سرعت استفاده کرده اند. که در یک نوع از اتومبیل بی ام و وجود دارد و به سیستم (Speed Limit Assist) معروف می باشد.

در این سیستم خودرو را طوری تنظیم می کنند که با محدوده ی سرعت مجاز مطابقت داشته باشد. این سیستم کروزکنترل به قدری در این تکنولوژی پیشرفت کرده است، که حتی خودرو علائم هشدار را که سر پیچ های تند، راننده را به کم کردن سرعت خودرو توصیه میکند، کاملا میشناسد و بر اساس همان تابلوی هشدار، سرعت را کم کرده و کاهش می دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (143 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW