طرز تهیه شیر برنج ساده

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه شیر برنج ساده
یکی از دسرهای سنتی ما ایرانی‌ها شیر برنج (پودینگ برنج) است که تقریبا در سراسر ایران تهیه می‌شود و در دستور العمل‌های نسبتا متفاوتی برای تهیه آن وجود دارد. به طور معمول، مواد اولیه شیر برنج، این دسر یا غذای سنتی ایرانی از ترکیب شیر، برنج و گلاب تشکیل می‌شود.

شیر برنج یک از دسرهای سنتی ایرانی ست که در ماه رمضان پخت آن، بسیار مرسوم است. یک افطاری بسیار مقوی برای روزه داران! و یک میان وعده ی مناسب و مقوی برای بزرگسالان، کودکان و همه ی گروه های سنی! از قدیم شیر برنج را بعنوان صبحانه، عصرانه و حتی غذا میل می کردند و در عین سادگی یک غذای کامل محسوب می شود. شیربرنج را می توان به عنوان یک دسر پاییزی نیز در عصرانه های شب های طولانی پاییزی گنجاند.این میان وعده یا غذای سالم، بخاطر داشتن شیر و برنج سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین های گروه آ و ب است. بخاطر وجود شیر، برنج و گلاب که هر کدام سرشار از خواص گوناگون و منحصر بفرد هستند، برای درخشندگی، سفیدی، صافی پوست و همچنین رفع خستگی و افسردگی بسیار مفید است. هضم آن نیز بسیار آسان است.درست کردن شیر برنج، خیلی ساده و راحت است. علاوه بر این که موادی که برای پختش نیاز است، بسیار مقوی است.

مواد لازم شیر برنج با آرد برنج

  • برنج ۲ لیوان
  • شیر ۸ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • خامه نصف لیوان
  • کره ۳۰ گرم ( اختیاری )
  • گلاب ۱ پیمانه
  • پودر پسته برای تزیین
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه شیر برنج ساده با با خامه و بدون خامه

مرحله اول: آماده سازی برنج

برای تهیه شیر برنج ساده ابتدا خامه را از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا با دمای محیط سازگار شود و بعد برنج را در ظرفی می ریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا خیس بخورد.سپس آب اضافه برنج را بیرون می ریزیم.

مرحله دوم: جوشاندن برنج

در قابلمه ای برنج را با ۳ لیوان آب می گذاریم روی حرارت ملایم تا آب آن تبخیر شود و فقط ۱ لیوان آب در آن باقی مانده باشد. پس از آنکه برنج نرم شد و ۱ لیوان از آب در قابلمه مانده بود و باقی آب تبخیر شده بود شیر را به برنج اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج کاملا پخته و باز شود سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم:افزودن شکر

بعد شکر را در نصف لیوان آب جوش می ریزیم و با قاشق هم می زنیم تا حل شود و بعد به شیر برنج می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا اگر شکر احیانا حل نشده است در این مرحله کاملا حل شود.

مرحله چهارم: افزودن گلاب

سپس گلاب را به مواد می افزاییم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا طعم گلاب به کل شیربرنج برسد.اگر بخواهیم به شیر برنج خامه نیز اضافه کنیم بهترین زمان ۵ دقیقه آخر پخت است که کمی از شیر برنج را در کاسه ای می ریزیم.

مرحله پنجم: تهیه شیر برنج

در ادامه می گذاریم تا کمی خنک شود و بعد خامه را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد به مواد شیر برنج در قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم و پس از ۵ دقیقه حرارت قابلمه را خاموش می کنیم و یک دم کنی روی قابلمه می گذاریم تا شیر برنج به مدت ۱۰ دقیقه حسابی آماده شود و اصطلاحا جابیفتد. اگر بخواهیم شیر برنج را برای مجلسی آماده کنیم بهتر است کمی خلال بادام را ۱ ساعت جلوتر از پخت شیربرنج در آب بگذاریم تا خیس بخورد و بعد زمان پخت به آن اضافه کنیم.یا اگر بخواهیم شیربرنج قالبی درست کنیم باید بگذاریم تا آب آن کاملا تبخیر شود تا سفت تر بشود و بعد در قالب بریزیم و با پشت قاشق خوب فشار دهیم و بعد در یخچال قالب را قرار دهیم تا خودش را بگیرد و بعد در ظرف سرو آن را برگردانیم. سپس می گذاریم تا کمی شیربرنج خنک شود و در ظرف مورد نظر می کشیم و با پودر پسته که تضاد رنگی ایجاد می کند روی آن را تزئین می کنیم.

نکات طلایی برای شیر برنج

شیر برنج دارای یک سری نکات حرفه ای می باشد که رعایت آن ها لازم می باشد اگر بخواهید یک شیر برنج خوشمزه و مقوی را داشته باشید ، پس همراه ما باشید تا نکات این غذا را نیز به شما اعلام کنیم.

نکات کلیدی در طرز تهیه شیر برنج :

  • برای اینکه به شیر برنجتان عطر و طعم بی نظیری بدهیددر مرحله آخر جا افتادن شیر برنج،به آن کمی گلاب اضافه کنید.
  • در صورت تهیه شیر برنج با شیره یا مربای گل از اضافه کردن شکر خودداری نماید.
  • زمان اضافه کردن شیر حرارت را بالا ببرید و شیر جوشید حرارت را متوسط کنید. همچنین درحین پخت درب قابلمه را باز نگه دارید تا شیربرنج سر نرود .
  • نبات را میتوانید در مقداری آب حل کنید و جایگزین شکر کنید.
  • اگر بخواهید شیر برنج را به عنوان دسر تهیه کنید، باید اجازه دهید آب آن کاملا بخار شده و غلیظ تر از همیشه درست شود. سپس آن را داخل قالب مورد نظرتان بریزید و با پشت قاشق آن را فشار دهید و اجازه دهید چند ساعتی داخل یخچال بماند تا سفت شود.
  • برای تهیه شیر برنج حتماً از برنج نیم دانه استفاده کنید و یا با پشت قاشق برنج ها را له کنید.

نکات سرو و خوشمزه کردن شیر برنج

  • برای خوشمزه تر شدن شیر برنج ، خلال پسته و بادام را از شب قیبل در گلاب و شکر خیس دهید تا مزه تلخی خلال ها گرفته شود.
  • در تبریز شیر برنج را با مربای گل محمدی که عطر و مزه فوق العاده ای دارد سرو میکنند.همچنین بعضی ها آن را با شیره انگور میل میکنند.
  • برای تهیه شیر برنج زعفرانی همراه گلاب و شکر مقداری زعفران دم کرده هم اضافه کنید.
  • اگر می خواهید شیر برنج را با خامه تهیه کنید یک پیمانه از شیر را کم کنید و بجای آن یک پیمانه خامه بریزید.
  • برای اینکه شیربرنج علاوه بر خواص بالا طعم مطبوعی بدهد در هنگام جوشیدن شیر به آن یکی دو عدد چوب دارچین اضافه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان