فضای سبز را چگونه در داخل دکوراسیون ویلای داخلی پیاده کنیم

  دوشنبه، 10 آذر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
فضای سبز را چگونه در داخل دکوراسیون ویلای داخلی پیاده کنیم
طراحی فضای سبز ویلا تنها مختص محوطه سازی ویلا نیست و می تواند فضای داخلی ویلا را نیز در بر گیرد. این امر به خصوص در طراحی ویلا باغچه ها مشهود است. وجود گیاهان در فضای کاملا محصور و یا نیمه محصور داخلی ویلا، لطافت و سرسبزی را برای فضای داخلی ویلا به ارمغان می آورد. با ادغام پوشش های سبز و طبیعی، پیوند طراحی ویلا با طبیعت تقویت می شود.

طراحی داخلی ویلا با فضای سبز

طراحی فضای سبز ویلا تنها مختص محوطه سازی ویلا نیست و می تواند فضای داخلی ویلا را نیز در بر گیرد. این امر به خصوص در طراحی ویلا باغچه ها مشهود است. وجود گیاهان در فضای کاملا محصور و یا نیمه محصور داخلی ویلا، لطافت و سرسبزی را برای فضای داخلی ویلا به ارمغان می آورد. با ادغام پوشش های سبز و طبیعی، پیوند طراحی ویلا با طبیعت تقویت می شود. در واقع ادامه پوشش های سبز و طبیعی از محوطه سازی ویلا به درون کشیده می شود و پیوستگی فضایی و بصری در قالب المان های طبیعی خلق می شود.ماهیت متنوع طراحی ویلا امکان بروز خلاقیت های بسیاری را در ترکیب المان های طبیعی با المان های مصنوع ساختاری و تزئینی فراهم می آورد. مساحت تخصیص داده شده، فرم، فضاسازی، نحوه نورگیری و نوع گیاهان انتخابی بسته به منطقه ویلاسازی، کانسپت طراحی ویلا و سبک طراحی داخلی ویلا متفاوت خواهد بود. اما در هر صورت می توان اذعان داشت که فضای سبز در فضای داخلی ویلا به صورت یک نقطه کانونی و مورد توجه، تعریف می شود و قطعا تاثیر گذار و تاثیر پذیر از چیدمان های داخلی خواهد بود.

اصول طراحی فضای سبز را بهتر بشناسید

فضاهای سبز به دو دسته پهنه ای و خطی تقسیم می شوند. فضاهای سبز پهنه ای فضاهایی هستند که در عکس های هوایی به شکل بافت منسجم قابل رویت هستند و در نقشه های شهری به صورت لکه های سبز مشخص می شوند.فضاهای سبز خطی به فضاهایی اطلاق می شود که متناسب با هویت ظرفیت جا به جا شدگی شهرها و گذرگاه ها مورد توجه قرار می گیرد. این نوع فضای سبز ممکن است در نقشه های شهری دیده نشود. تمامی فضاهای سبز خطی در مالکیت عموم مردم قرار دارند و تقسیم بندی بر اساس مالکیت فقط در مورد فضاهای سبز پهنه ای اعمال می شود.

تصویر

مراحل طراحی فضای سبز

  • مرحله اول: شناسایی منابع، نیازها، مروری بر طرح ها و قوانین فرادست
  • مرحله دوم: تحلیل منابع و نیازها و تطبیق آن ها با قوانین فرادست(این عمل منجر به تعیین اقدامات امکان پذیر خواهد شد)
  • مرحله سوم: تطابق اقدامات امکان پذیر با شرایط محیطی مکان برای طراحی فضای سبز ویلا و آپارتمان های مسکونی
  • مرحله چهارم: بسط و طراحی طرح(تدوین الگوها، بسط الگوها با توجه به شرایط موجود و تهیه طرح راهبردی، بسط طرح راهبردی با توجه به نیازهای درونی هر فعالیت و تهیه طرح کلیدی، بسط طرح های کلیدی با در نظر گرفتن جزییات و تهیه طرح)

ویژگی های معماری شناسی گیاهان در فضای سبز

گیاهان در اصول طراحی فضای سبز حرف اول را می زنند و به عنوان مبنا و اساس و در واقع مصالح کار محسوب می شوند. منظور از ویژگی های معماری شناسی گیاهان این است که گیاهان با توجه به ویژگی های خاص خود(شکل و حجم انفرادی یا انبوه) به عنوان یک فرم معماری موثر در ساختن فضا سهیم می شوند. در این پروسه گیاهان می توانند به صورت دیوار، سقف و کف به کار روند. زمانی که گیاهان به صورت ردیفی یا انبوه کاشته می شوند، نقش دیواره را به خوبی ایفا می کنند. شاخه های پهن و انبوه بالای درختان می تواند گزینه مناسبی برای سقف باشد. بسیاری از آلاچیق ها با همین فرآیند شکل گرفته اند. گیاهان می توانند فضاها را به خوبی تعریف کنند و باعث تفکیک فضاها به صورت بصری شوند.

اقدامات اولیه

بررسی زمین از جوانب مختلف، توجه به شرایط آب و هوایی، عناصر موجود در زمین، سلیقه کاربران و بازه سنی آن ها از مهم ترین اقداماتی است که قبل از طراحی و ایده پردازی باید همه آن ها را مشخص کرد. اول از همه چیز باید زمین را از جوانب مختلف مانند ابعاد و شکل بررسی کرد. به دست آوردن نقشه کلی زمین و اطلاعات دقیق از پستی و ناهمواری های زمین یک دید کلی به شما خواهد داد و به واسطه همین دید خواهید توانست ایده های خود را پیاده کنید. موضوع دیگری که در بررسی زمین باید مورد توجه قرار داد اقلیم منطقه است. به بیانی ساده تر منظور از اقلیم منطقه در واقع جهت تابش و شدت نور خورشید، میزان و جهت وزن باد و تغییرات دمایی شبانه روز منطقه مورد نظر است. از آنجایی که در بیشتر پروژه های طراحی فضای سبز ویلا همیشه از قبل یک سازه مسکونی در زمین وجود دارد پس باید زمین را از دید سازه نیز بررسی کنید. به این صورت که باید مشخص کنید که تمامی پنجره های به چه قسمت هایی از فضای سبز مورد نظر نشانه رفته اند. از طرفی هم تمامی عناصر خوب یا بد موجود در زمین را باید مشخص کرد.

تهیه نقشه و طرح اولیه

بعد از بررسی زمین و در نظر گرفتن فاکتورهایی که به آن ها اشاره شد، طراح با استفاده از نقشه دقیق زمین اقدام به طراحی یک طرح اولیه از فضای سبز ویلا می کند. در این طرح و نقشه باید اصول مهم طراحی فضای سبز ویلا از جمله راه های دسترسی و پراکندگی گل ها و گیاهان و نوع فضای سبز مورد استفاده پیاده شود. طراح در طرح اولیه خود باید حدالامکان نوع گیاهان و گل های مورد استفاده را نیز مشخص کند تا بعدها در اثر چینش نادرست آن ها نقصی در پروژه ایجاد نشود. در انتخاب گیاهان باید با توجه به اطلاعاتی که از قبل در خصوص شرایط آب و هوایی منطقه گردآوری شده است اقدام کرد. چینش گیاهان به ویژه آن هایی که سایه دار هستند نیز مهم است و عدم دقت در آن می تواند در رشد فضای سبز در سایر بخش ها اختلال ایجاد کند.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

درست است که اگر هم هیچ گونه آگاهی یا دانش فنی خاصی در مورد اصول و استانداردهای فضای سبز نداشته باشید خواهید توانست با کاشتن چند درخت، گل و قرار دادن چند تکه سنگ در دل زمین تا حدودی حیاط ویلای خود را سر و سامان دهید اما قطع به یقین آن کیفیت و زیبایی ممکن را نخواهد داشت. اگر در طلب یک طراحی بی عیب و نقص از فضای سبز برای ویلای خود هستید پس باید حتماً آشنایی مختصری با اصول آن داشته باشید که در ادامه به مهم ترین این اصول اشاره شده است.

اصل اول، وحدت

از ابتدایی ترین اصول طراحی فضای سبز در ویلاها وحدت است. چشم انداز ویلای شما باید نمایانگر سبک و معماری خانه باشد که در آن قسمت های مختلف فضای سبز ویلا و حیاط شما به طور کلی دلپذیر و چشم نواز با یکدیگر ترکیب می شوند. وحدت در فضا سبز نشانگری از تکرار و ثبات یک طرح است. تکرار عناصری مانند گیاهان و وسایل تزئینی در فضای سبز موجب ایجاد وحدت در طراحی شما می شود از طرفی هم قرار دادن عناصر مختلف در یک فضای سبز در کنار یکدیگر برای ایجاد یک واحد یا مضمون مشترک به شکل گیری وحدت می انجامد.

اصل دوم، تعادل

تعادل صرفاً برابر با احساس برابری است. به طور کلی در طراحی فضای سبز ویلا دو نوع تعادل متقارن و نامتقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو طرف چشم اندازی از فضای سبز یکسان هستند در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب چشم انداز فضای سبز با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف متعادل می شود.

اصل سوم، کنتراست و هارمونی

اصول کنتراست طراحی فضای سبز ویلا به برجسته کردن عناصر خاصی در طراحی شما کمک می کند، در حالی که اصل هارمونی به عناصر موجود در یک چشم انداز فضای سبز ویلا کمک می کند تا یکپارچه به نظر برسند. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز ویلا عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می گیرند توجه بیننده را به خود جلب می کنند.

اصل چهارم، رنگ

رنگ می تواند ابعاد زندگی واقعی را به فضای سبز ویلای شما انتقال دهد. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز ویلا باید دقت داشت که رنگ های گرم به سمت شما در حال حرکت هستند در حالی که رنگ های سرد مانند آبی و سبز به ظاهر از شما دور می شوند.

اصل پنجم، گذر

گذر از اصول مهم در طراحی فضاهای سبز در ویلا ها به شمار می رود. گذر در واقع فقط یک تغییر تدریجی است. گذر در یک طرح از فضای سبز با تغییر تدریجی اندازه گیاه یا شدت رنگ نشان داده می شود. علاوه بر این، گذر را می توان در بافت، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف پیاده کرد.

طراحی حیاط ویلایی ایرانی:

در طرح های ایرانی رعایت نظم و ترتیب حرف اول را می زنند و لازم است قبل از انتخاب جایگاه ها و جانمایی آن ها تمام اجزا را به خوبی سازمان دهی کنید. برخی از نکات و جستارها درباره طراحی به سبک ایرانی به شرح زیر است:

رعایت تقارن:

توجه به قرینه بودن و ساخت سازه هایی که در تناسب با یکدیگر قرار بگیرند، در طراحی های ایرانی بسیار موثر است. رعایت تقارن همه چیز را منظبط و هماهنگ نشان می دهد و می تواند از آشفته نشان دادن فضا ممانعت کند.

توجه به ریتم:

ریتم قرارگیری و استفاده از المان ها و اجزای مختلف باید به گونه ای باشد که فضایی سازگار و هماهنگ به وجود آورد و با ایجاد تکرارهای منظم و طراحی شده، زیبایی و جلوه را در ابعاد گوناگون نمایان سازد.

بهره گیری از نقاط کانونی:

باید نقطه های کانونی را شناسایی کرده و اجزا و المان های مناسب را در آن ها جانمایی کنید تا بتواند توجه و حواس بیننده را به خود معطوف کرده و زیبایی محیط را صدچندان نماید.باغچه بندی ها با اشکال هندسی مناسب انجام شوند: در طراحی به سبک اصیل و ایرانی، باغچه ها معمولا شکل مربع یا مستطیل دارند و با قاب بندی های مناسب و اصولی طراحی و ساخته شده اند. برای پرورش گیاهان در داخل باغچه ها می توانید از تک درخت بید در کنار سرو یا کاج بهره بگیرید و در کاشت گل ها و گیاهان نیز به نظم و صف بندی آن ها دقت کنید. به طور کلی طراحی باغچه حیاط هرقدر که با نظم و رعایت ریتم توام باشد، همانقدر می تواند در بخش طراحی فضای سبز کمک کننده واقع شود.تخت های بزرگ و پشتی های پر نقش و نگار: اولین چیزی که در طراحی های کلاسیک و کهن ایرانی توجه ها را به خود جلب می کند، تخت های پهن و چوبی هستند که پشتی هایی پر نقش و نگار آن ها با شکل های شلوغ و سنتی زینت داده شده است. رنگ لاکی یا قهوه ای پشتی ها در تناسب با رنگ چوب تخت ها هارمونی جذابی ایجاد می کند و فضا را دلنشین تر می نمایاند.

از حوض استفاده کنید:

حوض از مظاهر و نمادهای اصلی طراحی های سنتی ایران است که عدم وجود آن مسلما خلا بزرگی را در این دیزاین اصیل ایجاد می کند. حوض گرد یا مربع شکل وسط حیاط با اجتماعی از گلدان هایی که اطراف آن را محاصره کرده اند و ماهی هایی که در داخل آب آن جنب و جوش می کنند و گل ها و گیاهان آبزی که سطح آب را پوشانده اند، شما را بیشتر از پیش به هدف خود برای ایجاد فضایی اصیل نزدیک خواهند کرد. حوض ها علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضا نقش ذخیره آب را نیز به عهده داشته و المانی کاربردی محسوب می شوند.

از وسایلی با طرح و سبک سنتی استفاده کنید:

گلیم ها و فرش های کوچک در کنار ظروف میناکاری یا سفالی و سبدهایی ازجنس حصیر هم در آراستگی فضا و تداعی سنت گرایی تاثیر مستقیم دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (160 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود