طرز سرخ کردن کوکو سیب‌زمینی

  سه شنبه، 24 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز سرخ کردن کوکو سیب‌زمینی
کوکو سیب زمینی یکی از انواع کوکوهای معروف و پر طرفدار ایرانی است. این کوکو در کنار کوکو سبزی از پر مصرف ترین غذاهای فوری محسوب می شوند. این غذای خوشمزه را می توانید به عنوان یک شام یا ناهار سبک سرو کنید.

کوکو سیب زمینی یکی از انواع غذاهای بسیار پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که با مواد و دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. محبوبیت بیش از حد کوکو سیب زمینی ۲ دلیل اصلی دارد که یکی از این دلایل این است که این غذا خیلی سریع آماده می شود و مواد غذایی خاصی هم نیاز ندارد؛ دلیل دوم این است که با اینکه کوکو سیب زمینی با مواد غذایی ساده ای درست می شود ولی خیلی خوشمزه و خوش طعم است و کمتر کسی را می توانید بیابید که کوکو سیب زمینی را دوست نداشته باشد. جالب است بدانید همین محبوبیت و طعم عالی باعث شده است که کوکو سیب زمینی در منوی بعضی رستوان ها جا باز کند، برای مشاهده آموزش طرز تهیه کوکو سیب زمینی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کوکو سیب زمینی

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • سیب زمینی متوسط ۵ عدد
  • شوید خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی

ابتدا سیب زمینی ها را بشویید سپس داخل یک قابلمه مناسب بریزید. در ادامه چند لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و آنرا روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید و سیب زمینی ها به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوش بمانند تا آبپز شوند.پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز شدند اجازه دهید کمی خنک شوند سپس پوست شان را جدا کنید. در ادامه سیب زمینی ها را با رنده بزرگ رنده کنید یا با گوشکوب بکوبید سپس داخل یک کاسه جادار و مناسب بریزید.

در مرحله بعدی پیاز را پوست بگیرید و به صورت جداگانه رنده کنید سپس با فشار دست آب اضافی پیاز را بگیرید و آنرا به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید. در مرحله بعدی تخم مرغ ها را داخل یک کاسه جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید.

سپس مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید. اضافه کردن شوید خشک اختیاری است در صورتی که می خواهید شوید خشک اضافه کنید آنرا به تخم مرغ ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود.در مرحله بعدی تخم مرغ را به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست و منسجم شوند. حالا مایه کوکو آماده است و در مرحله بعد باید آنرا سرخ کنید ، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.مقداری روغن داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. پس از اینکه روغن داغ شد مقداری از مایه کوکو بردارید و به آن شکل دهید سپس در روغن بیندازید. می توانید از قالب های مخصوص هم برای یکدست شدن کوکوها استفاده کنید.پس از اینکه یک سمت کوکوها سرخ شد آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. کوکو سیب زمینی را می توانید به صورت قالبی هم سرخ کنید. پس از اینکه کوکوها آماده شد آنها را به همراه گوجه فرنگی ، خیارشور و نان سرو کنید.

پخت کوکو سیب زمینی در فر

در صورتی که می خواهید کوکو سیب زمینی خود را در فر بپزید یک قالب مناسب را با روغن کمی چرب کنید سپس مایه کوکو سیب زمینی را داخل قالب بریزید. پس از اینکه مایه کوکو را داخل قالب ریختید حتما روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید.فر را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل روشن کنید تا کاملا گرم شود سپس قالب حاوی مایه کوکو سیب زمینی را داخل طبقه وسط فر قرار دهید. برای پخت کوکو سیب زمینی بین ۳۵ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.البته باید به نکته مهم توجه داشته باشید که درجه حرارت فرها متفاوت است و شما در کمترین زمان یعنی ۳۵ دقیقه حتما به کوکوی خود سر بزنید تا در صورتی که کوکو به طور کامل پخته بود آنرا از فر خارج کنید و غذایتان نسوزد.

نکات مربوط به سرخ کردن کوکو سیب زمینی

  • داغ کردن ماهیتابه و روغن قبل از ریختن مایه کوکو، باعث می شود تا زمان جدا کردن کوکو سیب زمینی سرخ شده از ماهیتابه، کوکو به تابه نچسبد و به راحتی از آن جدا شود.
  • سرعت عمل در مرحله سرخ کردن کوکو سیب زمینی بسیار مهم است. توجه داشته باشید که تخم مرغ در اثر حرارت دیدن، سریع شروع به پخته شدن می کند و اگر مایه کوکو را در ماهیتابه یک دست نکرده باشید، کوکو شکل و ظاهر بدی به خود می گیرد.
  • ضخامت مناسب برای کوکو سیب زمینی بین ۰٫۵ تا ۲ سانتی متر است. ضخامت زیاد، باعث نپختن کوکو و نازک بودن بیش از حد، باعث خشکی و حتی سوختن کوکو می شود.
  • زمانی که دور کوکو سیب زمینی طلایی شد، باید آن را برگردانید. توجه داشته باشید که تا زمانی که یک سمت کوکو سرخ نشده باشد، نباید آن را برگردانید.
  • اگر دستمال جاذب روغن در دسترس ندارید، می توانید از چندین ورق دستمال کاغذی برای این کار کمک بگیرید.
  • در انتخاب اندازه ماهیتابه با توجه به حجم مایه کوکو خود دقت کنید. اگر ماهیتابه شما خیلی بزرگ باشد، کوکو خیلی نازک و خشک می شود و اگر اندازه آن به نسبت مایه کوکو کوچک باشد، کوکوی شما مغزپخت نمی شود و در زمان سرخ کردن و برگرداندن آن با مشکل مواجه می شوید.
  • درب ماهیتابه در حین سرخ کردن کوکو باید باز باشد.
  • تا قبل از اینکه تمام کوکوهای دور اول را از ماهیتابه برنداشته اید، کوکوی جدیدی در آن نیندازید؛ زیرا روغن زیادی به خودش می گیرد.
  • کوکو های تکی را پس از سرخ شدن و منتقل کردن در بشقاب روی هم قرار ندهید؛ زیرا باعث می شود کوکو ها حالت خمیری و بسیار نرمی به خود بگیرند.
  • کوکو سیب زمینی با بافتی یک دست و منسجم، می تواند به صورت یک تکه در ماهیتابه یا به شکل یکی یکی با کمک قالب های مختلف سرخ شود و پخت آن، کاملا اختیاری است؛ اما اگر محدودیت زمان دارید، آن را به صورت یک تکه در قابلمه یا ماهیتابه با حرارت ملایم سرخ کنید.
  • اگر کوکو سیب زمینی را به صورت یک تکه سرخ می کنید، در زمان برگرداندن، آن را با قاشق چوبی برش بزنید تا راحت برگردد و طرف دیگر کوکوها نیز سرخ شود. برای برش زدن، ابتدا کوکو را به شکل بعلاوه ببرید و هر قطعه را به دو قسمت دیگر تقسیم کنید تا هشت قطعه کوکو داشته باشید.
  • طرز تهیه کوکو سیب زمینی قالبی نیز به همین ترتیب است. بعد از گرم شدن روغن، قالب را درون ماهیتابه قرار دهید و کمی منتظر بمانید تا قالب گرم شود. سپس با کمک قاشق از مایه کوکو سیب زمینی در قالب بریزید و با سرعت سطح مواد را صاف کنید. در نهایت اجازه دهید تا کوکو به خوبی سرخ شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان