ساعدنیوز
ساعدنیوز

طرز تهیه کباب سلطانی رستورانی

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
طرز تهیه کباب سلطانی رستورانی
کباب با انواع گوشت و به روش های مختلف تحت عنوان کباب شامی، جوجه کباب، کباب ترکی و … تهیه می شود. در این میان کباب سلطانی، نوعی کباب است که متشکل از یک سیخ کوبیده و یک سیخ کباب برگ است. برای تهیه اکثر کباب های بازاری و رستورانی از گوشت گوساله استفاده می شود .

کباب یکی از غذاهای اعیانی در کشور ایران است که معمولا یک نوع از آن در هر مراسم یا میهمانی سرو می شود. کباب یک غذای قفقازی است و اولین بار، ناصرالدین شاه قاجار پای کباب را به ایران باز کرد.

بعدها آشپزهای دربار، در شیوه طبخ آن تغییراتی دادند و از یک غذای درباری به یک غذای بازاری تبدیل شد. کباب با انواع گوشت و به روش های مختلف تحت عنوان کباب شامی، جوجه کباب، کباب ترکی و ... تهیه می شود.کباب امروزی به عنوان یک غذای کاملا ایرانی به حساب می آید و شاید علت اعیانی بودن این غذا، قیمت بالای گوشت مورد استفاده در آن است، چون بهترین و خوشمزه ترین کباب از گوشت گوسفندی تهیه می شود. کباب سلطانی، نوعی کباب است که در تهیه آن می توان از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کرد.

مواد لازم در تهیه کباب سلطانی

  • گوشت راسته گوسفندی ۸۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده یک کیلوگرم
  • پیاز ۸ عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • زعفران دم کرده مقدار لازم
  • سماق به مقدار لازم

این میزان از مواد در طرز تهیه کباب سلطانی برای ۴ نفر کافیست. موادی که در بالا نوشتیم برای آماده کردن ۴ سیخ کباب کوبیده و ۴ سیخ کباب برگ کفایت می کند. اگر تعدادتان کمتر یا بیشتر است می توانید مواد را به نسبت تعداد نصف یا چند برابر کنید.

طرز تهیه کباب سلطانی: مرحله اول، کباب برگ

کباب برگ یک مدل از انواع کباب های ایرانی است که از گوشت لخم گوسفندی تهیه می شود. این کباب یکی از مجلسی ترین غذاهاست و به خاطر استفاده از گوشت راسته گوسفندی در تهیه آن، به نسبت کباب کوبیده گران تر است.

طرز تهیه کباب برگ در خانه

  1. ابتدا گوشت را به همراه ۳ عدد از پیازهایی که در دستور نوشتیم و خلالی خرد کرده اید، مقدار بسیار کمی نمک و فلفل مزه دار کنید. پیازها باید زیر و روی گوشتتان را به خوبی بپوشاند. حداقل ۶ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت برای طعم دار شدن گوشت زمان لازم است. اگر فرصت شما در طرز تهیه کباب سلطانی محدود است پیازها را رنده کنید و گوشت را در آن بخوابانید. می توانید از کمی روغن زیتون هم در این مرحله هم استفاده کنید و اجازه دهید گوشت برای ۶ ساعت داخل یخچال استراحت کند.
  2. بعد از طعم دار شدن گوشت تخته را کمی با آب ولرم نم دار کنید. گوشت را به تخته منتقل کرده و از یک طرف با دقت باز کنید. گوشت تنها باید از یک طرف باز و نازک شود، نه اینکه آن را به دو قسمت تقسیم کرد.
  3. این مرحله در طرز تهیه کباب برگ بسیار مهم است. در این مرحله باید گوشت را به اصطلاح کاردی کنیم. پس به صورت افقی و به کمک پشت کارد به دو طرف گوشت روی تخته ضربه بزنید. مراقب باشید گوشت پاره نشود. بعد از کاردی کردن گوشت را به نوارهای عمودی به عرض ۱۰ تا ۱۲ سانت برش بزنید.
  4. حالا نوبت به سیخ کشیدن کباب است. یک نوار از گوشت کاردی شده را بردارید و روی تخته کار قرار دهید. کباب را به سیخ بزنید، به این شکل که سیخ مخصوص کباب برگ باید از وسط گوشت بگذرد. توجه کنید که سیخ کباب باید عمود بر خطوری کاردی شده وارد گوشت شود. نوار دیگری از گوشت را درست پشت سر نوار اول به همان سیخ بزنید تا جایی که اندازه کباب برگ شما به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر برسد.
  5. در آخر که تمام گوشت ها را به سیخ کشیدید لبه های دو یا سه نوار گوشت در هر سیخ را با ضربه های آهسته پشت تیغه کارد به هم بچسبانید و نمک و فلفل را روی گوشت ها بپاشید.

طرز تهیه کباب سلطانی: مرحله دوم کباب کوبیده

کباب کوبیده یکی از قدیمی ترین کباب های ایرانی است که به جرئت می توان گفت همه ما ایرانی ها برای یک بار هم که شده طعم آن را چشیده ایم مگر اینکه از کودکی گیاه خوار بوده باشید! این کباب ترکیبی از گوشت چرخ کرده مخلوط، پیاز رنده شده و ادویه است که روی آتش کباب می شود و طعم بسیار بی نظیری دارد. در این مرحله از طرز تهیه کباب سلطانی به سراغ جر دوم این کباب یعنی کباب کوبیده رفته ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه کباب کوبیده در خانه

  1. اولین مرحله در طرز تهیه کوبیده انتخاب گوشت مناسب است. گوشت چرخ کرده مخلوط که ترکیبی از گوشت گوسفندی و گوشت سردست و قلوه گاه گوساله باشد بهترین گزینه برای پخت کباب کوبیده است.
  2. ۵ پیاز باقیمانده از دستور طرز تهیه کباب سلطانی برای ترکیب با گوشت کباب کوبیده در نظر گرفته شده است. برای آماده کردن کوبیده پیازها را رنده کنید. آب آن را به خوبی جدا کنید و دور بریزید. این مرحله را به دقت انجام دهید چراکه کیفیت بافت و انسجام کباب کوبیده شما تا حد زیادی وابسته به این مرحله است.
  3. گوشت ها را حدود ۳ بار چرخ کنید تا برای ورز دادن آماده شوند. سپس ادویه های دلخواه، زعفران و پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید و به خوبی با دست ورز دهید. هرچه بیشتر و بهتر ورز دهید کباب باکیفیت تری خواهید داشت.
  4. بعد از ورز دادن باید گوشت را برای دو ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا کاملاً خنک شود.
  5. و اما آخرین بخش در این مرحله از طرز تهیه کباب سلطانی مربوط به سیخ زدن کباب کوبیده است. کسانی که قرار است برای اولین بار کوبیده بپزند از این بخش می ترسند؛ اما با کمی دقت دیگر جای ترسیدن نیست. حتماً میدانید که اگر کباب کوبیده خوب به سیخ زده نشود از آن جدا شده و روی آتش می ریزد و پس برای سیخ شدن آن دستتان را کمی خیس کنید و مقداری از گوشت بردارید. آن را با دقت بر روی سیخ فرم دهید. سروته کباب را چک کنید و با فشار دست به سیخ بچسبانید. در نهایت با انگشت شیارهایی بر روی آن ایجاد کنید.

بهترین حالت برای پخت کباب آتش دادن آن روی آتش زغال است؛ پس اگر فضای باز مناسبی دارید، زغال را آماده کنید. کباب برگ و کوبیده زغالی طعم متفاوت تری دارد. در غیر این صورت می توانید هردو کباب را در کباب پز برقی، گازی و یا در فر هم بپزید.

برای درست کردن آتش، زغال را روشن کنید و باد بزنید تا زمانی که شعله زغال به رنگ آبی متمایل شود. زغال ها که به این حالت رسید نوبت چیدن سیخ ها روی آتش است. برای پختن دو طرف کباب برگ سرجمع ۲-۳ دقیقه و برای پخت کباب کوبیده هم ۶-۷ دقیقه زمان لازم است. حواستان باشد که هنگام کباب کردن سیخ ها را مدام بچرخانید تا همه طرف آن به خوبی پخته شود.

تفاوت کباب سلطانی و کباب بختیاری

کباب سلطانی و بختیاری دو نوع از غذاهای سنتی و پرطرفدار هستند که در بسیاری از مراسم های رسمی سرو می شوند. از قدیم کباب سلطانی غذای اشراف و بزرگان بوده و همان طور که از نامش پیداست در واقع به عنوان یک غذای اعیانی و ترکیبی از کوبیده و برگ را شامل می شود اما کباب بختیاری ترکیبی از مرغ و گوشت گوسفند است که میان آن ها پیاز و فلفل دلمه ای قرار می گیرد و به همین ترتیب از روش دیگری برای مزه دار کردن نسبت به کباب سلطانی استفاده می شود.

آموزش پخت کباب سلطانی ویژه در خانه

برای نرم کردن یک کیلو گوشت قرمز باید: آب یک عدد پیاز، 2قاشق سوپخوری سس سویا، یک یا نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه یا نیم کوب،2 قاشق سوپخوری روغن روغن زیتون یا مایع را 12 تا 24 ساعت به گوشت اضافه کنیم.

گوشت سینه مرغ را با زعفران هم می زنیم یعد آب پیاز، 2 قاشق روغن مایع یا روغن زیتون و نمک و فلفل اضافه می کنیم و 12 تا 24 ساعت میگذاریم تا مزه دار شود. 4،5 ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ و گوشت پیاز و فلفل دلمه ای را خلال می کنیم و داخل مواد قبلی می ریزیم.آبلیمو را نیم ساعت قبل از پخت به هر دو اضافه می کنیم، نمک را هم به گوشت قرمز اضافه می کنیم. در سیخ یک در میان یک عدد فیله گوشت قرمز یک عدد فیله مرغ می زنیم و روی آتش و یا در تابه ای که با کره چرب کرده ایم می پزیم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (231 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (204 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (91 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (64 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (59 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و بدون آرایش فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ ایده خلاقانه محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاه دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در مشهد+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3 رونمایی مازیار لرستانی از تیپ پسرانه‌اش در 10 سالگی در تبریز+عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...