تفاوت ساختاری مقالات داخلی و خارجی

  دوشنبه، 01 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت ساختاری مقالات داخلی و خارجی
مجلات داخلی و خارجی در مورد معیارهای پذیرش مقاله باهم تفاوت دارند در این مقاله تصمیم داریم با معرفی ژورنالهای داخلی و خارجی تفاوت های آنها را نیز بیان کنیم.

معرفی مجلات داخلی و خارجی

مجلات علمی در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که اصلی ترین وجه اختلاف و تمایز مابین آنها شناخته می شود. سه ایندکس کننده معتبر بین المللی یا خارجی در علوم مختلف وجود دارد که برای دانشجویان ایرانی شناخته شده می باشد و تمایل به ارائه مقاله در این ژورنالها را دارند. معروف ترین و معتبرترین پایگاهها عبارتند از:

isi(تامسون رویترز)

معتبر ترین پایگاه علمی بین المللی تامسون رویترز می باشد که ارائه مقاله در این نشریات بسیار حائز اهمیت و اعتبار می باشد. مقالاتی که در این نشریات ارائه می شوند باید از استاندارد بسیار بالایی برخوردار باشند و کیفیت محتوای علمی آنها بسیار بالا باشد. مجلات این مجموعه در یک دسته بندی با عنوان isi شناخته می شود که در عین برخورداری از کیفیت بسیار بالا فاقد ضریب تاثیر می باشند. اما دسته دیگر که با ضریب تاثیر شناخته می شوند مجلات jcr میباشند. مجلات این پایگاه هر سال به روز رسانی می شوند و از لحاظ سطح اعتبار علمی هر سال بررسی و کنترل میشوند تا در صورت تایید کیفیت دوباره جز ایندکس این مجموعه باشند. این مجلات در تمامی زمینه های تخصصی پذیرش مقاله دارند و محدودیتی در حوزه موضوعی ندارید.

pubmed

ژورنالهای تخصصی پابمد که صرفا متعلق به مقالات تخصصی گروه پزشکی و پیراپزشکی می باشد نیز جز معروفترین پایگاههای علمی می باشند. پاب مِد (PubMed) پایگاه داده آزاد (دیتابیس) مدلاین برای تمام رشته ای علوم پزشکی و زیست شناسی است. این دیتابیس بطور رایگان برای جهانیان قابل دسترس است. سختگیری زیادی برای پذیرش مقالات تخصصی در این نوع ژورنالها وجود دارد.

scopus

دومین پایگاه علمی معتبر در دنیا scopus می باشد که مقالات تخصصی حوزهه ای علمی را پذیرش می کند و اعتبار و کیفیت بسیار بالایی دارد. یکی از محصولات الزویر (Elsevier) است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد.

و اما مجلات داخلی اعتبار ی کمتر از isi ندارند و بسیار پر طرفدار میباشند و با عنوان isc شناخته میشوند. که در سطح رقابت دومین رتبه را به خود اختصاص می دهند. در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه تعیین می شود. که هدف اصلی مقالات علمی پژوهشی می باشد که قابل تایید وزارت علوم و بهداشت می باشد.

تصویر

isc

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می باشد. این گروه از مجلات پس از تامسون و اسکوپوس، بعنوان سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود.

تفاوت چاپ مقاله در ژورنالهای داخلی و خارجی

روشن است که ارائه مقاله در هر ژورنال قواعد و استانداردهای خاص خود را دارا می باشد که باید بر اساس دستور العمل ژورنال پیش بروید. از جمله تفاوت ها می توان به زمان داوری هزینه چاپ نحوه داوری و ... اشاره داشت که در هر ژورنال متفاوت می باشد. همچنین یک اصل مهم و معتبری که موجب ایجاد تمایز در بین ژورنالها می باشد پذیرش تضمینی مقالات می باشد. قبل از تصمیم گیری برای انتخاب ژورنال بهتر است وجه تشابه اختلافات آنرا بشناسید و سعی کنید بهترین ژورنال را انتخاب کنید که متناسب با سطح کیفی و علمی مقاله شما باشد.

اعتبار علمی

روشن است که در بین کلیه مجلات علمی مجلات jcr اعتبار بیشتری دارند. و بعد از ژورنالهای ایمپکت دار isi , isc جز ژورنالهای معتبر شناخته می شوند. اعتبار و امتیازی که از هر ژورنال حاصل میشود کاملا وابسته به اعتبار علمی ژورنال می باشد و در رتبه های بعدی نیز scopus و pubmed قرار دارند. دانشجو باید برحسب اعتبار مقاله خود هر یک از این ژورنالها را انتخاب کند.

امتیازات علمی

امتیازات علمی مقالات با هم تمایز دارد و این تمایز در کشور ما تنها به رتبه علمی مجلات محدود نمی شود و دانشجو باید بداند که می خواهد با استفاده از این امتیازات از دانشگاههای خارجی پذیرش بگیرد یا خیر چنانچه تمایل به مهاجرت داشته باشد باید ژورنالهای خارجی را برای پذیرش انتخاب کند اما چنانچه تمایل به مهاجرت نداشته باشد ژورنالهای داخلی isc اعتبار برابر با این ژورنالها را دارند. بنابراین اولین وجه تمایز بین ژورنالهای داخلی و خارجی در امتیازات علمی می باشد که تقریبا یکسان می باشند اما ژورنالهای داخلی در خارج از کشور اعتبار ندارند.

هزینه چاپ و زمان داوری

هزینه چاپ مقاله در ژورنالها متفاوت می باشد و این هزینه از طرف خود نشریه هر سال ارائه می گردد. زمان داوری نیز بسته به ژورنالها تفاوت دارد.

ردیف

نوع مجله

پروسه داوری

تضمینی و غیر تضمینی بودن

1

خارجی یا بین المللی

2-4 هفته

تضمینی بجز JCR

2

داخلی

1-4 ماه

غیر تضمینی


با توجه به تفاوت ژورنالها اکنون می توانید تصمیم بگیرید که تمایل به چاپ مقاله در ژورنالهای داخلی یا خارجی دارید اما در مورد ساختار و چهارچوب مقالات:

برای همه مقالات قالب و ساختار استانداردی وجود دارد که همه نویسندگان باید از این قانون و چهارچوب پیروی کنند. این ترتیب نوشتاری بخش های مقاله برای تمامی ژورنالها یکسان می باشد اما تفاوت هایی که دارد در سطح کیفی محتوا می باشد. و البته تفاوت عمده دیگری که دارند در این مورد می باشد که مقالات داخلی لزوما نیاز به ترجمه ندارند و به صورت فارسی نیز می توان آنها را سابمیت کرد اما مقالات خارجی باید به صورت تضمینی و با کیفیت ترجمه شوند تا اعتبار و کیفیت کافی دارا باشند.

ساختار کلی مقاله به ترتیب زیر می باشد:

  • عنوان
  • چکیده
  • کلمات کلیدی
  • مقدمه
  • مواد و روش ها
  • نتایج بحث
  • نتیجه گیری
  • منابع
  • پیوست

ممکن است در تعداد کلمات هر بخش برخی از تفاوت ها و اختلافات نیز وجود داشته باشد که در این صورت می بایست به دستور العمل هر ژورنال مراجعه فرمایید و اطلاعات دقیق در مورد نحوه نگارش هر بخش را به صورت دقیق مطالعه کنید و به مخاطب ارائه کنید.

تصویر

مطالب مرتبط با این موضوع


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان