طرز تهیه برگر عدس با طعم عالی

  شنبه، 24 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه برگر عدس با طعم عالی
یکی از غذاهای وسوسه انگیز و خوشمزه ی فست فودی، همبرگر است.اما گاهی خوردن همبرگر بخاطر گوشت آن، برای عده ای خوشایند نیست. پس در ادامه ی این پست آشپزی، طرز تهیه یک همبرگر گیاهی را ببینید.

برگر گونه ای ساندویچ است که شامل یک برگ گوشت چرخ کرده است که در میان یک نان گردِ میان بریده قرار می گیرد. گوشت برگر بیشتر گوشت گاو است و ممکن است بصورت کبابی درست شود یا سرخ شود. گیاهخوار بودن بهانه خوبی برای کنار گذاشتن برگر نیست. اگر یک برگر دوست واقعی باشید، حتما می دانید که قرار نیست این ساندویچ های خوشمزه و هوس برانگیز تنها با گوشت آماده شوند. می توان با عدس و قارچ یا انواع لوبیا هم برگر درست کرد ویک وعده غذای هیجان انگیز را در زمان کوتاهی آماده کرد. برگر عدس و قارچ یکی از برگرهای گیاهی و خوشمزه است که مورد استقبال بچه ها هم هست. این برگر به دلیل وجود عدس از مقدار پروتئین زیادی برخوردار است. این برگر یکی از انواع برگرهای گیاهی است که بسیار خوشمزه و متفاوت است و برای افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند یا گیاه خوار هستند می توانند از این غذا استفاده کنند. برگر گیاهی را می شود با طعم گوشت، سبزیجات یا حتی زعفران میل کرد. برای این کار، می توان در تهیه آن از عصاره ها استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه همبرگر با عدس در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای برگر سیب زمینی و عدس

  • عدس :یک پیمانه
  • سیب زمینی متوسط :2 عدد، خرد شود.
  • روغن زیتون :4/1 پیمانه
  • پیاز :یک عدد، کاملا ریز شود.
  • سیر:یک حبه، کاملا ریز شود.
  • پودر زیره :یک قاشق چای خوری
  • پنیر فتا :2/1 پیمانه، خرد شود.
  • گوجه فرنگی خرد شده:2/1 پیمانه
  • گشنیز خرد شده :2 قاشق غذاخوری
  • نعنای خرد شده تازه :2 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ :2 عدد، هم زده شود.
  • آرد سوخاری :یک پیمانه
  • ماست :2/1 پیمانه

طرز تهیه برگر سیب زمینی و عدس

ابتدا سیب زمینی را پوست گرفته و خرد کنید ، سپس عدس را شسته و با 2 پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا بجوشد ، در این زمان سیب زمینی خرد شده را اضافه کنید و بگذارید یک ربع بپزد. یک عدد پیاز را ریز خرد و یا رنده کنید ، تابه ای را روی حرارت قرار داده و نصف قاشق روغن را داخل آن بریزید.پیاز را در تابه تفت دهید تا سرخ شود ، حالا سیر را ریز خرد و یا رنده کنید و به تابه اضافه نمایید.بعد از اینکه بوی سیر بلند شد زیره را افزوده و هم بزنید ، در ادامه عدس ، سیب زمینی و پنیر فتا را بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا به شکل پوره دربیاید.تابه را از روی حرارت بردارید، گوجه فرنگی را خرد کرده و اضافه کنید. گشنیز و نعنا را خرد کرده و بیافزایید.مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شده و یکدست شود. با کمی روغن دستتان را چرب کرده و مواد را به شکل 12 برگر یک اندازه تقسیم کنید.

تخم مرغ ها را در یک کاسه متوسط بشکنید و هم بزنید. آرد سوخاری را در کاسه دیگری بریزید و کنار بگذارید.هر برگر را ابتدا در تخم مرغ فرو کرده ، سپس داخل آرد سوخاری بغلطانید. برگرها را داخل یک سینی بچینید و برای نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا کمی سفت شده و خودش را ببندد.

تابه ای را روی حرارت متوسط قرار داده و باقی روغن را داخل آن بریزید تا داغ شود. برگرها را داخل روغن قرار داده و سرخ کنید.سپس برگرها را از آن رو کنید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود.بعد ار سرخ شدن برگرها را روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.برگرها را در دیس پذیرایی بچینید و با چند برگ گشنیز تزیین کنید. ماست را در کاسه ای بریزید و در کنار برگر ها قرار دهید.

مواد لازم برای همبرگر عدس و گردو

  • گردو ۳/۴ پیمانه
  • آرد سوخاری ۱/۳ پیمانه
  • سیر ۳ حبه
  • پودر زیره ۲ قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چای خوری
  • نمک یک و نیم قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چای خوری
  • عدس ۳/۴ پیمانه
  • روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ ۱ عدد بزرگ

طرز تهیه همبرگر عدس و گردو

  1. گردو، آرد سوخاری، سیر، زیره، گشنیز، فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه را در غذاساز ریخته و بزنید، تا همه ی مواد کاملا پودر شوند.
  2. عدس نیم پز و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را به سایر مواد اضافه کنید و کمی دیگر بزنید (ولی خیلی خرد نکنید).
  3. در کاسه ای بزرگ، تخم مرغ را شکسته و بزنید. ترکیب عدس را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.
  4. مواد را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. آنها را به شکل توپ های گرد درآورید و با فشار کف دست به پهنای ۲ سانتی متر باز کنید.
  5. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را در ماهیتابه ای نچسب گرم کنید. و همبرگرها را برای ۸ تا ۱۰ دقیقه از هر طرف روی حرارت متوسط رو به پایین بپزید. آن ها را روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود.
  6. آن ها را در نان همبرگر قرار دهید و به همراه برش های گوجه فرنگی، پیاز قرمز و سس ماست و گشنیز میل کنید.
  7. برای تهیه سس ماست و گشنیز، سه چهارم پیمانه ماست، ۲ قاشق غذاخوری گشنیز خرد شده و ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با هم ترکیب کنید. به آن ها کمی نمک و فلفل سیاه بزنید.

فواید عدس

عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند.مصرف عدس در سلامتی قلب نقش به سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه بعلت مقادیر قابل ملاحظه ای از فولات (Folate) و منیزم آن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان