طرز تهیه بورانی کنگر و ماست

  سه شنبه، 01 تیر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه بورانی کنگر و ماست
بورانی کنگر یکی زا انواع میان وعده های خوشمزه ایرانی است که می توانید در کنار انواع غذاها سرو کنید، برای مشاهده این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

بورانی کنگر یا کنگر ماست یکی از پیش غذاها و میان وعده های بسیار خوشمزه و سالم ایرانی است که می توانید با اضافه کردن موادی مانند سیر و گل سرخ آن را به صورت مجلسی تر برای مجالس و مهمانی های خود تهیه و سرو کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۶ تا ۸ نفر بورانی کنگر تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری بورانی کنگر تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه بورانی کنگر با ما همراه باشید.

مواد لازم برای کنگر ماست یا بورانی کنگر

  • کنگر پاک شده :نیم کیلوگرم
  • ماست:2 /1 و2 پیمانه
  • سیر:1 بوته
  • نمک و فلفل :به میزان لازم
  • آب :2 /1 پیمانه
  • گل سرخ :برای تزئین

طرز تهیه کنگر ماست یا بورانی کنگر

کنگرها را پس از شستن به صورت نوارهایی به طول 5 سانتی متر یا 2 بند انگشت خرد کنید.حبه های یک بوته سیر را با پوست از هم جدا کنید و داخل ظرف آب سرد بریزید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد تا به راحتی پوست آنها از هم جدا شوند.سپس پوست سیرها را کنده و ریز رنده کنید.تابه گود را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود؛بعد کنگرهای خردشده را داخل روغن تفت دهید تا سرخ شوند، سپس سیرهای رنده شده را به همراه کمی نمک و فلفل به کنگرها اضافه کنید و تفت دهید. بعداز 3 تا 5 دقیقه آب را در تابه بریزید و در آن را بگذارید و اجازه بدهید تا کنگرها روی حرارت کم بپزند.بعد از پخته شدن کنگرها در تابه را بردارید تا آب اضافی آن بخار شود. در آخر ماست را اضافه کنید و بگذارید یک جوش ریز بزند. حرارت را خاموش کنید و وقتی که برانی کمی سرد شد، آن را با تزیین گل سرخ سرو کنید.

نکات مهم در مورد بورانی کنگر یا کنگر ماست

  • بورانی کنگر یا کنگر ماست یک پیش غذا و یا شام مناسب برای شب های تابستان است.به دلیل رشد گیاه کنگر در فصل بهار و تابستان این غذا معمولا در این فصول تهیه می شود چون دسترسی به این گیاه در دو فصل دیگر سال تقریبا غیر ممکن است.
  • این گیاه بیشتر در مناطق کوهستانی رشد می کند و یک گیاه خودرو می باشد که انسان در پرورش آن نقشی ندارد به همین دلیل در هر منطقه ای که تقریبا کوهستانی باشد و آب و هوای مرطوب و گرم داشته باشد این گیاه رشد می کند.این غذا در دو شهر شیراز و لرستان بسیار پرطرفدار است و در این مناطق بسیار تهیه می شود البته در شهرهای دیگر ایران نیز این غذا را استفاده می کنند ولی احتمالا طرز تهیه آنها با کمی تغییرات نیز برگرفته از این دو شهر است.
  • کنگر دارای طبیعتی گرم و خشک است و به همین دلیل بیشتر با ماست مصرف می کنند البته از کنگر برای پخت خورش و پلو و حتی به صورت خام و در سالاد نیز استفاده می شود.
  • در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت و در قرن ۱۶ میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می شد. در طب سنتی اروپا، برگ های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار (دیورتیک) و محرک کلیه ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گرفت.
  • این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی از لحاظ انرژی محدود است.این گیاه برای آن دسته از افرادی که دارای طبع گرمی هستند توصیه می شود.به علاوه کنگر منبع غنی پتاسیم است.کنگر ضدعفونی کننده، غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.این گیاه در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.افرادی که ناراحتی های کلیوی و کبدی شدید دارند از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (391 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (66 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (38 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس