دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

تالاب میقان اراک بهشت پرندگان مهاجر + فیلم 

دوشنبه، 09 مرداد 1402
تالاب میقان اراک یکی از زیباترین جاذبه‌های استان مرکزی است که زیستگاه بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر می‌باشد. اگر علاقه‌مند هستید تا با این تالاب بیشتر آشنا شوید پس با ما همراه شوید.

معرفی تالاب میقان اراک

تالاب میقان در استان مرکزی و بین شهرهای اراک و داوودآباد قرار گرفته است. مساحت بخش آبگیر تالاب میقان به حدود 12 هزار هکتار می‌رسد و از یک دریاچه بزرگ فصلی، 3 جزیره کوچک در وسط، دشت‌های آبرفتی و بخش کویری تشکیل شده است و قدمت تشکیل آن به حدود 65 میلیون تا 55 میلیون سال پیش باز می‌گردد. آب دریاچه میقان بسیار شور است و به عنوان بزرگ‌ترین منبع سولفات سدیم کشور شناخته می‌شود.

محیط زیست تالاب میقان اراک

پوشش گیاهی تالاب به دلیل کمبود سفره آب‌های زیرزمینی بسیار محدود است و تنها در بخش‌های مستعد رشد نمونه‌های گیاهی نظیر آتریپلکس و قره‌داغ دیده می‌شود. از سوی دیگر اما به دلیل شرایط آب و هوایی خاص تالاب، میقان به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر در کشور شناخته می‌شود و سالانه بیش از 120 هزار قطعه پرنده مهاجر در 140 گونه متنوع وارد آن می‌شوند. از نمونه‌های پرندگان موجود در آن می‌توان به درنای خاکستری، سرخمائی، آنقوت، بوتیما، خوتکا، فلامینگو، آبچلیک، کاکایی، چوب پا و... اشاره کرد. در این تالاب شما می‌توانید در فصل پاییز شاهد درناهای خاکستری مهاجری باشید که هر سال برای تهیه غذا به این تالاب می‌آیند. از دیگر گونه‌های ثبت شده در این تالاب می‌توان به فلامینگوها، چوب پا، سرخمائی، آنقوت، بوتیما، خوتکا، آبچلیک، کاکایی، غاز وحشی و... اشاره کرد. به تازگی یک مورد خاص به نام غاز کانادایی که محل سکونتش هزاران کیلومتر با تالاب فاصله دارد، مشاهده شده است و از این پس به عنوان یکی از گونه‌های حیات جانوری تالاب شناخته می‌شود. آب این تالاب از طریق بارش جوی و رودخانه‌های قره کهریز، شهراب و پسا تصفیه فاضلاب اراک تامین می‌شود که بخش از این آب را بر اثر تبخیر در فصول گرم از دست می‌دهد.

تصاویری از تالاب میقان اراک

اسامی دیگر تالاب میقان اراک

تعداد بالای پرندگان مهاجر به این منطقه موجب شده است تا این تالاب را لانه پرندگان مهاجر بنامند. در گذشته تالاب میقان به نام نمکزار فراهان مشهور بوده و در برخی منابع نیز از آن با نام چغاناوور یا توزلوگل یعنی آبگیری که گرد و خاک دارد، یاد شده است و همچنین گفته می‌شود که میقان در لغت به معنای خوش باور است.

فیلمی از تالاب زیبای میقان اراک


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 14 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(ویدئو) دلبری تاریخی نقی سریال پایتخت برای هما سعادت/ هیچوقت این فیلم تکراری نمیشه😂❤️
(عکس)وحید جلیلی چه کسی است؟/شباهت باورنکردنی نامزد انتخاباتی به برادرش همه را شوکه کرد...
دعوای لاتی امیر جعفری بوکسور با امین حیایی در فیلم سینمایی هاوایی بر سر رابطه عاشقانه با خواهرش +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
خاطره نوستالژیک بهرام افشاری در برنامه خندوانه رامبد جوان درباره دعوتش به سریال پایتخت برای بازی در نقش بهتاش فریبا دروازه بان سوم تیم نساجی مازندران +فیلم
ویراستاری تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(فیلم) لحظه کشف یک کوزه پر از سکه های قدیمی و مار محافظی که حاضر نبود از کوزه دور بشه/ دیدین چجوری چنبره زده بود روی طلاها؟
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»