تغییر آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی با محوریت صنعت و جامعه

  دوشنبه، 19 شهریور 1397 ID  کد خبر 12573
تغییر آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی با محوریت صنعت و جامعه
ساعد نیوز: وزیر علوم از تغییرات آئین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی خبر داد و گفت: این تغییرات برای تأثیرگذاری اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه صورت گرفته و در سال تحصیلی جدید به دانشگاهها ارسال می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مهر، منصور غلامی صبح امروز در نشست روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است، گفت: ما در حوزه های مختلف آموزش عالی سه بخش مهم را در حوزه مدیریت مورد توجه قرار داده ایم.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری تلاشمان این است که رویکرد گسترده تری نسبت به سالهای قبل داشته باشیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بر این اساس ما در بحث آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی تغییراتی را برای تأثیرگذاری بیشتر فعالیت اعضای هیئت علمی در حوزه صنعت و جامعه ایجاد کرده ایم که این تغییرات در حوزه ماده سه در رابطه با فعالیت های پژوهشی در حال انجام است که در سال تحصیلی جدید به دانشگاه ها ارسال خواهد شد.

غلامی یادآور شد: ما با وزارتخانه ها و نهادهای مختلف فعالیت های مشترکی را آغاز کرده ایم. یکی از نهادها سازمان حفاظت محیط زیست است که به صورت کنسرسیوم با حضور چند دانشگاه این فعالیت ها آغاز شده و به چالش های پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست می پردازد. همکاری دانشگاه ها با این سازمان بسیاری از نگرانی ها را در این حوزه برطرف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما همچنین با وزارت نفت نیز در زمینه اکتشافات و برخی دیگر زمینه ها همکاری داریم. برخی از دانشگاه هایی که با وزارت نفت همکاری می کنند از دانشگاه های شهرستان هستند و این نشان از ظرفیت دانشگاه های شهرستان ما است.

غلامی در ادامه به پارک های علم و فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ۴۳ پارک علم و فناوری فعال هستند که ما حمایت های برنامه ای و پشتیبانی از این پارک ها داریم و در بودجه ۹۷ نیز نگاه مثبتی به بودجه پارک ها داشتیم و امیدواریم با اختصاص این بودجه پارک ها بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: ۱۹۳ مرکز رشد در پارک های علم و فناوری فعال هستند که اعضای هیئت علمی، دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مجموعه ها فعالیت می کنند.

وزیر علوم به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش زمینه های مختلف علمی را حمایت می کنیم. در حوزه روابط بین الملل، حفظ جایگاه کشور یکی از اهداف و برنامه های ما است که برای آن تلاش می کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از ایراداتی که به آموزش عالی وارد می کنند و نیاز به چاره اندیشی دارد، توسعه کمی بسیار زیاد خیلی از مراکز آموزش عالی است که بعضا برخی از آنها فاقد استانداردهای لازم هستند. ما بیش از ۲۵۰۰ یا ۲۸۰۰ واحد آموزشی در سطح کشور داشتیم که در شرایط فعلی این تعداد نزدیک به دو هزار واحد آموزشی در کشور رسیده است.

غلامی تصریح کرد: برنامه ما اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور است که این طرح را هم برنامه ششم توسعه و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و تکلیف کرده اند.

وزیر علوم ادامه داد: بر این اساس، بررسی عناوین دروس، محتوای دروس، جایگزینی دروس جدید به جای دروس قدیمی در این ساماندهی انجام شده، مطالعات زیادی بر روی دانشگاه ها و مأموریت گرا کردن آنها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گسترش کمی و زیاد مجتمع های آموزش عالی باعث شده بود بودجه بین مجتمع هایی توزیع شود  که بعضاً برخی از آنها هیچ رشدی نداشتند.

غلامی افزود: اگر به این نتیجه برسیم که مجموعه هایی از آموزش عالی نیاز به ادغام و یا انحلال دارند با کار کارشناسی که روی آنها انجام می دهیم این کار را صورت می دهیم تا به هدف نهایی که ایجاد واحدهای آموزشی مقتدر است، دست یابیم.

وی در ادامه به بحث اشتغال پذیری دانش آموختگان اشاره کرد و گفت: بعضا مطرح می شود دانش آموختگان در حوزه اشتغال موفق نبوده اند. ما به هر حال دانش آموخته دانشگاهی داریم که به دلیل رویکردهای گذشته در عرصه اشتغال خیلی موفق نبوده اند. بر این اساس برنامه طرح اشتغال پذیری دانش آموختگان در حوزه های مختلف را آغاز کرده ایم. یکی از زمینه های امید که در جوانان می توانیم ایجاد کنیم این است که افق شغلی آنها را در جامعه روشن کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه ها با توجه به محدودیت های مالی ای که داشته اند و علیرغم مشکلاتی که با آن مواجه بودند، بسیار خوب عمل کرده اند و خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند و ما امیدواریم درآینده پیش رو به ویژه در تنظیم اعتبارات بودجه سال ۹۸ مسئولان و دولت حمایت ویژه ای از دانشگاه ها داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان