دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / طلا و جواهرات /

طلای ایرانی بهتر است ‌یا طلای خارجی؟ 

سه شنبه، 15 تیر 1400
مهم نیست که با چه هدفی به سمت خرید طلا و جواهرات می روید، در هر صورت خرید طلا و جواهر یک تجربه ی لذت بخش برای شما خواهد بود. باید گفت طلا یک فلز گرانبها است که با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می کند، اما خرید آن بسیار هزینه بر است و یک سرمایه گذاری در طول زندگی شخص محسوب می شود.

مهم نیست که با چه هدفی به سمت خرید طلا و جواهرات می روید، در هر صورت خرید طلا و جواهر یک تجربه ی لذت بخش برای شما خواهد بود. باید گفت طلا یک فلز گرانبها است که با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می کند، اما خرید آن بسیار هزینه بر است و یک سرمایه گذاری در طول زندگی شخص محسوب می شود. به همین جهت بایستی در خرید آن نهایت دقت و حوصله را به کار ببرید تا در طول زندگی از آن لذت ببرید و در صورت نیاز با کمترین ضرر آن را بفروش برسانید

یک سوالی که خیلی وقت ها مشتریان از طلافروش ها می پرسند این است که عیار طلایی که می خریم چقدر باشد؟ درباره طلا و عیارش چیزی که وجود دارد و شاید شما از آن اطلاع نداشته باشید این است که پایین ترین عیار طلا، یک عیار است و بالاترین آن 24 عیار. اما اگر قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی ها چیست؟ جواب چیزی نیست غیر از طلای 18 عیار.

بازار طلاهای دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته. در طلای دست دوم، این قسمت ها در مقایسه با بخش های دیگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده هایی که از طلا شده، خش هایی هم در این بخش ها دیده می شود.

طلای ایرانی بهتر است یا طلای خارجی؟

پاسخ به این سوال بستگی به شما دارد. مطمئناً در هنگام خرید طلا فاکتورهای زیادی در ذهن شما وجود دارد: ظرافت طراحی، رنگ طلا، اجرت ساخت، کیفیت و مواردی از این قبیل را حتماً در ذهن دارید. هر کدام از این فاکتورها می توانند تعیین کننده باشند. با همه ی این ها برای مثال طلای ایتالیایی به دلیل ظرافت بالا در طراحی، کارمزد ساخت بالایی دارد، اینکه خرید چنین طلایی توجیه اقتصادی دارد یا نه به بودجه ی شما بستگی دارد. اما در اینجا می خواهیم از یک محصول داخلی حمایت کنیم که از قضا بین خارجی ها هم پرطرفدار است.

اسم طلای یزد را ممکن است شنیده باشید. این طلا به لحاظ عیار و مدل های متنوع در ساخت قطعات طرفداران زیادی دارد. طلای یزد معمولاً با عیار۲۰ ساخته می شود. این طلا به نسبت شفاف تر و مقاوم تر است. طلاسازی در یزد به یک صنعت تبدیل شده است و هزاران کارگاه در این شهر به ساخت طلا مشغول هستند. اگر بین طلای خارجی و ایرانی و یا بین ایرانی ها به تردید دچار شدید، طلای یزد را در ابتدای لیست بررسی هایتان قرار دهید.

عیار طلا

طلایی که از معدن استخراج می شود بسیار نرم است. همین نرمی باعث می شود که طلای خالص قابلیت ساخت زیورآلات را نداشته باشد. عیار طلا در بالاترین حد با عدد ۲۴ و در برخی کشورها مانند ایران با عدد ۹۹۹ نمایش داده می شود. در واقع عیار طلا به ما می گوید که چه نسبتی از طلای موجود واقعاً طلاست و چه نسبتی از آن را سایر فلزات تشکیل می دهند.پس با این مقدمه، عیارهای رایج برای طلا عیارهای ۹۹۹، ۷۵۰، ۷۰۵ یا ۲۴، ۱۸ و ۱۷ عیار هستند. عیار ۷۵۰ یعنی ۷۵ درصد طلا داریم (۱۸ بخش از ۲۴ بخش). ۲۵ درصد باقی مانده را فلزاتی مانند مس، نقره، پلاتین و رودیوم تشکیل می دهند.شاید بپرسید همان طور که عیار طلا در هنگام خرید طلا حائز اهمیت است در هنگام فروش طلا نیز تاثیر گذار است یا خیر؟ پاسخ قطعاً مثبت است. بسته به انصاف طلافروشی که از آن خرید می کنید ممکن است به دلایلی از جمله ضرب دیدگی، شکستگی و جرم گرفتگی در بهترین حالت طلای ۱۸ عیار یا ۷۵۰ را با به قیمت عیار ۷۴۰ خریداری کنند.

محاسبه ی قیمت طلا

از جمله نکاتی که در حین خرید طلا به کار شما می آید، نحوه ی محاسبه ی قیمت طلا توسط طلا فروش است. طلافروشان بر طبق فرمول زیر قیمت طلای خریداری شده توسط شما را محاسبه می کنند:

قیمت کل برابر است با مجموع قیمت هر گرم و اجرت هر گرم ضربدر وزن کل و این عدد بعلاوه ی سود فروش که معمولاً در عرف بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد است محاسبه می شود. البته برای سود فروش معمولا عدد ۷ درصد را در نظر می گیرند. به زبان ساده تر:

قیمت کل = درصد مالیات + درصد سود فروش+ (وزن کل× (اجرت هر گرم+ قیمت هر گرم))

قیمت هر گرم طلا در فرمول بالا را از روی مظنه یا فی طلا هم مشخص می کنند. ( در مقاله طلای بدون کارمزد با مثالی در این رابطه زده ایم که دیدن آن خالی از لطف نیست. ) مظنه به زبان ساده قیمت ۴.۶۰۸ گرم از طلا با عیار ۷۰۵ (۱۷ عیار) است. فروشنده می تواند این عدد را به عیار ۱۸ تبدیل کرده و در محاسبات خود استفاده کند؛ برای این کار کافیست مظنه را بر عدد ۴.۳۳ تقسیم کنید. در این رابطه نیز می توانید مقاله کامل و خواندنی مظنه طلا را بخوانید تا این مفهوم و چگونگی محاسبه ی قیمت طلا را به درستی متوجه شوید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم