طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

  سه شنبه، 30 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی
“طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی” با لوبیا چشم بلبلی که غذایی پر از خاصیت و مواد فوق العاده مفید برای بدن است را به طور مرحله به مرحله در ادامه می خوانید.

لوبیا پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که از محبوبیت خاصی در میان ایرانیان برخوردار است. این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می شود. لوبیا پلو در اکثر مواقع با گوشت چرخ کرده ، مرغ و گوشت تکه ای تهیه می شود. شما می توانید با افزودن ادویه های مختلف عطر و بو این غذا را بیشتر کنید و به دلخواه در انتهای پخت کمی گلبرگ گل محمدی روی لوبیا پلو بریزید و در کنار سالاد شیرازی میل کنید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر لوبیا پلو تهیه کنید.

مواد لازم برای لوبیا پلو شیرازی

  • برنج 1 کیلو
  • لوبیا چشم بلبلی 2 پیمانه
  • شوید تازه 750 گرم
  • زعفران آب زده 2 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین به دلخواه

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

  1. لوبیا چشم بلبلی را بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید .
  2. دو برابر حجم لوبیا روی آن آب ریخته و بگذارید تا بپزد و آب آن به خوردش رود.
  3. شوید را خوب شسته و پس از خشک شدن خوب و یک دست خرد کنید .
  4. برنج را آب کش کرده و شوید و لوبیا را لابه لای آن ریخته و دم کنید .
  5. پس از دم کشیدن مقداری از برنج را با زعفران مخلوط کرده و برای تزیین روی برنج از آن استفاده کنید .
  6. اگر دسترسی به روغن کرمانشاهی یا حیوانی دارید نصف نصف با روغن مایع مخلوط کرده حرارت داده و پس از سرو روی برنج بدهید .
  7. این غذا را با مرغ زعفرانی یا گوشت میتوانید سرو کنید که دستور مرغ و گوشت مناسب را میتوانید در غذاهای مرتبط در همین صفحه پیدا کنید

نکات تهیه لوبیا پلو شیرازی

  1. از شوید خشک هم میتوانید برای تهیه این غذا استفاده کنید . حدود 50 گرم شوید خشک برای 1 کیلو برنج مناسب است . شوید خشک را یک ساعت قبل بخیسانید تا تازه شده و خاک و خرده های آن برود و هنگام دم کردن لا به لای برنج بدهید .
  2. این غذا کمی چرب تر از سایر برنج ها سرو شود بسیار لذیذ تر خواهد بود .
  3. میتوانید کمی دارچین هم هنگام دم کردن لابه لای برنج بدهید که عطری بسیار عالی به برنج شما میدهد .
    لوبیا پلو شیرازی

    مواد لازم برای لوبیا پلو شیرازی روش دوم

  • برنج 2 پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه
  • شوید تازه یا خشک به میزان دلخواه
  • مرغ به میزان مصرف
  • پیاز 1 عدد
  • زعفران به میزان دلخواه
  • ادویه پلویی به میزان دلخواه

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی روش دوم

پیاز را نگینی کرده و در روغن تفت می دهیم. بعد از آن که کمی سبک و نرم شد، فلفل، زردچوبه و ادویه های دلخواه را به آن اضافه می کنیم، هم می زنیم و همراه با پیاز تفت می دهیم. مرغ را به مواد اضافه کرده و هر طرف آن را حدود ۱۵ دقیقه تفت می دهیم تا دو طرف آن سرخ شود. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه می کنیم. بعد مقداری آب جوش و کمی نمک به همراه زعفران آب کرده به آن می افزاییم و در قابلمه را می بندیم تا مرغ کاملا بپزد.

برنج و لوبیا رو شسته و ۳ ساعت در آب ولرم خیس می کنیم (آب لوبیا را ۲ بار عوض کنید). لوبیا چشم بلبلی را از قبل می پزیم و آبش را خالی می کنیم. سپس آن را به برنج در حال جوشیدن اضافه کرده و سریع آب کش می کنیم. آب برنج را حتما خالی کنید که برنج کدر نشود.

ته دیگ دلخواه را در کف قابلمه می گذاریم. ابتدا مخلوط برنج و لوبیا رو روی ته دیگ می ریزیم و بعد کمی ادویه پلویی، زعفران آب کرده و شوید خشک روی آن می پاشیم. در نهایت مخلوط آب و روغن را به روی برنج می ریزیم و به آن زمان می دهیم تا دم بکشد. بعد از آن که برنج آماده شد، آن را همراه مرغ سرو کنید و از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید.

نکات کلیدی طرز تهیه لوبیا پلو

  1. معمولا از لوبیاهای ریز برای درست کردن این غذا استفاده می کنند.
  2. می توانید برنج را آبکش کرده و شوید و لوبیا را لا به لای برنج بدهید تا و بعد دم کنید. هر بار بعد از یک لایه برنج روی آن ادویه پلو بپاشید.
  3. اگر شوید تازه داشته باشید غذا خوشمزه تر خواهد بود. می توانید نصف مقدار را شوید خشک و نصف آن را شوید تازه بریزید.
  4. می توانید مرغ لوبیا پلو شیرازی را به روش های دیگر نیز درست کنید.
  5. ادویه پلویی سلیقه ای است اما معمولا شامل دارچین، زیره سیاه و پودر گل محمدی می شود.
  6. در صورت تمایل می توانید از گوشت قلقلی هم استفاده کنید. کافی است ۳۰۰ گرم گوشت چرخ شده را با ۱ عدد پیاز متوسط رنده شده و کمی نمک و ادویه مخلوط کنید و به صورت قلقلی های خیلی ریز درآورید و در کمی روغن تفت دهید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (314 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (189 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (127 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (88 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس