طرز تهیه انواع سویق

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه انواع سویق
سَویق، یا همان آرد حبوبات انواع مختلفی دارد از سَویق جو گرفته تا گندم و عدس که هر کدام برای خود خواص خودشان را دارد و به راحتی می‌توان آن‌ها در منزل تهیه کرد.

یکی از خوراکی های ساده، بسیار مفید و البته کمتر شناخته شده در میان مردم سویق است. سویق با همه سادگی اش، یکی از خوراکی هایی است که برای رشد کودکان بسیار تأثیر دارد. سویق برای تقویت زنان باردار، وزن گیری جنین در ماه های آخر بارداری نیز استفاده می شود. برای تقویت افراد دیگر نیز می شود از سویق استفاده کرد. در ماه رمضان نیز از سویق می توانید به عنوان یک غذای انرژی زا استفاده کنید.

طرز تهیه سویق جو

برای تهیه سویق جو باید در ابتدا یک پیمانه آرد جو را بدون روغن تفت داده و سپس الک کنیم. در مرحله بعد یک پیمانه سبوس جو را هم بدون روغن و در مدت زمان کمتری تفت داده و الک کنیم. در نهایت باید هر دو ماده را باهم مخلوط کنیم تا سویق جو بدست آید. همانطور که گفتیم این سویق برای حفظ سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. سویق جو را می توان با خرما، عسل و یا شیر مصرف کرد.

خواص سویق جو

  • سودمندی سویق جو برای بیماری ذات الجنب
  • مقوی و تقویت کننده استخوان ها
  • برطرف کننده پوکی استخوان
  • مصرف سویق جو به جای صبحانه و به صورت خشک می تواند یک لاغر کننده موثر باشد.
  • سویق جو کاهش دهنده قند خون بسیار عالی است.

طرز تهیه سویق سنجد

برای درست کردن سویق سنجد در خانه باید نخست هسته سنجد را از گوشت آن بوسیله یک آسیاب معمولی جدا کرد. در مرحله بعد باید هسته را بطور جداگانه آسیاب کرده و تفت دهیم و خوب الک کنیم. سپس به صورت جدا گوشت سنجد را نیز آسیاب کرده و تفت داده و الک کرد. در نهایت باید برای تهیه سویق، پودر تفت داده هسته و گوشت سنجد را باهم مخلوط کنیم. همچنین می توانیم سنجد را با هسته آسیاب کرده و الک کنیم و بدون روغن تفت دهیم.

خواص سویق سنجد

  • مقوی و موثر در رشد و تحکیم بدن
  • درمان پوکی استخوان
  • افزایش دهنده شیر مادر
  • بهترین تقویت کننده استخوان ها

طرز تهیه سویق گندم

برای درست کردن سویق گندم در منزل باید به مدت 20 دقیقه یک پیمانه سبوس گندم را تفت داد و یک پیمانه آرد گندم را حدود یک ساعت بدون روغن تفت بدهیم و الک کنیم. در مرحله آخر باید هم سبوس و گندم تفت داده شده را با هم مخلوط کرد.

خواص سویق گندم

  • مقوی و چاق کننده
  • افزایش دهنده نیروی جنسی
  • تقویت کننده استخوان و برطرف کننده پوکی استخوان

طرز تهیه سویق عدس

عدس برخلاف گندم و جو سبوس ندارد بنابراین کار تهیه سویق با عدس کمی راحت تر است. برای درست کردن سویق عدس باید عدس را به خوبی آسیاب کرده و آرد حاصل را بدون روغن تفت بدهیم و الک کنیم.

خواص سویق عدس

  • رفع تشنگی
  • تقویت معده
  • برای هفتاد درد در آن شفا است.
  • کاهش دهنده صفرا است
  • به بهبود شکم کمک می کند
  • کاهنده هیجان خون است
  • حرارت را خاموش می کند
  • قطع خون عادت ماهیانه زنان در صورت تداوم زیاد

طرز تهیه سویق گندم برای چاقی

هر کدام از سویق ها برای هدف مشخص و درمان بیماری خاصی مصرف می شوند. به دلیل اینکه سویق جو و گندم از جمله سویق های چاق کننده هستند می توان از آن ها در وعده های غذایی کودکان و افراد لاغر و ضعیف استفاده کرد. مثلا از سویق چاقی برای افزایش وزن استفاده می شود زیرا در تهیه آن محتویات و موادی به کار رفته که دارای خاصیت افزایش هستند. همچنین به دلیل وجود مواد اولیه در سویق لاغری این سویق برای کاهش وزن کاربرد دارد.نکته مهم اینکه تهیه سویق باید از ظروف مسی و سنگی استفاده شود و تهیه سویق در ظروف آهنی مناسب نیست.

سویق چاقی و لاغری

سویق از دسته مواد خوراکی است که تاثیر فوق العاده مثبتی روی چاقی و لاغری افراد می گذارد. سویق ها دارای خاصیت همان موادی هستند که از آن ها تهیه می شوند. برای مثال جو از گندم سردتر است بنابراین سویق جو نیز نسبت به سویق گندم دارای سردی بیشتری می باشد. برای اینکه انتخاب درستی در مصرف نوع سویق داشته باشید باید مزاج خود را بررسی کنید. برخی از سویق ها را بر طبق نوع خاصیت و مصرف شان نام گذاری می کنند مثلا سویق چاقی، سویق کودک یا سویق لاغری.

خرید و مصرف سویق برای درمان چاقی یا لاغری که به کم کاری و پرکاری غده تیروئید بر می گردد و یا در زمانی که داروی خاصی مصرف می کنید و یا دچار بیماری های گوارشی هستید باید با مشورت پزشک طب سنتی انجام شود.

تذکر مهم درباره تهیه سویق ها

  • روش مناسب برای تهیه سویق در خانه این است که سویق را به مقدار کم مثلا هر بار ربع کیلو در یک ماهی تابه به خوبی تفت دهیم تا کیفیت سویق کم نشود و به خوبی پخته شود.
  • واضح است که تهیه سویق در اندازه های بیشتر نیاز به مدت زمان تفت دادن بیشتری دارد تا به خوبی پخته شوند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن