طرز تهیه خمیر مایه خانگی مخصوص

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه خمیر مایه خانگی مخصوص
برای تهیه نان و یا کلوچه خوشمزه اگر از خمیر مایه یا همان خمیر ترش استفاده کنید بسیار بهتر از تهیه نان بدون خمیر مایه خواهد بود. در این مطلب طرز تهیه خمیر مایه خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

خمیر مایه یا مخمر نان و خمیر، یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی نان و سایر غذاهای خمیری است. دلیل اینکه در دستور برخی از نان ها، از خمیر مایه استفاده می شود این است که اضافه کردن آن، باعث افزایش حجم و ترد تر شدن و به اصطلاح پوکی نان می شود. برای مثال می توانید نان باگت را در نظر بگیرید. اضافه کردن خمیر مایه، علاوه بر خوش طعم شدن نان، باعث می شود که ارزش تغذیه ای آن نیز افزایش پیدا کند. اگر تصمیم دارید تا در آشپزی خودتان از خمیر مایه استفاده کنید، باید برخی از اصول را رعایت کنید. ما در این مقاله توضیحات کاملی در باره چگونگی مصرف خمیر مایه در اختیارتان قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر مایه در خانه

  • آب
  • آرد

طرز تهیه خمیر مایه در خانه

در واقع تمام چیزی که نیاز دارید آب و آرد است. آرد سفید خوب عمل می کند اما آرد گندم کامل خیلی بهتر است؛ چون مواد مغذی بیشتری مثل روی و آهن برای تغذیه ی باکتری ها دارد. چیز دیگری که به آن نیاز دارید زمان است چون عمل آمدن مایه خمیر چندین روز طول می کشد.

مرحله ی اول: به میزان مساوی از آرد و آب را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. می توانید با یک چهارم پیمانه از هر کدام شروع کنید. آن ها را خوب هم بزنید. آب آنزیم آمیلاز را فعال می کند؛ این آنزیم نشاسته را به قند ساده تبدیل خواهد کرد تا باکتری ها و مخمرها بتوانند آن را بخورند.

مرحله ی دوم: روی کاسه را با یک حوله به صورت شل و آزاد یپوشانید و ظرف را روی پیشخان یا کابینت در دمای اتاق قرار دهید. نگه داشتن ترکیب در محیطی که اندکی گرم است باعث می شود فرآیند رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها در خمیر سریع تر شود؛ ولی دمای محیط نباید خیلی گرم باشد.

مرحله سوم: دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر به ظرف سر بزنید و یک یا دو قاشق غذاخوری آرد و آب به طور مساوی به آن اضافه کنید. با این کار شما به مخمرهای خودتان غذا می دهید. بعد از ۳ الی ۵ روز، مایه خمیر شما شروع به حباب زدن می کند که نشانه ی خوبی است. چیزی که باعث پف کردن نان می شود در واقع همین گازها هستند. بعد از روز پنجم مایه خمیر شما باید حدود ۲ برابر حجم اولیه بزرگ و آماده ی استفاده شده باشد. یکی از راه های مطمئن شدن از آمادگی خمیر مایه، انداختن کمی از آن داخل یک لیوان آب است. اگر خمیر روی سطح آب ایستاد یعنی آماده ی استفاده است.

به یاد داشته باشید که این مقدار از خمیر ترش با همین مقدار مخمر آماده ای که از مغازه تهیه می کنید، برابر نیست. برای پختن نان با استفاده از خمیر ترشی که خودتان تهیه کردید، باید از دستورالعمل هایی که که از خمیر ترش خانگی استفاده می کنند، پیروی کنید. اگر از تمام خمیر ترش استفاده نمی کنید، می توانید طبق روال قبل مابقی آن را روزانه با آب و آرد تغذیه کنید، یا آن را در یخچال قرار دهید و هفته ای یک بار به آن آب و آرد اضافه کنید.

اگر تهیه کردن نان با این روش برای شما نگران کننده به نظر می رسد، باید بدانید که اجداد ما با استفاده از این روش هزاران سال نان تهیه می کردند؛ پس خیالتان راحت باشد. احتمال خیلی کمی وجود دارد که مایه خمیر برای شما مشکلی ایجاد کند. ممکن است در روز سوم یا چهارم بویی شبیه به بوی پنیر احساس کنید، اما تا زمانی که لزج نباشد یا بوی بسیار بدی ندهد (که اتفاق بسیار نادری است) مایه خمیر شما هیچ مشکلی ندارد. همچنین لازم نیست نگران اندازه گیری مواد اولیه باشید یا اشکالی ندارد اگر یک روز صبح فراموش کردید به خمیر مایه غذا بدهید. قرنطینه خانگی به اندازه کافی به ما فشار ذهنی وارد می کند، پس بدون هیچ نگرانی و استرسی از نان پختن لذت ببرید.

نکته مهم : خمیرمایه همانطور که می تواند نان را مطبوع کند ، در صورت عدم رعایت نکات لازم میتواند باعث بد طعمی و نامطبوع شدن نان نیز شود ! به این صورت که اگر خمیر در شرایط نامناسبی نگهداری شود ( مثلا در محیط خیلی گرم ) ، خمیرمایه ترکیبات جانبی دیگری تولید میکند که باعث ترشیدگی نان و یا حتی تلخ شدن آن می شوند ، برای همین بهتر است خمیر را در دمای اتاق ( 27 درجه سانتیگراد ) استراحت دهید و از قرار دادن خمیر در مجاورت منبع حرارتی به مدت طولانی خودداری کنید.همچنین اگر فرایند تخمیر زیاد طول بکشد، به طوری که منابع غذایی مخمرها تمام شود ، مخمرها شروع به واکنش های نامطلوبی کرده و بافت و طعم نان را خراب می کنند ، به زمانی که در دستورهای غذایی داده میشود دقت کنید تا نتیجه کار مطلوب باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...