طرز تهیه دنده کباب

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه دنده کباب
برای داشتن یک مهمونی یا حتی یک پیکنیک با یک غذای بسیار خوشمزه , “کباب دنده” فوق العاده است اما درست کردن آن راه و روش خودش را دارد که در این قسمت میخوانید.

غذاهای محلی کرمانشاه با طعم و مزه ای منحصربه فرد از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی هستند که طرفداران بسیاری دارند. دنده کباب، خورش خلال، آش سورانه، کوکو پاغازه، والک پلو، کوفته شیرین و ده ها غذای دیگر از غذاهای خوشمزه کرمانشاهی هستند که حتما باید در سفر به این استان زیبا آن ها را امتحان کنید.

دنده کباب یکی از انواع کباب های خوشمزه و لذیذ ایرانی و بسیار شبیه به شیشلیک است که خاستگاه آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی گردد. دنده کباب با گوشت دنده گوسفند درست می شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه فرنگی، زعفران و ادویه جات مزه دار می کنند؛ در حالی که می توان این کباب خوشمزه را با انواع سس های دیگر نیز مزه دار کرد. دنده کباب، یکی از غذاهای مهم شهر کرمانشاه به حساب می آید که معمولا در مهمانی ها و مجالس مهم سرو می شود. تهیه و طبخ دنده کباب و سیخ کردن آن در خانه برخلاف بسیاری از کباب ها، نیاز به تبحر و تجربه خاص و رعایت کردن فوت و فن های کوزه گری دارد.

مهم ترین نکته برای تهیه یک دنده کباب آبدار و مغزپخت شده، استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد است. پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید. دنده کباب را با برنج یا نان تازه، پیاز ، نارنج، ماست و انواع سبزیجات سرو می کنند.

مواد لازم دنده کباب

  • سیر ۲ حبه
  • برگ بو ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • دنده گوسفند ۴ تکه
  • ماست چکیده ۱ لیوان
  • روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه دنده کباب

برای تهیه دنده کباب کرمانشاهی ابتدا یک ظرف مناسب انتخاب کنید و چند تکه یخ داخل آن قرار دهید سپس دنده ها را پس از تمیز کردن داخل یخ ها بگذارید. دنده ها باید به مدت یک ساعت داخل یخ بمانند. پس از گذشت این زمان دنده ها را از یخ خارج و آبکشی کنید.

در ادامه سیر و پیاز را رنده کنید و داخل یک کاسه جادار بریزید. در ادامه ماست چکیده را به همراه روغن مایع ، برگ بو ، نمک و فلفل سیاه داخل کاسه بریزید. مواد داخل کاسه را مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس دنده ها را به کاسه اضافه کنید.مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام نقاط دنده ها برسند سپس درب کاسه را با یک سلفون ببندید و کاسه را به مدت ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت دنده ها طعم دار و نرم شود. پس از گذشت این زمان دنده ها را از یخچال خارج کنید.توجه داشته باشید قبل از کباب کردن دنده ها حتما با دقت تمام خرده های سیر و پیاز روی دنده ها را جدا کنید. بهترین روش کباب کردن دنده کباب روی گریل است. چون گریل به صورت یکدست با حرارت بسیار ملایم دنده را کباب می کند.در صورتی که گریل در دسترس ندارید می توانید دنده ها را سیخ کنید و روی منقل کباب کنید. برای این منظور منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید که حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام زیان آور هستند.البته راه سومی هم وجود دارد و آن اینست که دنده کباب را درون فر درست کنید. برای این منظور فر را از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود سپس دنده ها را به مدت ۱ ساعت در فر قرار دهید تا کباب شوند.

نکاتی در تهیه دنده کباب

  • در تهیه دنده کباب می توان از دنده گوساله نیز استفاده کرد. اما به مراتب دنده گوسفند بسیار لذیذ و خوشمزه تر است.
  • برای داشتن یک دنده کباب ترش می توانید از مقداری کشک آب شده نیز به جای آبلیمو و یا به همراه آبلیمو استفاده کنید.
  • طرز تهیه دنده کباب که به شما آموزش داده شد، برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

مناسب ترین بخش های گوشت گوسفند برای کباب

انواع کباب گوشت گوسفندی؛ بهترین و مناسب ترین قسمت های گوشت گوسفند برای کباب گوشت گوسفندی عبارتند از:

گوشت راسته گوسفند، کباب برگ

کباب راسته گوسفندی؛ راسته گوسفند یکی از بهترین و محبوب ترین قسمت های گوسفند می باشد. این گوشت مربوط به قسمت ها اطراف ستون فقرات می باشد و به دلیل اینکه این قسمت تحرک کمتری به خود دیده است، نرم تر و ترد تر از بقیه قسمت ها می باشد. همچنین چربی راسته خیلی کم است و طعم منحصر به فردی دارد. راسته گوسفند معمولا برای طبخ کباب برگ به کار می رود.

گوشت فیله گوسفند، مخصوص کباب برگ و چنجه

بهترین گوشت برای چنجه؛ یکی دیگر از قسمت های خوشمزه، نرم و ترد گوشت گوسفند بخش فیله می باشد که شامل بخش پشتی کمر و جگر سفید می باشد. این قسمت به دلیل نرم بودن و طعم بی نظیری که دارد برای طبخ انواع کباب با گوشت گوسفندی و بهترین گوشت برای کباب برگ و همچنین بهترین قسمت گوشت برای کباب چنجه گوسفندی. استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان