طرز تهیه لابستر گریل شده

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه لابستر گریل شده
در این بخش می خواهیم طرز تهیه لابستر سرخ شده را با نکاتی در مورد پاک کردن و طبخ آن در اختیار شما قرار دهیم و امیدواریم که از طعم این غذای دریایی لذت ببرید. لابستر یا خوراک خرچنگ جزو غذاهای دریایی است که مردم جهان به آن علاقه دارند و البته در ایران هنوز زیاد طرفدار ندارد.

روش های زیادی برای پختن لابستر وجود دارد، ولی به همان تعداد روش هم برای خوردنش وجود دارد. آب پز کردن راحت ترین روش پخت لابستر است، ولی بخارپز کردن نیز بسیار رایج است. روش های دیگر شامل فرو بردن لابستر در کره آّب شده داغ، یا اضافه کردن کمی آبلیمو یا مایونز می شود. بعضی ها گوشت پاهای کوچک آن را نیز یکی یکی جدا می کنند، ولی در اینجا ما بیشتر به چنگال، بندها و دم آن اشاره می کنیم.لابستر بیشتر برای مهمانی های دوستانه و خانوادگی پخته می شود، زیرا خوردن آن سرگرم کننده و پر ریخت و پاش است و برای این مناسبت ها مناسب است.

مواد لازم برای تهیه لابستر خوشمزه

  • فیله لابستر ۲ عدد
  • قارچ ۲۵۰ گرم
  • کره ۵۰ گرم
  • سیر ۵ حبه
  • پیاز خرد شده ۳ ق غذا خوری
  • روغن زیتون ۳/۴ پیمانه
  • زعفران به مقدار لازم
  • لیموترش و جعفری برای تزئین به مقدار لازم
  • نمک و ادویه دریایی، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه لابستر گریل و مرینیت شده

سر و پاهای لابستر را جدا می کنیم به کمک چاقو یا قیچی آشپزخانه پوسته ای که روی دم لابستر است را از وسط باز کرده و گوشت را بیرون کشیده و روی پوسته قرار می دهیم و با چاقو روی گوشت یک برش ایجاد می کنیم و مثل میگو روده شنی را جدا می کنیم.

سیرها را پوست بگیرید و خرد کنید و کره را نیز از قبل در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود پیاز را نیز به صورت ساطوری ریز خرد کنید داخل یک کاسه لابستر را ریخته و روغن زیتون و کره و سیر و پیاز و ادویه و نمک و زعفران را اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس برای ۲۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.

تابه گریل را روی حرارت قرار دهید و با کمی روغن چرب کنید سپس لابستر به طوری که اول دم آن رو به بالا باشد داخل تابه قرار دهید و برای ۱۰ دقیقه ابتدای درپوش روی آن قرار دهید تا خوب پخته شود سپس در پوش را بردارید و لابستر را زیر و رو کنید و حدود ۳۰ دقیقه بگذارید با دمای کم خوب مغز پخت شود سپس در حین سرخ شدن از مخلوط مرینت کره و سیرها با قلمو روی لابستر بمالید.در انتها قارچ ها را نیز بشورید و اسلایس کنید و به همراه کمی آبلیمو و نمک داخل تابه با حرارت بالا تفت دهید و سپس در کنار لابستر سرخ شده و به همراه برش لیمو کمی جعفری تزئین کنید. نوش جان

نحوه خوردن لابستر

قبل از شروع، باید مبانی خوردن لابستر را فراهم کنید. برای خوردن لابستر به فندق شکن، کاسه بزرگی برای قرار دادن پوست ها، کاسه کوچکی برای دیپ کره و دستمال های زیادی برای پاک کردن دست هایتان نیاز دارید! خوردن لابستر کثیف کاری دارد، بنابراین دستمال را فراموش نکنید. به همین دلیل است که در رستوران هایی که لابستر سرو می شود، پیش بند پلاستیکی در اختیار مهمانان می گذارند. برای خوردن لابستر به قیچی آشپزخانه و هسته کش نیز نیاز پیدا می کنید.
بعد از آب پز کردن لابستر حتماً بگذارید چند دقیقه سرد شود تا بتوانید آن را با دست بردارید. نوارهای پلاستیکی دور چنگال را باز کنید. چنگال ها را از قسمت مفصل بپیچانید و از بدن جدا کنید. بند چنگال ها را نیز جدا کنید.دو تکه چنگال را باز کنید تا بشکند، این کار را به آرامی انجام دهید تا گوشت کمی که به چنگال چسبیده جدا نشود.
از فندق شکن برای شکستن پوسته چنگال استفاده کنید. بسته به فصل و اندازه لابستر شما، ممکن است شکستن پوسته با فندق شکن سخت یا راحت باشد. اگر لازم شد می توانید از چکش استفاده کنید، ولی این کار را آرام انجام دهید تا گوشت داخل آن له نشود. قسمت های شکسته پوسته را دور بریزید و گوشت آن را بیرون بیاورید. همه قسمت های سفید چسبیده به گوشت چربی هستند که می توانید آنها را بخورید یا نخورید. می توانید آنها را داخل دیپ بزنید و بخورید.
برای بیرون آوردن گوشت داخل چنگال از قیچی آشپزخانه استفاده کنید تا پوست آن را از طول ببرید. اگر قیچی نداشتید می توانید با همان فندق شکن چنگال را بشکنید و گوشت آن را بیرون بیاورید.اگر لابستر بزرگی دارید می توانید پاهای آن را هم بخورید. گوشت داخل پاها را به همان روش باز کردن چنگال های لابستر دربیاورید. یعنی پاها را از مفصل بر خلاف جهت بپیچانید تا بشکنند.
بزرگترین تکه گوشت لابستر در قسمت دم آن است. باید با هر دو دست گوشت دم را جدا کنید. با یک دست بدن لابستر را بگیرید و با دست دیگر دمش را نگه دارید. دم را بر خلاف جهت تا کنید تا از بدن جدا شود.
یکی دو قسمت عجیب و غریب در این قسمت می بینید، که یک قسمت تقریباً سبزرنگ، کبد لابستر است که بعضی ها آن را با نان تست می خورند یا به سوپ یا سس اضافه می کنند و بعضی ها آن را نمی خورند و دور می اندازند. اگر لابستر ماده باشد، قسمت قرمز رنگی نیز می بینید که تخم آن است، این قسمت را نیز می توانید بخورید یا نخورید.
قسمت دم شبیه یک میگوی بزرگ است. باله های انتهای دم را بگیرید و آنها را به آرامی به عقب خم کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، گوشت داخل یکی دو باله درسته درمی آید. این قسمت از گوشت لابستر خوشمزه و شیرین است، بنابراین باله ها را از دست ندهید. می توانید برای کندن پوست نازک این قسمت از قیچی استفاده کنید.
وقتی باله ها را از قسمت دم جدا کردید، می توانید انگشت خود را در قسمت کوچکی که باله ها بودن بگذارید و گوشت دم را یک تکه جدا کنید. اگر لابستر شما بسیار بزرگ باشد، باید از قیچی آشپزخانه برای ایجاد برش در زیر دم و جدا کردن گوشت استفاده کنید.قبل از خوردن دم، قسمت روی آن را جدا کنید، زیرا این قسمت یک ورید گوارشی دارد که باید جدا شود.در قسمت بدن لابستر هم گوشت وجود دارد، یعنی همان جایی که دم جدا می شود. اگر لابستر شما بزرگ بود، ارزش پاک کردن و جدا کردن گوشت این قسمت را نیز دارد.حالا گوشت ها را در کره آب شده بزنید و آنها را میل کنید. نان برشته نیز در کنار کره لابستری خیلی می چسبد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (661 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (175 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (167 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (132 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (104 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (96 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (84 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (75 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو