طرز درست کردن کمپوت کیوی

  پنجشنبه، 23 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز درست کردن کمپوت کیوی
کیوی این میوه خوش طعم پاییزی و زمستانی که در رده ی مرکبات جای میگیرد، به دلیل دارا بودن منابع سرشار از ویتامین c و فیبر و مواد معدنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و علاوه بر آن در پیشگیری بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

کیوی یکی از میوه های خوشمزه و آبدار است، که سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد و همچنین حاوی فیبر و مواد معدنی می باشد. کاهش استرس و علائم آسم، پیشگیری از ابتلا به سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و … از جمله خواص کیوی به شمار می آید. بنابراین با گنجاندن میوه کیوی، ترشی کیوی، لواشک کیوی، مربای کیوی و کمپوت کیوی در برنامه غذایی می توان از فواید این میوه بهره برد. به همین منظور در ادامه، روش ساخت کمپوت کیوی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

طرز تهیه کمپوت کیوی

برای تهیه کمپوت کیوی می توان آن را به دو روش تهیه نمود.

روش اول

در این روش، درست کردن کمپوت کیوی بسیار آسان، اما مدت ماندگاری آن کم می باشد، به این صورت است که، ابتدا کیوی ها را پس از شستشو و پوست گرفتن آن ها، به قعطات دلخواه ریز کنید و یا به شکل حلقه مانند برش دهید. سپس داخل یک قابلمه، کمی شکر، مقداری آب و کیوی های خرد شده را بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید. پس از غلیظ شدن آب آن و پختن کیوی، کمپوت کیوی آماده شده را پس از سرد شدن داخل ظرف های شیشه ای درب بسته بریزد و در داخل یخچال نگهداری نمایید.

روش دوم

برای تهیه کمپوت خوش عطر کیوی به این روش، سعی کنید از کیوی بدون له شدگی و کاملا تازه استفاده کنید.

  • کیوی ها را به خوبی بشویید، کاملا خشک کنید و پوست آن ها را بگیرید و در نهایت به اندازه دلخواه خرد کنید.
  • کیوی های خرد شده را در یک ظرف شیشه ای در بسته قرار دهید.
  • حال در یک قابلمه، آب ریخته و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید.
  • سپس شکر را به قابلمه خود اضافه کرده و بگذارید به خوبی شکر در آب حل شده و قوام بگیرد.
  • در این مرحله زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید محلول آب و شکر شما سرد شود.
  • پس از سرد شدن کامل محلول شکر و آب، آن را داخل ظرف شیشه ای حاوی کیوی بریزید، تا کاملا شیشه از این محلول پر شود. سپس درب ظرف شیشه ای را ببندید.
  • ظرف در بسته کمپوت را درون قابلمه بگذارید و مقداری آب سرد درون قابلمه بریزید. (میزان آب چند سانتی متر از درب ظرف شیشه ای شما پایین تر باشد.)
  • قابلمه را روی حرارت گذاشته تا آب به جوش آید.
  • پس از گذشت 10 دقیقه، حرارت را خاموش کرده و ظرف شیشه ای خود را از قابلمه خارج کنید و بگذارید کاملا سرد شود.
  • کمپوت شما آماده است و می توانید آن را در کابینت و یخچال نگهداری کنید.

کمپوت کیوی

نکات قابل توجه در طرز تهیه کمپوت کیوی :

این نکات معمولا در دستورات طرز تهیه کمپوت کیوی ذکر نمیشود و بخشی از سلیقه ی آشپز و یا تجربه ی افراد میباشد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

  • کشمش وکیوی مکمل های خوب، خوش طعم و بی نظیری هستند. به همین دلیل میتوانید در دقایق آخرِ پختن کمپوتتان، مقداری کشمشِ پاک کرده و شسته را نیز اضافه نمایید.
  • اگر میخواهید برای بیماران دیابتی این کمپوت را تهیه نمایید حتما با مشورت پزشک و استفاده از شکر های رژیمی مانند شکر قهوه ای یا فروکتوز این کار را انجام دهید چرا که ماده ی غذایی کمپوت، سهم قند بسیاری دارد.
  • میوه ها دارای ویتامین های مختلف هستند و برای اینکه ویتامین خود را حفظ نمایند، بهتر است خیلی خورد و ریز نشوند. هرچه قطعات شما بزرگتر بوده و کمتر از چاقو استفاده کنید، ارزش غذایی دسرِ شما بالاتر خواهد بود.
  • قرار دادن میوه ها در معرض حرارت زیاد و بالا، موجب از دست رفتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی آن میشود. نسبت به پختنِ بیش از اندازه ی کمپوت خود اصرار نکنید.
  • در طرز تهیه ی کمپوت کیوی به هر یک از روش های ذکر شده، پس از حرارت، میوه رنگ خود را از دست داده و به سمت رنگ قهوه ای متمایل میشود. جهت جلوگیری از این تغییر رنگ که ظاهر کار شما را ناپسند میکند، میتوانید از کمی پوره ی کیوی استفاده کنید. به این ترتیب که همراه با افزودن میوه ها، پوره را نیز اضافه کنید تا رنگ خود را به میوه ها بدهند.

ارزش غذایی کیوی

کیوی منبعی بسیار غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین ث موجود در کیوی، ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است. همچنین دانه های سیاه آن حاوی ویتامین D است. کیوی همچنین دارای ویتامین A ویتامین های B۱, B۳, B۲ و سایر ویتامین های گروه ب است.

کیوی از میوه های بسیار کم کالری است. در ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری هم ردیف زردآلو و نارنگی است. مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر است. از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (556 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان