دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

سیستم دید در شب خودرو چگونه عمل می کند؟ 

سه شنبه، 10 تیر 1399
 درسیستم دید در شب از نور مادون قرمز استفاده شده که علاوه بر نامرئی‌بودن می‌تواند موانع متحرک را از روی گرمای بدنشان تشخیص دهد. این سیستم که با توجه به طول موجش در 3 بازه نزدیک مادون قرمز (NIR)، مادون قرمز متوسط (MIR) و دور از مادون قرمز (FIR) طبقه‌بندی می‌شود در دو نوع فعال و غیرفعال به بازار ارائه می گردد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در حدود دو دهه قبل همیشه در میان عاشقان دنیای ماشین وقتی صحبت از آپشن می شد بحث بر سر قدرت موتور ، شتاب اولیه آن و حداکثر سرعت بود. اما امروزه ماشین ها از آپشن های قدرمند تری همچون سردکن و گرمکن صندلی ، کروز کنترل و سانروف و مونروف برخوردارند. یکی از جذاب ترین آپشن ها که بیش از یک دهه است از سوی برندهای برتر خودروسازی رونمایی شده است سیستم دید در شب خودروست. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تاریخچه سیستم دید در شب خودرو ، شیوه کار آن و نحوه استفاده از این سیستم آشنا کنیم.

کاربری سیستم دید در شب به جنگ جهانی دوم در ادوات نظامی بر می گردد که با اتمام جنگ این تکنولوژی وارد صنعت خودرو شد . این سیستم قادر است با آنالیز دمای المان های اطراف خودرو، تصویر بهتری از جاده به راننده ارائه دهد.

این سیستم با استفاده از لنز های NVD سه رنگ اصلی را به 1 رنگ واحد (خاکستری) تبدیل می کند. عملکرد لنزهایNVD به شکلی است که از طریق سه رنگ اصلی ، روشنایی یا تاریکی را به نمایش می گذارد، از همین رو تصویری که از این لنز ها مشاهده می کنیم به شکلی است که اجسام و المان های مختلف بر اساس روشنایی که تولید می کنند از هم جدا می شوند و با آنالیزی که توسط این لنزها انجام می شود هرچه رنگ دانه های یک جسم پررنگ تر باشد، تصویر منعکس شده توسط لنز های NVD برای راننده در نمایشگر خودرو، روشن تر است.

درسیستم دید در شب از نور مادون قرمز استفاده شده که علاوه بر نامرئی بودن می تواند موانع متحرک را از روی گرمای بدنشان تشخیص دهد. این سیستم که با توجه به طول موجش در 3 بازه نزدیک مادون قرمز (NIR)، مادون قرمز متوسط (MIR) و دور از مادون قرمز (FIR) طبقه بندی می شود در دو نوع فعال و غیرفعال به بازار ارائه می گردد.

غیرفعال
لنز های NVD در جلو پنجره خودرو، برای تشخیص موجودات جاندار قرار می گیرد. در این سیستم دوربین ویدئویی طیف مادون قرمز را ضبط می کند و توسط نمایشگر خودرو یا صفحه نمایش آمپر به راننده نمایش داده می شود.

این سیستم قادر است در فاصله 300 متر یا 1000 فوت با سرعت 60 مایل بر ساعت یعنی چیزی در حدود 98 کیلومتر بر ساعت در جاده های بین شهری عمل کند.

یکی از معایب این سیستم ، عملکرد در محیطی با دمای بالاست. دلیل این مشکل را می توان در اصالت سنسورهای مادون قرمز دانست که می تواند گرمای بدن موجودات زنده را از گرمای محیط تفکیک کند اما با مشکل رو به رو خواهد شد.

فعال
در سیستم دید در شب فعال از مادون قرمز نزدیک (NIR) استفاده می شود . در این سیستم امکان نصب لنزها پشت آینه دید عقب وجود دارد که این امر باعث افزایش دید دوربین با وضوح بیشتر از محیط اطراف خود می شود.

کیفیت سیستم دید در شب فعال در شرایط آب و هوایی مختلف مثل هوای بارانی، مه آلود و... متغیر است اما در برابر گرما واکنش کمتری از خود نشان می دهد. بزرگ ترین مشکل سیستم دید در شب فعال محدوده پوشش آن است که در حدود 150 تا 200 متر تخمین زده شده است که با توجه به سرعت میانگین حدود 100 کیلومتر بر ساعت به هیچ عنوان نمی تواند گزینه قابل اتکایی برای پیداکردن دید کامل از مسیر جاده باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی