دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

سیستم تعلیق بادی چیست و چگونه کار می کند؟ 

پنجشنبه، 25 آبان 1402
انواع مختلفی از سیستم تعلیق ماشین وجود دارد که امروز به توضیح پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم تعلیق می‌پردازیم که به سیستم تعلیق بادی معروف است. با ما همراه باشید.

استفاده از سیستم تعلیق بادی با ارائه دامنه کنترل بیشتر نسبت به فنرهای فولادی به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند. درگذشته سیستم تعلیق بادی تنها در خودروهای لوکس به کار برده می شد اما امروزه این سیستم در تمامی خودروها مورد استفاده قرار گرفته و باعث می شود که کیفیت خودرو بالاتر رود.

سیستم تعلیق بادی چیست؟

سیستم تعلیق بادی از لحاظ کارکرد بسیار شبیه به سیستم هیدرولیکی است اما با این تفاوت که در این سیستم به جای روغن و پمپ روغن از هوا و کمپرسور هوا استفاده می شود. این سیستم با هوای فشرده پر شده و پیستونی که به اتصالات پایین چرخ متصل است با حرکت خود در این سیلندر باعث فشردگی هوا و ایجاد حالت فنری می شود. سیستم تعلیق بادی از انتقال ارتعاشات و تکان های بسیار شدید در اثر حرکت خودرو بر روی مکان های ناهموار جلوگیری می کند. سیستم تعلیق بادی دارای قطعاتی مانند: فنرها، کمک فنرها، ستون های نگه دارنده، چرخ ها است و با کمک چرخ ها پیوند بین محورهای عقب و جلویی خودرو با شاسی برقرار می شود.

نحوه عملکرد سیستم تعلیق بادی

اساس کار این سیستم بر طبق خاصیت تراکم پذیری گاز ها بنا شده است.

  • کمپروسور هوا: اولین و اصلی ترین قسمت یک سیستم تعلیق بادی می باشدکه وظیفه فشردن هوا را بر عهده دارد.

  • شیر برقی: روی هر فنر سولنوئیدی نصب شده که باز و بسته می شود و فشار و حجم هوای داخل فنر را کنترل می کند. خاموش و روشن کردن کمپرسور و قطع و وصل سولنوئیدها به عهده مدول کنترل الکترونیکی است.

  • شیر ورود و خروج مرکزی: تمام لوله های ورود و خروجی هوا از این قسمت عبور می کنند و به نوعی نقش ترمینال را دارد.

  • شیر فشار شکن: در صورتی که فشار تانک هوا به حد مطلوب رسید این شیر جریان هوای کمپروسور را قطع می کند.

  • تانک هوا : هوای فشرده توسط کمپروسور در داخل تانک ذخیره می شود.

  • فیلتر هوا خشک کن: هوا خشک کنی که روی کمپرسور نصب شده است، رطوبت هوا را می گیرد. در نتیجه آب- که می تواند به سیستم صدمه بزند وارد آن نمی شود.

  • انبار هوا: هوای فشرده در داخل انباره نقش ضربه گیر را دارد و همچنین با کم یا زیاد شدن باعث تنظیم ارتفاع وسیله نقلیه می شود. این خاصیت در تریلر ها و اتوبوس ها نقش پر رنگی دارد.

خلاصه مطلب

در سیستم تعلیق بادی، به جای فنر لول از فنرهای بادی استفاده می شود، این سیستم علاوه بر کنترل میزان ثابت فنر، وظیفه کنترل خودکار ارتفاع خودرو را نیز برعهده دارد.فنرهای بادی عقب و بادی جلو بخشی از مجموعه کمک جلو هستند. این کمک های بادی بین اتاق خودرو و سگدست نصب می شوند. یک کمپرسور برقی هوای فشرده لازم برای کار کردن این سیستم را تامین می کند. به طوری که سیستم خشک کنی که روی کمپرسور نصب شده است، رطوبت هوا را گرفته تا در نتیجه آب که میتواند به سیستم صدمه بزند، وارد آن نشود. هوای فشرده با لوله از خشک کن به هر یک از فنرهای بادی می رسد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
مهران غفوریان : امکاناتش رو داشتیم بچه مون رو خارج به دنیا بیاریم ولی هم من هم مامانش خواستیم ایران به دنیا بیاد +فیلم
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
(فیلم) تشویق پزشکیان در مجلس بعد از صحبت های صادقانه او پشت تریبون مجلس / خداوکیلی وقتی از روی کاغذ می‌خونم خودم خرابش می‌کنم ...
نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس