طرز تهیه کشک محلی

  یکشنبه، 06 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه کشک محلی
کشک محلی یکی از انواع فراورده های شیر می باشد که با روش های متنوعی درست می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

تهیه کشک خانگی در منزل کار بسیار ساده ای بوده شما می توانید با ۱ کیلو ماست ۱۰۰ گرم کشک خشک شده داشته باشید. کشک خانگی بسیار سالم و مقوی بوده و برعکس چیزی که فکر می کنید می توانید کشک را خیلی سریع تهیه کنید.از خواص کشک می توان به کاهش گرسنگی، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان آفتاب سوختگی اشاره کرد همچنین برای زنان باردار بسیار مفید است. مهم ترین نکته تهیه کشک استفاده از ماست محلی بوده تا به نتیجه خوبی برسید. از کشک ها می توانید داخل غذا ها و آش های خود استفاده کنید و مهم ترین آن سالم بودن آن است و در خانه تهیه می شود.

مواد لازم برای کشک خانگی با ماست

  • ماست: ۱ کیلوگرم (ترجیحا ترش)
  • آب: ۱ لیتر (۴ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی)
  • نمک: به میزان لازم

طرز تهیه کشک خانگی با ماست

اگر ماست ترش ندارید، بهتر است دو یا سه روز آن را خارج یخچال قرار دهید تا ترش شود. بهتر است از ماست های محلی استفاده کنید. ماست را با آب مخلوط کنید. نمک را اضافه کنید. در این مرحله زیاد نمک اضافه نکنید، چون احتمال شور شدن آن وجود دارد. مخلوط را در بطری بریزد و در آن را ببندید. بطری را تکان دهید و هم بزنید. بعد از اینکه کاملا یکدست شدند، یک قابلمه با اندازه مناسب را روی حرارت قرار دهید. مخلوط را در قابلمه بریزید و بجوشانید. ۱۰ دقیقه برای جوشیدن کافی ست.

وقتی دوغ به دست آمده جوش آمد، بریده خواهد شد. یک دستمال تمیز نخی بردارید و دوغ بریده شده را در آن بریزید و آن را به جایی آویزان کنید. زیر کیسه پارچه ای را یک ظرف قرار دهید تا آب آن هدر نرود. حدود ۸ یا ۹ ساعت طول می کشد که دوغ، آب خود را از دست بدهد. بعد از اینکه آب دوغ خارج شد، کشک را از کیسه بیرون بیاورید. نمک آن را بچشید. اگر نمک آن کم بود، در این مرحله اضافه کنید.

به اندازه یک گردو از مایه به دست آمده را بردارید و به شکل گلوله در آورید. می توانید کشک ها را به شکل استوانه ای و لوله ای هم درست کنید. کشک ها را در جایی قرار دهید که از همه طرف، هوا در جریان باشد، مثلا داخل یک سبد بگذارید و از سطح زمین کمی فاصله دهید. هر از گاهی، آن ها را بچرخانید تا زودتر خشک شوند. بعد از خشک شدن، آن ها را در ظرف در دار بگذارید. اگر کمی مرطوب تر برمی دارید، بهتر است آن ها را در یخچال قرار دهید تا کپک نزنند.

کشک خانگی

طرز تهیه کشک خانگی مایع

مایه کشک را بعد از اینکه آب آن خارج شد، با کمی آب تصفیه شده و نمک در مخلوط کن بریزید و بزنید تا به غلظت دلخواهتان برسد. مدت زمان ماندگاری کشک ماریع در یخچال ۳ روز و در فریزر ۳ ماه است. می توانید کشک ها را در قالب یخ بریزید و تا به شکل دلخواهتان دربیاید.

فوت و فن های طرز تهیه کشک خانگی

  • هنگامی که کیسه را آویزان کرده اید، برای خالی شدن آب، به آن فشار نیاورید. اجازه دهید به آرامی آب اضافی آن بدون دخالت شما خارج شود.
  • می توانید سبزی خشک معطر دلخواه مثل آویشن، مرزه یا پودر موسیر را هم در این مرحله به کشک اضافه کنید.
  • اگر کشکتان زیادی خشک شده بود، ۲ یا ۳ قاشق از آبی که از ماست خارج شده است، به کشک اضافه کنید.
  • اگر بعد از ریختن دوغ در ظرف متوجه شدید که ماستتان کره زیادی دارد، یک قالب کوچک یخ را در آن بیندازید. کره ها دور یخ جمع می شوند. کره ها را جدا کنید و سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
  • یکی دیگر از راه های جدا کردن کره از دوغ، این است که مخلوط ماست و آب (دوغ) را در بطری بریزید و به هم بزنید. در این حالت کره در قسمت ابتدایی بطری جمع می شود. بهتر است همه کره را جدا نکنید، چون باعث از هم پاشیدن کشک می شود.
  • اگر کره دوغتان کم بود، از کمی آرد استفاده کنید تا کشک ها خودشان را بگیرند. بد نیست بدانید که هر چقدر دوغتان چرب تر باشد، کشکتان پس از خشک شدن، تیره تر خواهد شد.
  • اگر از همان ابتدا ماست تان ترش نیست و می خواهید ماست را در جایی قرار دهید که تخمیر و ترش شود، در ظرف را کاملا نبندید تا نترکد.
  • آبی را که از کیسه خارج شده است، می توانید به قره قروت تبدیل کنید.
  • در طرز تهیه کشک بادمجان، آش رشته، کشک کدو و سایر انواع غذا با کشک از هر دو انواع کشک می توانید استفاده کنید.

موارد منع مصرف کشک

کشک ماده ی نفاخی است و افرادی که از بیماری های گوارشی رنج می برند بهتر است به صورت محدود و همراه با نعناع یا زیره مورد استفاده قرار دهند.کشک باعث سفت شدن روده ها می شود و افرادی که به بیماری یبوست مبتلا هستند باید آن را با احتیاط مورد استفاده قرار دهند.کشک یکی از فراورده های شیر است که نسبت به شیر دارای ارزش غذایی بالاتری است و پروتئین بالایی دارد. کشک علاوه بر پروتئین حاوی کلسیم، ویتامین B. ۲ و ویتامین A. است، ولی از آنجا که کلسیم و ویتامین B. ۲ محلول در آب هستند، در مرحله ی آبگیری کشک مقدار این مواد کاهش می یابد.
همچنین از آنجا که ویتامین A. محلول در چربی است، در مرحله ی چربی گیری کشک مقدار ویتامین A. نیز کم می شود و آنچه به مقدار زیاد در کشک باقی می ماند پروتئین خواهد بود؛ بنابراین افرادی که در سن رشد بوده و سوخت و ساز بالایی داشته یا سیستم ایمنی ضعیفی را دارا هستند بهتر است از این ماده غذایی استفاده کنند.
متخصصان تغذیه به همه ی گروه های سنی، توصیه می کنند که لبنیات را به میزان حداقل سه واحد در روز مصرف کنند. از آنجا که یک لیوان کشک با غلظت متوسط یک واحد لبنیات به حساب می آید و حاوی ۶۵-۵۵ کیلوکالری انرژی است، بهتر است در رژیم غذایی هفتگی قرار گیرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه