طرز تهیه ی آش سیرابی

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه ی آش سیرابی
اگر از سیرابی خوشتان می‌آید، حتما آش سیرابی را درست و امتحان کنید. برای تهیه این آش مقوی و خوشمزه از سیرابی، جو پوست کنده، گندم، برنچ، عدس و سیر استفاده می‌کنیم. البته از دیگر حبوبات این آش لوبیا، نخود و ماش است.

سیرابی از جمله خوراکی هایی است که طرفداران مخصوص خودش را دارد. میتوان با سیرابی یک آش خوشمزه هم پخت که طرز تهیه آن را برایتان آورده ایم. برای تهیه این آش ابتدا باید سیرابی ها را کاملا تمیز شسته و خرد کنید.

در تهیه آش سیرابی برای اینکه آش کاملا جا بیفتد و از لحاظ مزه نیز کاملاً خوشمزه شود، به زمان زیادی برای پختن نیاز دارد. آش سیرابی به دلیل تشابه موادی که در پخت آن استفاده می شود، بسیار شبیه آش گندم است.

اما نکته اصلی و تفاوت این دو آش در سیرابی است. سیرابی در واقع بخشی از معده گوسفند یا گاو یا به عبارت دیگر حیوانات نشخوار کننده است. سیرابی منبعی کامل از پروتئین حیوانی است که بسیار برای بدن مفید است و در درمان بیماری هایی مانند، کم خونی موثر است. در ادامه این مقاله شما را با دستور تهیه آش سیرابی آشنا خواهیم کرد. سیرابی برای سلامت عمومی بدن، افزایش بینایی، رشد کودکان، سلامتی پوست و مو، بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است.گفته می شود سیرابی برای زنان بارداری که دچار تهوع شده اند، بسیار مناسب است. با طرز تهیه آش سیرابی همراه شما هستیم.

دستور پخت آش جو با سیرابی

مرحله اول

برای تهیه آش جو خوشمزه با سیرابی ابتدا جو پوست کنده را به همراه نخود و لوبیا چیتی به صورت جداگانه داخل سه کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت یک شب خیس بخورند تا نفخشان برطرف شود.

مرحله دوم

در صورت امکان بهتر است دو مرتبه آب درون کاسه ها را تعویض کنیم. در ادامه جو پوست کنده را آبکشی می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس 6 تا 8 پیمانه آب گرم به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید و جو باز شود. در ادامه نخود و لوبیا را به همراه 6 پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا جداگانه بپزند.

مرحله چهارم

در این مرحله سیرابی را پس از اینکه به خوبی شستیم، با قیچی خرد می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه 4 پیمانه آب به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، پاپریکا و چوب دارچین را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

قابلمه حاوی سیرابی را هم روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم سیرابی ها بپزند. در صورتی که روی آب موجود در قابلمه سیرابی کف جمع شد، بهتر است کف ها را با قاشق جمع کنیم و دور بریزیم.

مرحله ششم

پس از اینکه جو به خوبی باز شدو تقریبا نیمپز شد، سیرابی پخته شده را به همراه عدس به قابلمه جو اضافه می کنیم. در ادامه پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا کمی روغن اضافه می کنیم و پیازها را به تابه اضافه می کنیم. پیازها را تا زمانی که کاملا طلایی شوند تفت می دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز ها اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله نعنا خشک را هم به تابه اضافه می کنیم و در حد یکی دو دقیقه تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و کمی تیره شود، سپس مخلوط پیاز داغ و نعناع داع را به قابلمه حاوی جو پوست کنده اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله نخود و لوبیا را پس زا پخت به قابلمه حاوی جو پوست کنده اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 30 دیگر با مواد آش بپزند، سپس کشک را به قابلمه اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله دهم

در این مرحله آش را می چشیم و در صورت نیاز مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم آش به مدت 30 دقیقه دیگر ری حرارت ملایم بماند تا جا بیفتد. در پایان آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کرده و سرو می کنیم.

نکاتی در تهیه آش سیرابی

  • برای خوشمزه تر شدن آش سیرابی می توانید در انتهای آماده شدن آش، یک پیمانه کشک ساییده شده سفت را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید آش چند قل بخورد.
  • برای تزیین آش سیرابی می توانید از سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ استفاده کنید.
  • برای اینکه زمان پختن سیرابی کمتر شود، می توانید از زودپز استفاده کنید.
  • برای خوشمزه تر شدن آش سیرابی، در اواسط پخته شدن مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون به آن اضافه کنید.
  • در هنگام تمیز کردن سیرابی، اگر متوجه شدید که تمیز نمی شود، آن را به مدت 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس آن را تمیز کنید. برای شستشوی بهتر سیرابی از مقداری نمک نیز می توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه آش سیرابی که به آموزش آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

خواص و مضرات سیرابی

  • این غذا در رفع کم خونی موثر است و از آنجا که اکثر خانم ها از مشکل کم خونی و عوارض آن رنج می برند، پیشنهاد می شود که این غذا را در رژیم غذایی خود جای دهند. این غذا در دوران بارداری هم با اجازه پزشک می تواند اکثر ویتامین های مورد نیاز جنین و مادر را تامین کند.
  • این غذا به علت دارا بودن ویتامین A، در افزایش قدرت بینایی هم موثر است. این ویتامین همچنین در سلامت پوست و مو هم موثر است.
  • این غذا به کسانی که سطح کلسترول آن ها بالاست یا دچار بیماری های قلبی هستند، توصیه نمی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان