طرز تهیه رب ازگیل خوشمزه

  چهارشنبه، 01 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه رب ازگیل خوشمزه
رب ازگیل یکی از چاشنی های پر مصرف و محبوب بین المللی است که در کشور عزیزمان ایران هم از پر استفاده ترین چاشنی های غذایی محسوب می شود. این چاشنی به دلیل رنگ و طعم خوبش در اکثر غذاهای سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

رب ازگیل یکی از پر مصرف ترین چاشنی های غذایی در سراسر جهان است که هم به عنوان طعم دهنده و هم به عنوان رنگ دهنده به انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. رب گوجه فرنگی در آشپزی ایرانی هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از رب گوجه فرنگی به عنوان چاشنی در اکثر غذاهای سنتی و اصیل ایرانی ( مثل خورش قیمه ، آبگوشت و … ) استفاده می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رب ازگیل در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

طرز تهیه رب ازگیل

  1. در اسبوکلا به رب کاندس (کاندس تِرشی) می گویند. طرز پخت رُبِ کاندِس بسیار شبیه به پخت رُبِ انار است با کمی تفاوت جزئی به دلیل تفاوت نوع میوه و محصول نهایی.
  2. برای جلوگیری از پوسیدن ازگیل وحشی بر روی درخت، معمولاً آن را زودتر برداشت کرده و در محلی مناسب مانند پشت بام ، یا انبار خنک، به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری می کنند تا کاملا برسد.
  3. پس از آن که کاندِس ها رسید (پخته شد)، آن را شسته و آب پز می کنند.
  4. کاندس های آب پز شده را به همراه آب به درون کیسه ای با سوراخ های نرم می ریزنند و آن را می چلانند تا محتوای داخل میوه (گوشته ی میوه) از آن خارج و همراه آب از روزن های کیسه خارج شود.
  5. پس از آب گرفتن کاندس های رسیده ی آب پز شده ، آب و عصاره ی آن را روی آتش می جوشانند تا غلیظ شود.
  6. حاصل کار رب تقریباً غلیظی است که مزه ترش و شیرین و رنگ قهوه ای دارد.

 رب ازگیل

نکات تهیه رب ازگیل وحشی

  • نباید میوه ی کاندِس آنقدر در انبار بماند که فاسد شود . فساد بر روی طعم ، کیفیت و ماندگاری رب تاثیر منفی می گذارد.
  • برای چلاندن میوه ی آب پز شده از پارچه هایی با روزن های نرم (در محلی مدخال) استفاده شود تا فقط گوشته ی کاندِس عبور کند . عبور عناصر غیر از گوشته باعث کز یا تلخ شدن رب می شود.
  • مثل تهیه رب انار در هنگام آب پز کردن و یا غلیظ کردن رب باید مراقب باشیم دیگ ته نگیرد.
  • از رب ازگیل در خورش ها،آش ترش گیلانی، ماهی و مخلوط با رب انار در تهیه فسنجان استفاده می کنند.

خواص شگفت انگیز ازگیل

ازگیل یکی از گیاهان خانواده رز می باشد و از نظر گیاه شناسی گیاهی مابین گلابی و زالزالک است. ازگیل ابتدا به رنگ سفید است و با رسیده شدن به رنگ قهوه ای در می آید. این گیاه که در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا یافت می شود، به سرعت فاسد می گردد و سرشار از پکتین می باشد.به همین علت برای تهیه انواع ژله، مارمالاد و مربا مناسب می باشد. درخت ازگیل برگ هایی به رنگ زرد و قرمز دارد و چوب این درخت خاصیت منحصر به فردی دارد و غیرقابل شکستن است.

هر 100 گرم از میوه ازگیل دارای 43 کالری، انرژی می باشد.100 گرم از میوه ازگیل همچنین، 5/0 میلی گرم روی، 5/0 میلی گرم منگنز، 2/7 میلی گرم آهن، 39 میلی گرم فسفر، 55 میلی گرم منیزیم، 73 میلی گرم کلسیم و 792 میلی گرم پتاسیم دارد.این ارقام نشان می دهد که ازگیل سرشار از مواد معدنی می باشد. همچنین ازگیل فاقد هرگونه چربی اشباع و کلسترول است و در آن 75 درصد آب و 21 نوع اسید چرب مانند استئاریک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید وجود دارد.همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B1 و ویتامین B2 می باشد.

اصلی ترین کاربرد ازگیل برای برطرف کردن مشکلات کلیوی می باشد؛ زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم زدایی می کند. در نتیجه به عنوان همکاری برای کلیه ها معرفی می شود.مصرف مداوم ازگیل دفع ادرار را تسهیل می نماید و سنگ های کلیوی را از بین می برد. برای از بین بردن سنگ های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل، نیز می توان استفاده نمود.

ازگیل یکی از میوه هایی است که سرشار از پتاسیم می باشد. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می باشند، مناسب است.بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به فشارخون بالا، باید مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را کاهش دهند و در عوض مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش دهند.از این رو مصرف میوه هایی که سرشار از پتاسیم می باشند مانند موز، گوجه فرنگی، زرشک، ریواس، ازگیل و … برای این افراد بسیار مناسب می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (121 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (85 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (46 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (17 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (12 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند